Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Trodde fremtiden var håpet jeg, så du mener at det ser enda verre ut 6mnd frem i tid? I`m logging off! :crazy_face:

Men ja, ikke så veldig mye ekstra info utenfor det som står i rapporten. Planen med Home Solutions, eller “Homepool” virker fornuftig. Til @Konamixx sin glede så tok de opp gulvslukene, tar litt tid pga de venter på større nettverkscoverage i Sverige for å begynne å rulle de ut i storskala sammen med forsikringsselskapene. Forespeilet Q3.
Refinansiere dyr gjeld ila året, kjærkommet også det.

Jeg sidder tilbage med en svært stærk fornemmelse af, at der kommer massiv forøgelse af omsætningen i TalkPool, når først vaccinationerne m. COVID-19 for alvor tager fart. Der blev også nævnt et regulært spin-off som mulighed, hvilket, som nævnt af øvrige skribenter, kan øge synligheden af værdierne af, og potentialet til, IoT.

1 Like

Ja, det høres vel ut som de har håp om en del større aktivitet utover våren som ting åpnes opp, da spesielt i Pakistan.
Diskuterer med folk på discord som fikk det med seg bedre enn meg, men virker som de har fått oppdrag i å utruste denne nye campusen med målere : https://www.zurich.com/en/about-us/offices/quai-zurich Fikk du med deg nøyaktig hva som ble sagt?

Ellers så kan vi vel se frem til den nye outlook planen som kommer ila mars.

Alt i alt var det helt greit, FX tap må man regne med svinger begge veier når en driver globalt.
En del av tapet det vil taes tilbake i Q1, lite nytt på agendaen som var litt skuffende.

Mens aktien dagligt sælges i minus, kan jeg her dele en lille anekdote.

I relation til TalkPools berettigelse og strategi inden for IoT og smart buildings, så har jeg dd. fået skiftet vandmåler på eget hus, fra klassisk aflæsningsmetode til IoT baseret ditto. Udskiftningen af disse typer af målere tager fart i Danmark og alle nybyggede huse skal, så vidt jeg er orienteret, gøre brug af disse IoT baserede aflæsere.

Det er desværre et produkt fra en dansk leverandør, der er installeret, men det understreger uanset at “the change is real” og implementeringen tager fart; installatøren nævnte, at der var svært stor efterspørgsel på en række produkter, herunder radonmåling så det må antages at være relativt safe at antage, dette også er tilfældet på TalkPools markeder.

Jeg noterer mig at det var en uafhængig installatør der foretog udskiftning af vandmåleren og man kan nemt se for sig, at TalkPool står overfor en massiv opskalering i salget (qua reach via uafhængige installatører), når først markedet fanger an - arbejdet kan umiddelbart udføres af eksisterende teknikere uden behov for efteruddannelse.

Jeg spurgte lidt ind til brugen af data, herunder AI, og mens installatøren ikke kendte til detaljerne, så blev det nævnt at man havde grundlæggende overvågning af data for at kunne reagere ved ukendte forbrugsmønstre (fx haveslanger der springer i sommervarmen, mens folk er på ferie osv. der har vist sig at mitigere store regninger og unødigt vandspild samt risiko for skade på bygninger). Jeg arbejder professionelt som software arkitekt og har været længe nok til at vide, at “grundlæggende overvågning” kan betyde alt fra simple glidende gennemsnit til mere avancerede algoritmer der understøttes af AI.

TalkPools setup med styring og overvågning via AI synes derfor som et oplagt sted at differentiere services.

Jeg har conviction og øger positionen på dette niveau.

1 Like

Dette grunner i IMD reglementet som trer i kraft i EU fra midten av året. Jeg diskuterte dette med Sparrholm nylig, og de jobber aktivt med å posisjonere seg for dette. Kan vel like gjerne dele det som ble sagt :
“För oss är EUs krav på IMD (individuell mätning och debitering) av ström och vatten i hushåll från mitten av detta året viktigast. I Sverige så har de flesta hushåll ingen IMD, och dessa hushåll (eller bostadsrättsföreningar) kommer att tvingas införa automatisk IMD. Firman vi köpte (home solutions) är ledande på IMD i Sverige och vi räknar med att EUs reglemente blir en faktor som driver på vår tillväxt inom detta område”

3 Likes

Streklek:

Er i rute til å bli nyttårsrakett i 2022 :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

6le7jp

4 Likes

Kommer et sensorselskap på Merkur nå. Har bare lest overskrifta. Er åpen for en pitch om selskapet. De holdt altså på å gå dukken i fjor, og måtte si opp halve staben. Går i dundrende underskudd, ca 90 mill? Selger aksjer til kundene for å få solgt sensorer, og har en total revenue på 20 mill. På et eller annet vis har de klart å fått denne omsetningen til å bli 800mill i 2025 i et regneark, og går på børs med milliardvurdering. Hva er greia jeg ikke ser her? Mulig jeg hørtes bitter ut her nå pga at Talkpool er rimelig sørgelig, og da kan jeg bekrefte at ja, det er jeg! :stuck_out_tongue:

3 Likes

Svindal er rimelig kul da. Hvilke vinnere har talkpool på lag? :sweat_smile:

2 Likes

Det ser jo ut som de er i ferd med å få til en snuoperasjon - men hver gang jeg vurderer aksjen så stopper jeg når jeg kommer frem til EK, som jo er negativ -2,2 millioner EUR. Føler at man er ganske sårbar som minoritetsaksjonær i den situasjonen. Så får jeg heller leve med å evt kjøpe på en høyere kurs når dette er på plass.

4 Likes

@Konamixx Ja, men han er ganske kul på ordtnlig liksom! Kan ikke annet enn å si at han har gjort det heftig bra gjennom denne Merkur-bølgen! Virker som han har truffet på alt han har tatt i, hadde vært interessant å sett oversikt over om det finnes noen tapere der også. Men kult er ikke akkurat det jeg forbinder med Talkpool nei, det er ganske langt fra også.

@holmes Tror nok du er inne på essensen her, mange som har blitt skremt i døra av EK ratioen. Rent operasjonelt så synes jeg de har forbedret mye det siste året, som du også sier. Handler vel mye om risikoprofil pr. nå, det er nok mange som er i overkant villige/naive der, meg inkludert! :slight_smile:

1 Like

Har selskabet meldt om spredning af COVID-19 via deres sensorer eller … ?

Det er vel ikke akkurat forventet noen knalltall de neste kvartalene?

Alt er relativt. I Talkpool standard, så er guidingen for både Q1, og spesielt Q2 og utover ganske bra egentlig. Med vekt på guiding! :slight_smile:

Selskapet selv mener at de kan komme opp i en Euro200-300k EAT fra Q2 i år. Regner man NTM P/E på dagens kurs, så vil det tilsvare ca. 11. Så forventningene om tallene fremover fra selskapet er det ikke noe i veien men, problemet er vel at ingen tror på de. Can`t blame them.

3 Likes

“you have to put yourself in the position to be labeled an idiot now and than - or else life would become to boring.” Einar Førde sine ord gjengitt i Røkkes kryptobrev. Vet ikke hva det var, men det slo meg at det sitatet passet i tråden her! :slight_smile:

1 Like

Jeg kan orientere om, at jeg havde en udmærket samtale på telefonen med Magnus Sparrholm; han reagerede på min feedback efter den seneste præsentation… som jeg oprigtigt mener bør optimeres og kan gøres væsentligt mere interessant med nogle mindre tiltag (herunder en mere energisk tilgang til materialet osv.).

Magnus tog godt imod den konstruktive kritik og anerkendte, at der - trods deres grundige forberedelser - var et stykke vej til perfektion og det er her, feedback skaber værdi.

I forlængelse af samtalen nævnte Magnus, at der var stor interesse omkring deres “convertible loan” mulighed, selv efter aktien var gået gennem 22,00 og der er interesse fra større aktører om at aktivere TalkPool på det globale marked (kapital og timing er her et nøgleord).

Er der i øvrigt venligst én eller anden, der gider tage den UBS post på 10.000 stk @ 20,00? eller er det mig, der må tage én for teamet … igen? :slight_smile:

1 Like

Jeg tok 3550 aksjer nå… tar 5k til.

2 Likes

Jeg er utenfor, solgte sist uke på 23 et eller annet. Synes presentasjonen var meh. Føler ikke noe FOMO i det heletatt her. Venter ny inngang :slight_smile:

2 Likes