Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Switcheo - SWTH

Helt risikofritt vil det vel aldri være. Du vil vel alltid ha en viss risk for å miste coins som du staker, ellers er vel poenget med POS borte.

Har hørt det så vidt nevnt på Twitter men ikke tatt meg tiden til å lese meg opp på det.

  • Fra det jeg sett av nyheter nå om Lamden Tau er det en del pump & dump + exit & scam.
  • Ser de og havnet på deadcoins listen men flere nevner at det er fake news.

Men ser dog at de skal launche nytt mainnet om 16 dager

Og at det er aktivitet på Github koden deres.
Ser og at de har troen på at skal kunne utkonkurrere Ethereum og et alternative til MakerDao med sin PythonVm https://blog.lamden.io/lombardy-a-solution-to-the-makerdao-problem-b32544d13735 (her ble jeg nok skeptisk) og at Blockchain’en deres tar i bruk MongoDB (enda mer skeptisk mulig det er noe jeg ikke har fått med meg).

Men de har en liten MCAP som er nok at prisen deres er prisen er der den er idag, men sammenlignet med Elrond feks. som har mye av de samme målene så er jeg nok mer overbevist på Elrond sin mainnet og plattform enn Lamden. Men selv Elrond tok ikke av så mye som man hadde troen på og den har gått i minus so far.

Python er et fint programmeringspråk, men det er ikke high performance om man ikke koder med native bindings mot C ala PyPy. Så hvor mye TX/s lamden klarer er jeg spent på. Tviler sterkt på at de skal klare å utkonkurrere Ethereum om det er målene deres, selv om Ethereum driter seg ut i ny og ne og er mer test og feil så vil de nok ikke forsvinne med det første og de har rom for å feile og det finnes altfor mange plattformer som er bygget på Ethereum og ERC20.

Veldig mange andre plattformer spesielt de innenfor Zero Knowledge proofs med Snarks er nok de som baner veien videre for BlockChain, e.g. Solana, Polkadot, Tezos blant annet, disse er kodet enn alt annet enn Python e.g. Go, Rust, OCaml, etc. Men igjen spørs hva blockchain er rettet mot, og det er jo ikke alltid de flinkeste som vinner det har de til og med skrevet flere artikler om innenfor gaming hvor middelmådige spill ala Angry Birds var en av de best tjente spillene :stuck_out_tongue:.

Men dunno mer troa på SWTH enn TAU er vel det jeg ville fram til.

1 Like

Bare les deg opp på Cardano. Du sender ikke myntene dine til et pool, men en snarvei til dine mynter om jeg har fortått det riktig, selv om jeg staker mine mynter så kan jeg fortsatt sende de til exchange på like kort tid fra walleten. Trenger ikke unstake eller noenting.

Skal prøve å lese meg mer opp når jeg får tid. Det som skurrer for meg er hvordan sikrer man nettverket hvis ingen blir straffet for å jukse?

Prøver å stake nå, men liker ikke at jeg kan bruke ledgeren min slik jeg gjør på https://switcheo.exchange/markets/ (noe av det jeg likte med exchangen, sykt enkelt og begynne å trade). Må jeg virkelig sende coinsene til en egen swth deposit (https://app.dem.exchange/) som ikke benytter ledger?

Poenget er vel å straffe de som jukser og ikke uskyldige som staker for å holde nettverket sikkert.
Det gir sikkert mening når du leser, men det er jo akademikkere som står bak Cardano, så er nok tungt stoff dersom en ønsker å forstå alt. Uansett så kan man bruke lommeboken som før selv om man staker og de kjenner jo rettsystemet i usa. De hadde aldri i verden garrantert at det er risikofritt dersom det ikke er det. Søksmålene kunne blitt astronomiske etterhvert som cardano vokser.

1 Like

Det stemmer!

Der var det gjort! Ser vel de coinsene aldri igjen, takk for den VargVemund :wink:

2 Likes

Du får aldri de ut igjen nei :wink::joy::joy:

Det er slik jeg holder på i kryptoverden; først skeptisk, så lese seg litt opp uten å bli klokere, og så bli lei og bare kline til. Deretter tenker jeg “jaja der var de coinsene tapt” :laughing:

2 Likes

Tror nok du har rett her @Buffet. Skal prøve senere å stake via Ledger og AdaLite.
@VargVemund ikke meningen å kuppe tråden din. Fortsetter diskusjonen rundt ADA i Cardano tråden :smiley:

2 Likes

Ja det er litt risiko når man staker og man derfør bør velge en validator med omhu. da dine Tokens kan bli slashet(burnt) om validator noden du velger gjør en feil eller er nede for lenge som det nevnes i FAQ https://stake.switcheo.org/stake jeg gikk for Switcheo sin egen pool som er nr. 2 etter Neo Foundation sin.

2 Likes

Link er vel også på dead coin listen under kategorien scam, så vet ikke hvor mye man skal legge i det.

Med mindre Link skulle vise seg å være et sykt godt gjennomført scam😅

Er vel bare vente å se hva Tau bringer, men jo mer jeg leste meg opp på det jo mer skeptisk ble jeg.
Men som du sier er vel ikke så mye å legge i det.

Yup akkurat som LINK så hadde feks. Tezos en fase etter ico boblen hvor de og ble sett på som en Scam, men den durrer og går fortsatt er flere coins som har havnet der uten at det er en scam ja.

1 Like

Dead coins ser jo ut til å være en side som alle kan adde en søppel-coin om de vil.

Tror ikke jeg ville stolt for mye på det. Det er ikke mer enn en person som kjøpte på topp og har 85% tap og er forbanna og vil inn å skrive.

1 Like

Nei enig sant det.

Som oftest er jeg inne på Telegram / Discord om de har satt opp kanaler der og sjekker an stemningen, forleden var jeg inne på Boid sin Discord server som. noen hadde anbefalt og der var det ganske dødt siden 2019.

Jeg staker på et sted som heter https://stake.switcheo.org/stake

Den siden du linker til er den kommende desentraliserte margin-exchangen deres tror jeg…!

Kanskje vi er tvillingbrødre som ble skilt ved fødselen! Du beskrev veldig godt hvordan jeg funker. Kan legge til at dette ofte skjer på kveldstid, når jeg egentlig skulle ha lagt meg.

Men faktisk fikk jeg med meg litt av essensen i Switcheo - og spesielt fordi den eksisterende exchangen er den beset i kryptoverden i mine øyne (selv om den mangler litt funksjoalitet)…

@cristobal takk for utfyllende svar om Lamden Tau!! Det gikk langt over hodet på meg og minner meg strengt tatt om når jeg gjør research på krypto :sweat_smile: Ellers er jeg enig i det du skriver - jeg er litt skeptisk, men har fulgt et par grupper på telegram et par år (dvs ikke fulgt men vært innom innimellom). De har et relativt bra community, men jeg ble kastet ut av hovedgruppa fordi jeg kritiserte den for å ha for mange memes. De kaster ut folk for ingenting. Uansett hva som skjer tror jeg Lamden kan gå ganske høyt - og hvem vet, kanskje blir det noe skikkelig bra ut av det. Stu, som er hovedmannen bak, er visst en heftig programmerer hører jeg, men har altså ikke peiling i det hele tatt. De snakker om umiddelbare transaksjoner (som funker as we speak) og 10.000 transaksjoner pr sekund. Tror ikke det er den verste betten økonomisk sett, men det gjelder å ikke bli med til musikken evt stanser!

2 Likes

Når det gjelder staking er det sånn at man må claime rewards for å restake, det skjer ikke automatisk. Det baller fort på seg, rentes rente-effetkten funker bra, spesielt nå som det ikke blir staket mer enn litt over halvparten av sirkulerende supply.

Noen ganger ser det ut som man ikke har tjent rewards, eller det kan se ut som at man ikke kan stake mer enn det lille man beholdt i wallet for å kunne claime/stake igjen. HUSK å la det være igjen litt SWTH i wallet, his ikke må man foreløpig overføre SWTH for å kunne stake. Workaround for å få til stakingen hvis man ikke får opp det man akkurat har staket er å åpne en inkognito-tab i browseren, det pleier å funke.

2 Likes

Leste følgende artikler til «Lamden Tau» igjen grundig:

  1. https://blog.lamden.io/high-performance-and-scalability-on-a-python-blockchain-47c0200c3ef6
  2. https://blog.lamden.io/lombardy-a-solution-to-the-makerdao-problem-b32544d13735

High Performance and Scalability

De sier at skal ha max 3,000 TPS / CPU med 4 core så i teorien så skal de kunne oppnå 10,000 TPS. Og mye av æren her er ZeroMQ som er i bånn som kan motta oppmot 600,000 beskjeder / s det er legitimt, men ZeroMQ er kun et kø system som man må prosessere beskjedene som havner i denne kø’en altså transaksjonene som havner på kø’en.

Men så er det andre ting å ta hensyn til som:

  • Latency
  • Packets som forsvinner
  • Validering av transaksjoner (beskjedene)
  • Skrive til MongoDB som er en NoSQL database (jo større datamengde i DB’en jo tregere går det å skrive til den)

I et veldig lukket miljø som de nok beskriver i artikkelen så vil det nok ligge på oppmot 10.000 TPS men så fort de ruller ut mainnet så vil det nok gå ned. Men mulig planen er å skalere som de sier med å rulle ut flere noder.

Nå har jeg sett at man kan skrive smart contracts og be om tokens i Telegram gruppen deres, men selve utviklingen av Blockchain deres ser ut til å være sentralisert sammenlignet med andre, som feks. Cardano som er desentralisert og har hatt en veldig åpen og god utvikling prosses av sine noder både i Discord og Telegram.

Mye av hovedargumentet deres er at de er kodet i Python men selv for Ethereum så kan man skrive smart kontrakter og integrere ved bruk av Python og det gjelder flere Blockchain(s) så lenge det finnes en klient for det.

Min personlige mening med at Python er et av deres argumenter som gjør at det skiller dem ut og gjør dem bedre enn mange andre er et veldig tynt argument.

Ta feks. Solana som og er en desentralisert blockchain med veldig åpen utvikling på Discord og Telegram, så klarer de opp mot 50.000 TPS og det er verifisert nå. De har en mainnet oppe og går. Man kan og integrere mot Ethereum nettverket via Solana slik mange Zero Knowledge blockchains muliggjør om dagen og gjør at man kan kjøre flere transaksjoner i en batch (anbefaler denne podcasten om Solana hvor de snakker om blant annet hvorfor Solana klarer så mange TPS)

Lombardy a solution to MakerDao

Her sier de at de har en løsning for MakerDao og det er opp 10x fortere å utvikle en App mot deres blockchain enn andre blockchains, dette er vel deres personlige mening.

Så de ønsker vel å gå inn i DeFI med sin Lombardy løsning er vel målet.
Her er det mange som er godt etablert allerede sier ikke at det ikke er plass til flere, men det er en del plattformer i DeFI markedet ute allerede.

Slik jeg leser artikkelen ønsker de folk inn på deres plattform, da de er bedre alternativt til Ethereum.

Mitt spørsmål er da skal de gjøre det uten at de i det hele tatt har en integrasjon mot Ethereum, at de regner med at andre coins vil helst integrere mot deres plattform?

Som det nevnes om i denne podcasten fra unchained, Ethereum går ingen steder ihvertfall de neste 10 årene.

Nå er mainnet launch om 15 dager, men en lengre Roadmap på hva planen er videre er det ingen tegn til på deres nettsider.

Features

Så Tau sitt hovedargumenter er at Python er deres secret juice og at de har en bedre plattform.

Men hva med

  • Privacy og Security
  • Har blockchainen deres blitt sjekket opp for sikkerhet av en uavhenging tredjepart
  • Integrasjon mot andre plattformer

Når det gjelder høy TPS som de nevner, så har man blant annet både Solana og Polkadot som har en langt høyere TPS. En grunn til at disse har høy TPS er blant annet at de benytter seg av Zero Knowledge proofs, som gjør at man kan validere transaksjoner bakover i tid mye raskere.

Konklusjon

Jeg klarer ikke helt å se fordelene til «Lamden Tau» om at de skal klare å konkurrere mot andre blockchain plattformer der ute som har langt bedre plattformer og med en klarere Roadmap.

Tau er helt avhenging av at de får folk over på plattformen sin og at andre blockchains integrerer mot dem.

Who knows mulig de får det til ¯\(ツ)/¯, men skulle gjerne ha sett en Roadmap med milepæler på veien framover og hva som er i kulissene.

2 Likes

Leste konklusjonen, resten må jeg lese senere, er forsåvidt enig i den. Tror de trenger flere dyktige folk - integrasjon mellom andre er alfa omega i krypto. Om noen år kommer “alt” til å gå gjennom krypto, sømløst. Det er i hvert fall min spådom :slight_smile: