Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Styringsrenten: flytende eller fastrente?

Sparebank 1 tilbyr 10års fastrentelån til 3.1%, tror flere banker vil følge etter. Tanker @RedEnergy da du har vært en framsnakker om høyere renter ?

Ja FED satt opp rentene i flere år, men som jeg sa ville de ikke klare å “normalisere” rentene igjen.

Nøyaktig hvor høyt de ville komme kunne jeg ikke si nøyaktig, men at det ville føre til en nedgang i økonomien var jeg sikker på.

Desse grafene brukte jeg for å vise at vi hadde høye renter nå forhold til den nedadgående trenden og at det derfor ikke kunne være så lenge igjen. Det tar tid før renter får skikkelig effekt i økonomien, men det har begynt å ta tak nå + fått mye oppmerksomhet.
Nå har vi kommet til det punktet hvor de har skrudd rentene for høyt opp og vi får konsekvenser. Dermed er det kun nedover herfra. Ekspertene sier at om Fed hever mer nå så vil det være en feil som kan vise seg å ha knekt økonomien, jeg mener de allerede er forbi det punktet og desember hevingen er den siste i denne syklusen. Neste bevegelse er ned, jeg har sagt at det til og med kan skje i juni.

EU rakk aldri å bli med. Hvor lenge Norge kan holde på alene er vanskelig spå, vi er jo et “spesielt” land. Siden vi vet at vi skal investere syke mengder med penger på oljen fremover så er det lett for Norges Bank å tenke at veksten skal holde seg og det derfor er forsvarlig å øke.
Men jeg tror ikke de vil kunne øke så mange ganger nå, siden verdensøkonomien er fallende og det bare er snakk om tid før USA kutter og aksjemarkedene igjen skremmer livskiten ut av folk. Da tror jeg Norges Bank fryser til litt. De vil nok ikke være kjappest ute med å kutte, men jeg er rimelig sikker på at styringsrenten er 0,0 i løpet av 2020.

Litt lenger oppe i diskusjonen har jeg også snakket om dette.

Viktig å huske på at Norges Bank kan jo egentlig gjøre som de vil, men jeg tror at virkeligheten ute i verden vil innta oss snart.

2 Likes

Takk for utfyllende svar som vanlig @RedEnergy . Må få meg bolig nå snart, å litt usikker på fast / flytende rente. Tror styringsrenten skal raskt opp, men at bankene mulig vil konkurrere om de unge kundene slik at førstegangskjøpere vil kunne få et billigere lån :crossed_fingers:

Så får boligprisen bare bli en annen diskusjon, vil bare ha tak over hodet :slight_smile:

Oppsiden i flytende renter er ikke så veldig høy, et par kvartinger har ikke så mye å si. Spesielt siden det er kun midlertidig og at det vil kanskje bli lavere igjen allerede om (kanskje til og med unde ) ett år. Ville bekymret meg mer for boligprisene enn selve renten akkurat nå.

3 Likes

Hva tenker dere om å binde renten nå? Ser storebrand trøkker på med Fastrentelån med binding i 10 år

2,49 %

Nominell rente. Effektiv rente 2,59 prosent.

1 Like

Prognosene sier vel at de skal videre ned, så jeg velger å vente, uten at det er et fasitsvar.

1 Like

Hvilken region?

Betalte 26000 pr m2, så vet ikke helt hva jeg skal beskymre meg for. :cowboy_hat_face:

Storebrand gir 2,49 nominell rente på 10 års fastlån, det sier vel alt om hvor renta skal…

Er jo bedre enn de fleste har av flytende nå.

1 Like

Mao, de forventer at renten skal ned