Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Styringsrenten: flytende eller fastrente?

Ja det er jo på vei oppover , og jeg tror vel at alle renter er endel høyere om 1år … lurer på 3år og 2,5% imorgen tidlig ! Kan jo ikke ende så ille det .

Hvordan er d med mulighet for refinansiering evt på fastrentelån ?

Skal du refinansiere fastrentelån så må du bryte gjeldende fastrenteavtale og betale overkurs/underkurs alt etter hva rentenivået er på. I Lånekassen har det vel vært slik at man da ikke får velge nytt fastrentelån for en periode men vil tro det ikke er noen slik regel på vanlige huslån.
Eneste tidspunktet man vel er tjent med å bryte fastrenteavtale er vel når rentene forventes å gå mye ned.

2 Likes

Ja. Ish. Har selv ti års binding, og dersom rentene om tre år er på feks 6 prosent så er jo regnestykket relativt pent.

:scream:

2 Likes

Hvis 10 års rente om 3 år er 6% så er sannsynligvis flytende rente også ganske høy. Du får gevinst når du avbryter fastrentelånet men må betale høyere rente på nytt lån. Og hvis renten stiger etterpå så ender du totalt sett med å tape på det etter hvert. Hvis renten derimot synker så vil du tjene også totalt på det.

Ja. Timing er viktig. Har ikke finregna, men det ser hyggeligere ut om man bruker midlene man da får til å betale ned på lånet i tillegg.

Underkursen vil gjøre at du får litt gjeldsreduksjon ved overgangen ja og det påvirker jo regnestykket litt. Men rent generelt så er det jo bare om renten snur ned innenfor resterende låneperiode man tjener på å bryte låneavtalen.
Så det er bare å bryte låneavtalen akkurat når renten er på sitt høyeste og skal ned igjen :slight_smile:

Lett!

bare 0,25% opp. Trodde de skulle gå for 0,5 jeg.

Se de mener neste kommer i q1 2019. Håper de får til en i des. 2018.

Veldig bra spilt av Norges bank! De advarer klart og tydelig om rente hevingene, setter listen høyt, og underpresterer/setter ned rentebanen. Slik at kronen ikke styrkes!
Veldig smart gjort. Det er jo ikke lurt av de å følge den opprinnelige planen uansett. En så stor forskjell i fra resten av Europa ville kunne gitt oss en svært mye sterkere valuta.
Pluss det Jan Ludvig (http://jansblogg.eika.no/) hele tiden snakker om, vi har ikke råd eller behov for renteøkninger. Økonomien går ikke så bra at det trengs, konkurser er høye og boligpris og boligbygging er påvei ned allerede.
Som nevnt tidligere så tror jeg de vil forsøke sette opp renten noen ganger, men vil bli avbrutt ganske tidlig da boligprisene faller og verden rundt oss også begynner gå ned.
Hvor raskt de vil reagere vet jeg ikke.
Samtidig må en huske på at bankene setter renten selv og kan øke marginen i usikre tider, boliglånsrenten kan derfor fortsatt gå opp. Spesielt for de som har høy belåning og etterhvert går under vann :zipper_mouth_face:

3 Likes

5 % rentemargin legger alle banker inn. Dette er et krav.
Folk må endre forbruket sitt!

Renten må opp!

For de som funderer på fastrentelån:

3 Likes

Takk.

DNB er først ute :slight_smile:

1 Like

ikke akkurat ett sjokk det

image

1 Like

Reagerer mer på hvor ufattelig lave renter de faktisk har. Likevel er prisene påvei ned.
Men det betyr også at vi kan komme oss dit ves neste krise når rentene kuttes igjen.
Jeg tror jeg vil binde renten om et par år når styringsrenten er - 0,5 og 10 år er nede rundt 1%. Ser Japan og flere andre av desse super lavrente landene har det.

Ettersom jeg tror dollaren vil synke utrolig i verdi etter neste krise, frykter jeg at det etterhvert kan bli inflasjon ut av det. Derfor vil jeg sikre meg. Fra 1% og ned er det ikke akkurat mye man taper på å ikke ha flytende.

1 Like