Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Subsea 7 (SUBC) 🛱

FYI

NB!
Merk at det er store kostnader knyttet til rekonstruksjon og covid i 2020, og som antakelig vil kunne bidra til Ăžkt driftsmargin fremover.

Tall for 4Q21 er pt. satt som identisk med 3Q21 og som pÄ historisk grunnlag ikke skiller seg nevneverdig

OrdinĂŠre av- og nedskrivningsprinsipper og som er inkludert i driftskostnadene. Fremlagte nedskrivninger er sĂ„ledes “Goodwillnedskrivninger”. Jeg har forĂžvrig avstemt- og sammenliknet disse med tilsvarende tall fra Saipem uten Ă„ finne grunnlag for bekymring, selv om dette selvfĂžlgelig mĂ„ sies Ă„ vĂŠre en usikker Ăžvelse.

2 Likes

Ja, men en ser at det ikke bare er Saipem som har litt utfordring med marginer. Er inflasjon og logistikk utfordinger i flere sektorer nÄ. Neste Är kommer nok ogsÄ lÞnninger til Ä bli presset oppover. SÄ er litt vanskelig Ä spÄ, men de fleste selskaper bÞr nok ta inn disse faktorene i sin prisetting framover.

Ja, ser den- og er ikke uenig. Det er flere usikre momenter knyttet til fremtidig inntektsvekst, og marginbedring mv.

Det som, for meg, derimot ikke fremstÄr som usikkert er at SUBC;
-stÄr foran en tid med et bedre marked

• har kompetanse og ressurser til Ă„ kunne utnytte dette
  • har Ăžkonomi til Ă„ kunne ta nĂždvendige investeringer
  • ikke er overpriset
  • representerer en relativt trygg Ăžkonomisk plassering
  • har potensial for hyggelig avkastningspotensial- ogsĂ„ pĂ„ relativt kort sikt
  • ser ut til Ă„ kunne styrke arbeids- og egenkapital allerede i 2021

Er enig med deg. Har tradet subc en del i hele fjor. Er billig utfra det som framkommer i bokfĂžringen. SĂ„nn sett en grei sektor og selskap Ă„ sitte i framover med en betydelig mulig oppside.

Etter mye tid med vurdering og gjennomgang av markedspotensial, ressurser og regnskaper har jeg landet pÄ at 50/50 SUBC/SOFF er mitt endelige longbet innenfor offshoresektoren- og som jeg tror vil vÊre den relativt sett mest verdiskapende sektoren i Norge i Ärene fremover.

SÄ gjenstÄr det Ä se om jeg har truffet sÄnn nogenlunde med egne vurderinger og konklusjoner- og ikke minst om markedet leverer slik jeg forventer.

4 Likes

Tydelig smitte i dag fra bÄde Schlumberger som gikk opp over 4% i gÄr, og AKSO som skyter opp i dag. Anser du muligheten for at Schlumberger eller TechnipFMC kjÞper opp SUBC som reell?

Ja, det virker slik. Det er merkelig at fluktueringen er sÄ forutsigbar, mens nivÄet virker alt annet enn dette!? Men det er vel samtidig lov Ä hÄpe at shorterne snart tar kvelden

Det er vel ikke utenkelig med noen oppkjÞp i dette segmentet, men jeg forholder med til at Subsea7 alene virker Ä vÊre godt posisjonert ift. morgendagens marked og at P/B=0,53 uavhengig av dette vil fremstÄ som en vits litt lengre frem i tid- og ikke sÄ langt frem heller

1 Like

Selskapet opererer verdens stÞrste flÄte av fartÞy dedikert til konstruksjon, vedlikehold og demontering av offshoreplattformer, legging av undervannskabler og installasjon av havvindmÞller. Investeringene tar seg opp etter hvert som prisene pÄ olje og gass stiger. Subsea 7 har nettopp vunnet en kontrakt verdt opptil 300 millioner dollar for undervannsinstallasjoner i et leteprosjekt i Mexicogolfen. Denne fÞrste store ordren for 2022 bygger pÄ en utmerket ytelse i 2021, som ga ordrer pÄ mer enn fem milliarder dollar. ObservatÞrer tror at Subsea 7 vil bygge videre pÄ dette pÄ nyÄret. Fordi det er mangel pÄ skip for Ä legge kabler eller installere vindturbiner, er det rom for prisÞkninger og et ekstra spark i marginer: Etter snuoperasjonen i 2021 kan overskuddet mangedobles de neste tre Ärene. PÄ rundt EUR 7 er aksjen notert godt under historiske rekorder pÄ mer enn EUR 20.

2 Likes

SURF (Subsea Umbilicals, Risers, and Flowlines) Market is estimated to show at CAGR of 13.3% over the period (2018-2026)

https://www.einnews.com/amp/pr_news/563154921/surf-subsea-umbilicals-risers-and-flowlines-market-is-estimated-to-show-at-cagr-of-13-3-over-the-period-2018-2026

1 Like

Doblet i denne i dag. MÄ vÊre short som jobber den ned i kurs, pÄ en dag da norske supply selskaper steg mer enn de har gjort pÄ en enkelt dag siden 2014

Jepp, helt latterlig Ä se SOFF, med 20mrd i gjeld, stige 100% pÄ 1 mnd, mens SUBC gÄr ned. Jeg har stÄltro pÄ at Subc vil vise seg som den kjempen de er, med solid balanse. Kommer nok offentliggjÞring av storkontrakter bÄde i Brasil og til SaudiAramco snart. Jeg skal kjÞpe mer pÄ mandag nÄr den sikkert gÄr ned mot 60-tallet og tester stÞtten der. De har P/B pÄ 0,5 i et marked der alt tyder pÄ at verdiene skal skrives opp.

Regner med subsea tynges av fallet i seaway 7, den har jo bare gÄtt en vei i det siste.

Det er nok uroen i Ukraina som er Ärsaken til fall i begge selskapene. Seaway7 utgjÞr vell 18% av backlog til Subsea7. Som mange har pÄpekt fÞr sÄ er P/B pÄ 0,5 i et marked der man fremover der man har grunn til Ä forvente Þkt aktivitet i anbudsprosesser og stÞrre marginer. Da er nedskrivingene plutselig redusert 50-70% til 2017-takt. Oppdatering av denne sliden blir viktig nÄ neste Q. Det er absolutt et markedssentiment fremover 1-2Ärs sikt hvor de skal klare Ä hente ut bedre marginer. SpÞrsmÄlet er hvor mye bedre det blir for SUBC. Det er mye infrastruktur som skal forbedres og bygges de kommende Ärene, etterslepet er enormt og behovet for energi-infrastruktur viser seg gjeldende i prisene pÄ energi. Jeg er klar for Ä sitte i dette selskapet i flere Är, de har vist fÞr at de klarer Ä ri stormene og utnytte gode tider for oljeselskaper spesielt.

2 Likes

Er det noen av dere som har peiling pÄ shorting og SUBC som kan svare pÄ fÞlgende:
Shortingen mÄ vel snart dekkes? TÞrr de gjÞre dette etter 4Q?

Denne kan fÄ seg et rykk opp snart

Det er det samme som jeg har kommet frem til, men det ikke ut som om allmuen mener det samme!?

Klarte ikke holde meg lenger, ble litt SUBC pÄ meg ogsÄ. MÄ jo snu denne sirupen

image
Veldig grov lomme TA tilsier vel at det ble gjort et forsÞk pÄ Ä bryte over denne linjen i dag, med retest pÄ 62. SÄ fÄr vi se hvor det bÊrer

Har du gjort deg opp en mening angÄende kursmÄl? Eller er det mer en langsiktig plassering hvor det er et uforlÞst potensiale?