Rikelig med israelere som kan tenke seg et storisrael og.
Mange ønsker seg den syriske olje, selv om påviste reserver ikke er kjempestort; 2,5 milliarder, mot Norges 7 milliarder fat eller Saudi-Arabias 267 milliarder fat.
Fra Wikipedia:
Uansett, selv om amerikanerne og tyrkerne allerede har en slags hånd på olja, før fase 1, i kurdisk område, sammen med de nye makthaverne i Damaskus, ser det ut til at det kan være mange rare “byttehandler” ute og går, når nye streker tegnes opp.
Det skulle også gå et gassrør gjennom Syria som ikke ble noe av. Det er penger i det også. Det ville da forbundet quatar med Europa.
Det er et godt poeng. Det kunne selvsagt gått gjennom Tyrkia, men det hadde sikkert blitt grisedyrt, for terrenget er et helt annet:
Hvis vi sammenligner kartet der blå strek er gjennom Tyrkia, og rød strek gjennom “fase 1”
Med et Height elevation map:
Så vil jeg tro at det koster adskillig mindre å legge et rør i en flat ørken enn mellom “bakkar og berg”.
Da kan Tyrkia bli et transittland for gass, slik Ukraina fortsatt er for russisk gass.
Hvis du ser på inntekstfordeling Ukraina og Russland for russisk gass ser man at ganske mye går til transittlandet:
Siste tallene derfra (oktober 2024) er at Ukraina som transitt land får 20-25% av inntektene, mens Russland, som selgerland får 75-80%.
Nå skal et eventuelt rør også gjennom Irak, men si 15% til Irak, 10% til Tyrkia, og LNG-terminal med kort vei i Tyrkia ved middelhavet.
Akternativt rørledning hele veien til Europa og st 20% til Tyrkia og 10% til Irak (lengere vei).
Selv med billig gass snakker vi jo enorme volum hvis det kunne gjennomføres.
Siden jeg liker fotball, og særlig live på tribunen, så poster jeg en av de fineste tribune-sangene som finnes. Jeg snakker stemning og sound, og prøver å ikke bli politisk.
Håper ikke folk blir for oppskjørtet i Palestina-saken, men synes de marokkanske supporterne fra Raja Casablanca oppsummerer siste ukes hendelse i Syria perfekt ; “the jews are greedy, and the arabs are asleep”. I siste kategori kan man legge til mainstream media, som også er “asleep”.
Selv om sangen er mange år gammel er dynamikken den samme.
Siden russerne går på et prestisje-nederlag i Syria, så snakker vi selvsagt ikke noe om hvordan det påvirker Palestinerne i Gaza, helt stille. Selv om det er opplagt at Israel nå kan gjøre som de vil.
Ingen grunn til å problematisere dette nå.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Kanskje greit med kontekst?
Turkey’s President Erdoğan’s in a speech yesterday: “There are critical developments happening on the border of Türkiye. But they (the opposition in Turkey) do not understand or follow what is happening there. If the world crumbled or if World War 3 started - believe me the CHP leadership wouldn’t even care about it. For example they never ask themselves this question. When World War 1 was redefining the borders of our region, what would have happened if the conditions were different? There’s a strong probability that cities like Aleppo, Idlib, Hama, Damascus and Raqqa would have been our provinces today just like Gaziantep, Hatay and Urfa.”
Skrev for 3 dager siden:
Og litt hvordan tyrkerne i dag tenker om at kartet ble i hovedsak delt opp av kolonimakter som England og Frankrike etter Greco-Turkish war, selv om Tyrkia var ved bordet.
Det er selvsagt det Erdogan spiller på når han sier:
At det er veldig forskjellig fra det som X-brukern referer til:
Er jeg ikke helt overbevist om. Men erkjenner at nyansene er viktige, og skjønner at det litt forskjell på å si at “grensene burde vært annerledes” og “grensene vil bli annerledes”, som X brukern oversetter det som. Sjekket kontoen hans, og det er som sagt veldig anti-Israel, så kanskje det er mer hva han håper på; at Tyrkia på et tidspunkt skal ta for seg Israel.
Mitt start-poeng var uansett at Syria-konflikten virker veldig vanskelig, og man må ha ganske mye forhistorie for å kunne vite om “min fiendes fiende er min venn, midlertidig venn, midlertidig fiende eller kanskje fremtidig fiende, eller fremtidig venn…, eller en kombinasjon , alt etter som det passer seg eller er formålstjenlig”
Åpninga til Eugene Rogans verk “The Arabs” (tror nesten jeg må lese den igjen, anbefales for alle som vil ha litt kontekst, har sett den på norsk også).
Som nevnt over her, Syria er ikke helt enkelt, nei.
Minner litt om da Eddie Izzard introduserte seg selv i USA, med "I’m from Europe, you know, where history is from. Og folka i Levanten kan vel fint syne den igjen.
Statsdannelsene etter WW1 hvor briter og franskmenn trakk linjer i kartet (dette begynte vel med Sykes / Picot avtalen om hvordan man ev. skulle dele det ottomanske imperiet i 1916), har et par merkbare fellesnevnere: De tok (1) lite hensyn til etniske sammensetninger, og (2) de er mer eller mindre alle failed states, typ Libanon, Syria, Irak. Det er vel fort en kausalitet mellom punkt 1 og punkt 2. De statsdannelsene som baserte seg på det allerede eksiterte (f.eks Saudi Arabia) har vist seg mye mer levedyktige.
Til franske og britiske grensetrekkeres forsvar: Verden før WW1 var i stor grad basert rundt multi-etniske imperier, og det fungerte jo helt greit, helt til nasjonalismen kom på banen og forandret alle spillereglene.
I 2009 hadde Qatar et forslag om en slik gassrørledning, gjennom Saudi-Arabia, Jorda, Syria og Tyrkia, men det kokte bort i kålen under den arabisk våren i 2011.
Men ser at tyrkiske medier er på saken nå, selvsagt:
Jeg tror man vil ha med færre aktører, og færre å forholde seg til, så hvorfor ikke ha kun Irak å bekymre seg for, og deretter legg den gjennom tyrkisk kontrollert Syria?
Feltet ligger jo ute i sjøen , så det må unansett legges off shore, og Nordsjøen er jo full av gassrør-ledninger.
Og selv om Iran har 1/3 (South Pars) av feltet så har Qatar 2/3 (North Dome)
Feltet er virkelig enormt, og bare 10% er utvunnet, mot feks 60% av Troll-feltet i Nordsjøen.
For å sette det i perspektiv, Troll-feltet, som står for det meste av norsk gass-eksport har 720 kubikk-kilometer gass igjen, nok til å dekke 30% av europeisk gassbehov de neste 5 årene, og så faller det ned til null derfra de påfølgende 10 år. Uansett betydelig.
Northdome (Qatar) har 22 000 kubikk-kilometer gass igjen, eller mer enn 12 ganger så mye som opprinnelig i Troll, og over 30 ganger så mye som er igjen i Troll.
Sier seg selv at det hadde løst alle Europas energiproblemer i uoverskuelig fremtid, og ville gitt vanvittige inntekter til Tyrkia (og Irak), hvis man feks ser på cuten Ukraina pt får for russisk gass.
EDIT: når jeg tenker meg om er det kanskje mindre konfliktfylt å legge gassrørledning gjennom Saudi-Arabia, Jordan og Syria, ellers hadde den kanskje allerede blitt bygd hvis Irak var lett som en plett, tross vanskeligere terreng i Tyrkia.
Uansett ser det ut til at situasjonen i Syria har satt fart på tankene om Qatar-gass til Europa.
https://x.com/astraiaintel/status/1868216492116066659?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Amerikanske styrker i kobani. Flere kilder hevder tyrkia vil ta byen. Det har usa nå sagt nei til.
Tyrkias energi-minister er på saken:
Som sagt hadde det løst Europas energi-tilgang i overskuelig fremtid, som vist ved følgende regnestykke:
Europas årlige bruk av gass:
billion = milliard, og siden 1000 m = 1 km, og en kube på kubikk-kilometer er 1 milliard kubikkmeter følger det at 1 bcm = 1km^3.
Så når Qatar sitt North-Dome har 22 000 km^3 med gass så er det nok til Europas forbruk i 22 000/432 =51 år !
Hvis vi igjen ser på hvor mye et transitt-land får, og jeg synes Ukraina er et godt eksempel fordi det viser at når en ledning først er bygget så skal det svært mye til for at gassen kuttes, rett og slett fordi partene tjener penger på det.
Så blir spørsmålet om all denne billige energien fra Qatar vil ende opp som en velsignelse for Europa, eller en forbannelse.
Er det gitt at om Erdogan og Tyrkia, selv om de er NATO medlemmer, når de får et knallhardt energi-grep på Europa, slik Russland har hatt (og tildels fortsatt har på gass) ikke vil bruke det til å få europeere til å gjøre innrømmelser overfor Tyrkia?
Synes Erdogan allerede er varm i trøya på de utsiktene:
Hvorfor er det så uendelig mye tryggere å være i lomma på Erdogan (og Qatar og Saudi-Arabia) enn det er energi-avhengig på russisk gass?
Frankrike tok dette til etterretning på 70-tallet og bruker atomkraft for å ikke være avhengige av midt-østens nykker.
Jepp, av og til er svaret overraskende enkelt; vi bør satse på atomkraft.
Det som er utfordringen er at utbygging av infrastruktur og energi-systemer er dyrt, og det ideelle hadde vært å gjort det med billig Qatar-gass, uten at Erdogan, eller Qatar, Saudi-Arabia finner på å bruke det som trussel/brekkstang i viktigere saker. Og selvsagt, situasjonen i Syria kan være uoversiktlig og uforutsigbar i all fremtid, slik det alltid har vært, siste par tusen år.
Eksempler kan være tyrkere, og muslimer generelt som blir dårlig behandlet i europeiske land, eller at Israel er slemme.
Nå viser likevel det faktum at russisk gass fortsatt strømmer til Europa, og at Ukraina tjener gode penger på det, at konfliktnivået for alle involverte parter kan være sjokkerende høyt uten at gass-strømmen kuttes, fordi det er penger å tjene /man er avhengig av inntektene.
Så det jeg ser på som en større utfordring er om:
- Europerne har vett på å tenke veldig langsiktig når de har billig gass, Tyskland la jo ned atomkraftverk når de hadde billig russisk gass
- Kanskje Qatar er bedre tjent med å bare ha LNG, hvis Europa har som plan å bruke den billige qatarske gassen til å bli uavhengig av gass fra Qatar så fort og så billig så mulig.
Par observasjoner:
Kanskje mest interessant er det at det i følge Bloomberg:
" Russia Pushed Assad to Flee Syria After Concluding He’d Lost War"
Rene altruistiske motiver må man kanskje anta at Russland ikke har.
Så hva vil de med Assad? Er de tomme for øyeleger?
Skulle Assad bli likvidert på russisk jord, så vil det jo være enda et prestisjenederlag for Russland.
How Will the Rebels Rule Syria? Their Past Offers Clues.
“The Islamist rebels who ousted Syria’s dictator ran a pragmatic and disciplined administration in the territory they controlled. They also jailed their critics.”
NY Times-artikkel.
Blir væl omtrent som under Assad. Bare litt annet folk som blir fengslet og drept. Bare at se hvordan det fungerer i andra lånder som styrs av islamister.
Null russisk gass gjennom Ukraina etter 01.01.2025. Ukraina tegnet ingen nye avtaler med Russland.
Nå skal jeg ikke gjøre om Syria-tråden til en energi-/Russland-tråd, men synes naturgass er super interessant fordi det som utspiller seg nå i Syria kan fort ende i en situasjon der en beslutning om Qatar-gass til Europa via rørledning blir mulig/gjennomført. Og da tenker jeg at man ikke nok en gang må male seg opp i et hjørne slik at folk det viser seg at man ikke kan stole / har andre interesser / mener noe annet er viktigere, er i posisjon til å sette Europa i en umulig situasjon.
Vil Erdogan, eller fremtidige ledere av Tyrkia ikke misbruke en slik maktposisjon?
Det er en “blessing in disguise”, fordi Europa da blir prisgitt vær og vind. Skulle det bli en kald vinter, som i kaldere enn normalt, eller verre; betydelig kaldere enn normalt så vil Europa få svi.
Husk at selv om europeiske gasslagre var 90% fulle i begynnelsen av september, hele 2 måneder før mål om ,minst 90% fulle til 1. november, og faktisk var 95% fulle til 1. november så er situasjonen noe annerledes for europeerne nå, per 13. desember, når vintern så vidt har begynt, og uten vi har hatt noe kaldere enn vanlig.
For EU som helhet ser det slik ut:
Og det går fortest nedover i Nederland og Frankrike:
Det er aller verst i Ukraina:
Med en normal vinter, og forbruk av gass så er omtrent det 0- null prosent fyllingsgrad igjen i Ukraina i slutten av mars.
Akkurat nå har Ukraina 65 TWh gass på lager, tilsvarende 20,3% fyllingsgrad.
Fra 13. desember 2023 til 01. april 2024 så tok Ukraina netto ut 63 TWh, mens de netto tok ut 41 TWh tilsvarende periode vintern 2022/23.
Hvis vi vender blikket mot Norge så står gassen fra Norge for 30% for Europas gass-behov, men norsk gass tømmes fort:
Så til poenget; hvis omstendighetene i Syria når gjør det mulig for Europa å få billig gass fra Qatar i løpet av noen år, så vil Europa være i lomme på Erdogan, eller noen tilsvarende, i adskillig større grad enn det Europa var overfor Putin.
Og da kan beslutninger som treffes nå få store konsekvenser om 10 år.
Europa må tenke seg nøye om på hvordan de går frem her. Ellers blir det Merkel 2.0.