Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Redeye sin preview av Q4 - Talkpool Q4

3 Likes

Redeye i linje med mine estimat om 23 MEUR, men de er noe mer postive til EBIT enn meg. Er dock helt enig i deres teori om at 2019 blir breakthrough året innenfor IoT, med kommende avtaler og ordrer.

Det er i år det skjer, punktum.

29/03-2019 08:55:00: (TALK.ST) Talkpool delårsrapport januari-december 2018

Redeye:

We expect Talkpool to report net sales of around EUR 6.2m (1.3% y/y growth). In Q3, the company’s costs were affected by the roll-out of its IoT solution in Haiti, significantly burdening its gross margin (19.8% in the period). Management stated that it regarded one-time costs and we, therefore, expect to see an improved gross margin (23%) in Q4, which should result in a gross profit of around EUR 1.4m.

We do not forecast any substantial increases to administrative and selling expenses and expect a total of EUR 1.2m. This should result in EBITDA of around EUR 0.3m (4.7% margin). After D&A and financial net, we forecast Talkpool to report net earnings around zero.

Faktisk:

Nettoomsättningen uppgick till 6 908 tusen euro (6 123), en ökning med 12,8 procent
EBITDA på 329 tusen euro (333) och EBITDA-marginal på 4,8 procent (5,4)
· EBIT på 230 tusen euro (220) och rörelsemarginal på 3,3 procent (3,6)
· Resultat efter skatt på -687 tusen euro (-175)

Så, vesentlig høyere omsetning, samme EBITDA, men lavere resultat (jeg antar pga avskrivninger i forbindelse med reorganisering, har ikke sjekket).

EDIT: ser forresten at @babyrage traff bra på omsetningen 7 MEUR vs 6,9 MEUR :slight_smile:

1 Like

Synes ikke det så så galt ut med første blikk, fikk grabbet noen aksjer med snitt rundt 20

1 Like

Spørsmålet er vel om likvidene de sitter på klarer å dra de over kneika. Cash flow er negativ, selv uten M&A kostnaden. Har vel 2 kvartaler med cash om de fortsetter i samme ruta som de gjør nå.

1 Like

Min kommentar:

3 Likes

Redeye respons på rapporten - RedeyeKommentar

Mye positivt, men også en liten warning:
Hopefully, Talkpool should be able to show continued growth and improved profitability in 2019, but its current cash position is tight and we believe there is a risk that it would have to raise additional capital going forward.

1 Like

Jepp, @Konamixx dro også fram det med kapitalbehov. De klarte å få lån forrige gang, klarer de det igjen hvis det kniper? Akjsonærene virker ikke så veldig klare for emisjon…

1 Like

Føles som et lån er utelukket.

Jeg tror selv man har nytt forverv på gang innenfor IoT, og det blir en rikted emissjon på 20-21 kr.

Just a hunch.

Vil se ett større IoT forverv, betalt med cash og aksjer så det blir litt fart på vertikalen.

Satt meg ned for å lese meg litt opp på talkpool, og får ikke tak på hva edgen deres er.

Siden er for meg diffus, og snakker som et konsulent selskap som ønsker hjelpe kunder å finne løsninger innen IOT, på et helt generellt grunnlag.

Samtidig så står det i pressemeldingene:

Talkpool, som levererat IoT-lösningar sedan 2014, har flera nyckelfärdiga lösningar, till exempel fjärravläsning av vattenmätare för fakturering av vattenförbrukning i byggnader och lägenheter. Detta gör det möjligt för vattenverk och fastighetsägare att fakturera kunderna för faktisk förbrukning baserat på realtidsdata, dessutom ger det möjlighet att upptäcka vattenläckage i rör. Andra exempel är Talkpools lösning för miljövänligare byggnader, som förbättrar inomhusklimatet, sparar energi lägenheter, kontor och skolor. Dessutom förhindras vattenskador och mögel i byggnader. Lösningen använder Talkpool mjukvara och sensorer för temperatur, fuktighet och koldioxid .

Tingene i bold ser jeg som potensiell IP og konkurransefortrinn, men de er såvidt jeg kan se ikke detaljert på sidene?

1 Like

De har to nettsider, vet ikke hvem du sett på.


Ang konkurrens vet jeg ikke det selv. Mitt bet er at IoT er oundvikligt, og mange selskaper kommer kapitalisere på det, inkludert Talkpool.

Kjernevirksomheten omsatte 210-220 MSEK i -18, men grunnet omkostninger, investeringer og avgifter hade man negativt resultat.

Dersom IoT løsner og man begynner plukke ordrer, så kmr både marginaler og vinst stige drastiskt. Og på 100 MSEK ser jeg det som meget attraktivt.

Du har helt rett, jeg har faktisk spurt Adm.dir om de ikke burde nisje seg inn, de klarer ikke og bli god på alt.
De MÅ velge sin nisje , nå ser jeg av Q rapporten at de sier at de velger og kvitte seg med lite lønnsom virksomhet.
Vi får håpe de kvitter seg med telecom service delen, her byttes det penger og binder opp menneskelige ressurser.

Rapporten er for meg nøytral, men det plager meg at de har negativ kontant strøm, de burde ha prioritert lønnsom drift i stenden for vekst.

Ericsson kjør videre…

Lenge siden en teknisk update. Får se om dette er siste beinet ned. Ser ut som en ABC korreksjon nærmer seg ferdig. Får se hvordan den agerar ved støtten av falling wedge. TR ved 23 - 30 kr burde bli aktuelt i fremtiden, men kan hende vi skal konsolidere frem til selskapet kommer med litt IoT nyheter.

3 Likes
2 Likes

11/04-2019 07:53:00: (TALK.ST) Redeye: Talkpool - Still awaiting the IoT breakthrough

11/04-2019 09:00:00: (TALK.ST) Talkpool recieves large volume order for LoRaWAN water meters

1 Like

Nå får vi håpe de blir på denne stien!

Har et brukbart potensiale, ikke mye å prate om 95kEUR etter et års utvikling kanskje, men med riktig markup/margin og litt volum, så kan det bli bra dette.

The yearly production currently exceeds 2,000,000 units putting B METERS in a leading position both at national and European level.