Ren spekulasjon eller?
Jaja selvfølgelig, men SIA samarbeidet viser hvor sterke foreksempel sclumberger og Sub7 er sammen og synergier det gir ref Woodsidekontrakten.
2018 og 2019 bare for å nevne to år hvor det har vært ryktet og bekreftet samtaler om fusjon og oppkjøp av sub7.
Og da tenker jeg nå: perfekt nå? Ja.
Sinnsykt bra selskap, rekord ordrebok, griseprisa!?
Kan for lite om historikken til selskapet. Men ser på tallene for de siste årene og kan skjønne om noen gjerne vil kjøpe opp selskapet slik det er priset nå.
Kjenner selskapet, en grunn til at SLB ikke har kjøpt SUBC for lenge siden er at de ikke har hatt nok kjennskap til den kontrakts formen som SUBC bruker og vandt til. Stor risiko med store kontrakter som involverer engineering, innkjøp, bygging og installasjon offshore. Og ikke minst være ansvarlig for at det hele virker til slutt.
Mulig SLB har nå får mer kjennskap om dette med å arbeide sammen over noen år og da være villig til å ta denne kontrakts risikoen. Vi får se tror Siem er intressert i å selge.
Startet en liten post her i dag - 500 på 62,80
Forstår like lite av dette caset som av BWO…ser ut som penger på gata.
Startet selv inngangen min i dag på denne, P/B på 0,5 og en gigantisk ordrebok. Kjøpte nå på 62,3 og skal kjøpte en ny post enten i dag eller rett over nyttår, håper den dupper litt mer ned. Hva tenker dere? Lukter dere fortsatt oppkjøp her?
Oppkjøp tror jeg bare er løse rykter.
Det er sikkert løse rykter ja, men hvem så oppkjøpet av OCY komme for eksempel. Det spås jo energikrise inn mot 2023 og det er utbygging av ny kapasitet som blir flaskehalsen, da vil aktører som SUBC kunne ta økte marginer på det som skal bygges ut, enten det er innen petroleum, havvind eller generell infrastruktur.
Det var noen som fikk seg en real haug med aksjer 16.25.16 i dag!
Det blir spennende saker- Jeg gjetter på 1-1,5MMNOK
Skjønner ikke hvorfor kursen ikke følger oljeprisen her. Det er noe som holder lokk over aksjen, nervøsitet før Q-presentasjon kanskje. Det er enorm aktivitet i anbudsprosesser subsea for tiden. Begynner å bli mangel på spesialfartøy. Subc har sterk balanse, og er vell også en oppkjøpskandidat for Schlumberger eller andre aktører.
En liten oppsummering fra 3q21:
Jeg anslår 1,5MMNOK før skatt for 2021, og som vel ikke skiller seg så veldig mye fra guidingen. Det samme i 2022 og deretter mer. Ser vel ikke ikke så galt ut det, hvilket en rekke meglerhus synes å dele oppfatningen om ref. deres anbefalinger pt.
Dagens pris: P/B: ca. 0,53.
Kan ikke se at denne kontrakten er børsmeldt enda, men det er vell gjenstående forhandlinger. Subsea7 uansett valgt ut som leverandør av beste anbud. Det rapporteres her om kontrakt på 1,24 milliard USD - det betyr en økning på 20% av order backlog. Over 10 mrd NOK.
Nei, denne kontrakten skal ferdigforhandles- og antakelig helt frem til mars/april.
Jepp det tror jeg og, lov å håpe den landes før Q4 presentasjonen da. Men det viser hvor styrke, skulle tro Saipem var desperat i disse tider etter å vinne kontrakter.
Subc var en del rimeligere enn Saipem som eneste andre tilbudsgiver til dette prosjektet. Saipem trenger bedre marginer enn Subc som i alle fall i dette markedet har lagt seg på en strategi med lavere forventninger- og som kan gjøre det ift. fravær av tilsvarende gjeldsbyrde.
Denne kontrakten- og tidligere inngåtte avtaler er nok det som er ment å sikre sorte tall frem til morroa for alvor begynner fom 2023.
Tok litt SUBC på 66,6 så får vi se om Q4 får short til å ta det med ro.
Det tror jeg det er godt grunnlag for. 85% av nødvendige inntekter for 4Q var backlog, så med mindre noen nedskrivningsspøkelser truer så skal 4Q21 og 2021 vise positive tall- og retning. Guiding fremover var bra, i konteksten P/B=0,53, og backlog er senere styrket. SUBC kommer nok godt ut av det utover våren, selv om behov for arbeidskapital nok ikke gir rom for all verdens utbytte.
At Saipem «nedjusterer» før rekonstruksjon er for meg ikke uventet, og jeg har ikke funnet grunnlag som tilsier at SUBC tar behov for tilsvarende, selv om dette selvfølgelig er vanskelig å kunne ta god stilling til.
Jeg har trua.