Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Disse tingene gjør att jeg ikke klarer slippe Talkpool. Selskapet har åpenbart noe vanskeligheter når det gjelder foretaks struktur, men samtidigt plukker man nye ram avtal innenfor TNS, man får små, men viktige IoT pilotprojektet og ordrer.

Selskapet har endelig insett feilen og skal gjøre tiltak. Jeg har vanskeligheter å skjønne hvor dårlig dette kan slutte? Samtidig har de selve kjøpt aksjer mellom 22-40 kr og eier idag 60% av selskapet.

Er de virkelig så dumme om de har planer om på kjøre selskapet ned i grøfta? Nei jeg tror dette blir meget bra på sikt. Men tror samtidig det kan bli en treg periode fremover når marknaden nå må ta stilling til allt som skjer. Enten tror man de klarer snu på det, eller så gjør man det ikke.

Selv tror jeg att dersom de kutter seg med insignifiktane segment som brenner penger, og klarer slå igjennom med en større IoT order eller to, så kmr sentimentet tilbake.

1 Like

Hvis de deler opp selskapet må iot delen trolig oppkapitaliseres? Tenker det trolig er mange som vil se vilkårene før de hopper inn i Talkpool nå med begge beina. Ledelsen har fortsatt mye å bevise.

2 Likes

Veldig mye. Selv er jeg forevig optimist. Får se hvor mye det kmr til å koste meg :wink:

De skal gjøre selskapet mer lønnsomt, de har ikke mistet forstanden som markedet tror.
Ledelsen som du sier eier 60% av selskapet ish, de har alle grunner i verden til og gjøre alt i deres makt til og få det til.
Hadde de ikke eiet i selskapet hadde jeg ikke kjøpt Talkpool i utgangspunktet.

Selv om de nå skal restrukturere er de ett “going concern” som har kontantstrøm, det eneste som bekymrer meg er at ledelsen nå må bygge opp tillit i markedet igjen, det kan ta tid.

Det beste er hva hvis de kunne solgt unna noe av TNS segmentent som ikke gjør penger, kanskje de kunne fått 2-3 mill euro får det.

Kuttet Afrika helt samt etterhvert solgt lønnsom TNS i Haiti for kanskje 8-9 mill euro.
Nisje seg inn i Europa og Midt østen på IOT og 5G.

Du måtte sett topplinjen bli redusert, men med lang høyere driftsresultatmarginen (EBIT) ville du kommet bedre ut, og kanskje markedet hadde vært villig til og gi P/E opp mot 15-20, men markedet er ikke villig til og betale det får opearsjon i Afrika feks,

2 Likes

Både Haiti og Pakistan er to områder hvor man kommer til å kunne selge med god gevinst etterhvert om ønskelig.

Vi trenger økt skalbarhet, da må driften være mer sentralisert som jeg mener er i Europa og Midtøsten, da kan en mulig også hente synergier på tvers av landegrenser.
Haiti er i mine øyne også en høy risiko virksomhet (orkaner, fattigdom ect) som vil gi mindre risiko vilje hos investorer.
Samt de har ingen tilstøtende virksomhet som de kan hente ut synergier hos.
Haiti virksomheten må også ruste opp nå og vil mest sannsynlig være ett break even spill i de neste kvartalene.

På sett og vis forstår jeg de som kaster kortene nå, Talkpool kommer ikke til og gi dem avkastning de kommende månedene, jeg blir sittene om nødvendig både 2-3 år.

3 Likes

Det jeg tror mange misser i Haiti er at de i 2017 skrev et ram-avtal med Digicel som involverer samtlige av deres markeder. Idag er man kun i Haiti, men de har ca 30 markeder og avtalet man fikk gjaldt 10-15 år. Så dersom de har planer om å utøke antall markeder har Talkpool ensomrett. Bare haiti bringer in 7-8 MEUR årligen, kan man få ett par til under åren så blir det kos, spesielt nå når man har begynt å applisere diverse ioT løsninger og.

Njaaa, jeg tror definitivt vi kommer til å se avkastning nå i H2/H1. Ikke glem at man forventer både første 5G ordrene og att golvbrunn projektet skal annonseres i år. NIOT utvikles godt i Sverige, og de har nettopp tatt steget både inn i Danmark og Norge. Det i seg selv åpner opp for flere avtal. Sen om og når dettte skjer er jo umulig å svare på.

Fra rapporten:
Talkpool’s Operation & Maintenance organisation in Haiti has since the start of the project in 2005 delivered high quality services to the local operator Digicel and a stable revenue stream to Talkpool Group. Quality and operational excellence was always the trademark of Talkpool Haiti. After 12 years of high performance under increasing pressure, the need for investments in the Haiti operations became obvious during last year. A major refurbishing project with a new organization, processes and tools has been implemented and is well underway. Talkpool’s refurbishment costs peaked during Q2 that saw higher costs than revenues. It will take until the end of the year before the refurbishing work is fully accomplished. This will be followed by new opportunities and projects from Digicel.

Men at de har en tøff tid foran seg - dersom inget av ovan kommer, absolutt.

Hadde vært gull, men avtalen har allerede rullet i snart 3 år og kun Haiti har matralisert seg.
Og etablere brancher hver plass som Digicel gir dem avtale blir kapital krevende og hver branch kommer og bruke tid fra oppstart til ett going concern med positiv bunnlinje.
Og få på på plass 2-3 brancher, hva vil det koste? Hvor lange tid tar det?

Jeg tenker at dette må være nokså salgbart? kanskje vi kunne fått mer enn 8-9 mill euro.

Mest sannsynlig salgsbart ja. Men tror samtidig ledningen tenker att TNS er deras bread and butter. Har ingen større tro på at de ønsker kvitte seg med de markeder som går sterkt, bl.a haiti, pakistan, nederland, belgien osv.

Snart blir jo selskapet attraktivt kun basert på vurdering. Totalt slaktet siste året. Idag får man kjøpe for 64 MSEK. Svak topline og taler jo for at året ikke når opp til forventningene, men 64 for en stabil tns virksomhet og en potensial til succee inom IoT blir jo nesten latterlig.

Jmf med rene iot selskaper, HDW/Gapwaves feks, P/S 3 og 66 jmf med 0.2 i talk

Dagens markets cap har ikke rot i virkligheten, det har jo ledelsen skrevet svart på hvit.
It is also apparent that the parts of the company would each be worth much more than the current sum of the parts.
Men det nytter ikke når markedet ikke lengre har tillit til ledelsen.

Først og fremt må de får ned gjelden sentralt og over på lokale brancher, da har de langt på vei tatt vekk valuta svingningene som plager resultatet for morselskapet pga av regler i Sveits.

Samtidig må de bli kvitt (i mine øyne Afrika og Haiti)

Afrika: bare juks og fanteri der nede, denne branchene har jeg null tro på.

Haiti; Som du sier går denne greit, men investorer her oppe i Europa er ikke interessert og pris sette dette, kanskje noen lokale aktører i Latin Amerika ser større verdi i denne og er villig til og betale ditto mer for den.

Emisjonsfrykten er ikke relevant slik jeg ser det, her kan morselskapet flytte gjelden over på lokale brancher som har kreditt fasilitteter på 2MEUR samtidig som de de-risker morselskapet.

Our subsidiaries currently have unused bank loans and cash amounting to approximately EUR 2 million.

2 Likes

Spot on.

Er det noen som har tatt seg tid og regne slakte verdien for hver branch? Om ikke annet ett estimat.

Talkpool kjøpte Camouflage til 2.8x EBITDA i 2016 for 500.000 euro. Holder ca 30% EBITDA.
Total revenue 2018: 2.27 MEUR

Talkpool kjøpte Technetix til 4x EBITDA for 750.000 euro, har ca 33% EBITDA
Total revenue 2018: 1.36 MEUR

Talkpool kjøpte LCC pakistan til 5.2 MUSD, EBITDA ca 15%
Total revenue 2018: 7.21 MEUR

Haiti hade en total revenue på 7.7 MEUR i 2018. Usikker EBITDA.

Markeder man åpenbart må vurdere å kvitte seg med er:
Kenya, botswana, Mexico, Mauritius, Uganda (?)

Samtidig tror jeg man får regne med litt høyere EBITDA idag da både Belgia og Nederland har adaptert og implementert både 5G og IoT. Pakistan har i tillegg sin IoT hub, som sannsynlig trekker opp EBITDA noe idag.

Sammen bidrog ovennevnte med ca 22 MSEK i EBITDA. På det får vi regne med Haiti, Sverige, Tyskland, Saudi osv. Handles på 3 hovedmarkneder til 3x EBITDA idag. Så SOTP vurdering får kanskje anses attraktivt. Men tror det kommer ta lengre tid til å snu sentimentet.

1 Like

Med ett par strategiske salg, Afrika bla og annet ulønnsomme virksomheter, selges til 3x EBITA vil fort kunne generere 120-30 MSEK i cash, du vil få svekket topplinje med tør banne på at bunnlinja blir bedre.
Gjeldfritt case med cash på bok og en topplinje på 100MSEK?

Bare salg av de overnevnte vil justifisere ca en plass mellom 25-27kr pr aksje.

Tviler sterkt man kvitter seg med Belgien og nederland. Haiti og Pakistan kan bli attraktiv i fremtiden, men først må man kvitte seg med dritten i Afrika. Forhåpentlig tar de stilling til det nå, og en løsning skulle presenteres senere i høst. Krysser fingrene det blir bra.

Ser ut som markedet er villig til å handle på dagens slaktede vurdering. Lykkes man med omstruktureringen er det ekstremt god potensial på dagens kurs. Har ikke økt noe ennå, men begynner å bli svært attraktivt.

Skal godt gjøres og fucke til noe som helst ref. dagens market cap.

• Flytt gjeld over til lokale brancher
  • Selg Afrika i sin helhet, Talkpool LLC (USA) og Talkpool S. de R.L. de C.V (Mexico) , OnYield Ltd (Hongkong)
  • Kjøp 100% av Camouflage B.V og Talkpool NV (Belgia)
  • Haiti kunne enn ventet med til dette ga resultater, og solgt Haiti på ett 2-3 års perspektiv
1 Like

source

Er du virkelig inne i aksjen nå? Følger vel kanskje ikke helt Minervi templaten denne aksjen siste tiden.

1 Like

Nei, har måttet gå vekk litt fra den strategien siste året grunnet jobb. Er ikke like tilgjengelig å swinga som før. Har skiftet over majoriteten av kapital til long-term investing, hvertfall per idag.

Majoriteten av kapital idag er i Hamlet og Talkpool. Og ja, jeg tror sterkt på talkpool kommende 2-3 åren så inget som uroer meg atm, allokeringen har ordnet seg selv i år :wink:

1 Like