Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Det jeg sier, derfor jeg tror det tar litt tid før kursen skal opp;)

Mitt bett er at 2022 blir året hvor det virkelig løsner og går oppover for TP, kun utifra å ha sett det tekniske bildet. 2021 tror jeg blir året man begynner å kunne se forandring og et fint teknisk bilde som lukter krutt.

(old news - september) Men prosjektet til AL i Sickla, som Talk fikk en innledende ordre på i juni, vokser seg stadig større.

Edit : Kan like godt ta med hva som står i kvartalsrapporten nå om pågående/kommende prosjekter for spesielt interesserte :

Projektportföljen fortsätter att växa . Redan tidigare kunde Atrium Ljungberg stoltsera med en rekordhög projektportfölj. Under kvartalet utökades den med 5 MdSEK genom att en ny stor detaljplan för centrala Sickla initierats. Planen omfattar ca 150 000 kvadratmeter, motsvarande 7000 kontorsarbetsplatser och 500 nya bostäder. Därmed uppgår projektportföljen till hela 34 MdSEK. Av detta utgör framtida investeringar i Sickla 13 MdSEK, Slakthusområdet 6 MdSEK, Hagastaden 4 MdSEK och Slussen 3 MdSEK. Det är dock viktigt att poängtera att beslutade och pågående projekt endast utgör ca 6,1 MdSEK, där den kvarstående investeringsvolymen är 2,8 MdSEK. Resten av den stora projektportföljen kan alltså utvecklas i den takt som bolaget bedömer rimlig med hänsyn till marknaden. Den planerade investeringstakten är fortsatt ca 2 MdSEK per år med en målsättning om en projektvinst om 20%. Bland de projekt som färdigställs under hösten utgör projektet Curanten ett av de större med en total investering om 550 MSEK. Projektet är en ”vård- och hälsodestination” i Sickla med en yta om 11 500 kvadratmeter. Fastigheten har ett hyresvärde om ca 40 MSEK och 80% av ytan är redan uthyrd. Under 2021 utgör projektet Tapetfabriken ett av de större projekt som ska färdigställas. Det utgörs av ett hotell i Sickla (uthyrt till Nordic Choise) med en investering om 440 MSEK.

Nå man skal si att illikviditet og sterke aksjeeiere er gunstig i bear tider? Volum typ 20k på 1 uke :stuck_out_tongue: #jinx

For å være et selskap “som har ekstremt mye å gjøre” så er det helt klart rolig på nyhetsfronten.

:grimacing: :shushing_face:

1 Like

EP analys for Insplorion.

https://t.co/VQ873z19nF

EP motiverar alltså Insplorion til 50-55 kr aksje basert på 2022 års resultat. Forventet revenue 9 MSEK, EPS 0.14 och EV/S 28x, 50x sales, totalt 500-550 mcap

50x sales?!

Talkpool er i samme bransje, 0.4x sales idag.

Med den motiveringen, og litt risk justering mtp lån og tilvekst så kan vi jo si minst 10x sales for Talkpool.

Insplorion kjører prosjekt med en stor aktør innenfor batterisensorer til biler, industri etc om noe som potensielt er en gamechanger innenfor batterier. Er ene og alene dette håpet insplorion verdsettes på.
Har talkpool noe sånt på gang i det hele tatt?

Jeg argumenter ikke emot Insplorion som selskap. Problemet idag er Talk AB+AG. AB eksluderat AG kunde vært vurdert til 200-300 msek idag. Men markedet klarer ikke skille de to idag.

1 Like

ScoreWater event. Talkpool deltar.

Edit : Angående P/S diskusjonen, så vil man jo anta at om/når talk klarer å vise til sterk vekst eller utsikter til dette i softspotten i iot-businessen ; smart buildings/cites as a service, så vil markedet etterhvert kunne reprise multippelen på bakgrunn av høyere marginer og stor skalbarhet.

Editorama : Når dere først driver å setter selskaper opp mot hverandre, kanskje Airthings er noenlunde sammenlignbart? Smart overvåkning av innendørs klima. Har en fancy radonmåler som er ganske populær, ellers satser de en del på en halvslapp løsning for overvåkning av rom for businesses. Si mye rart om Talk, men her synes jeg totalløsningen deres med overvåkning, automatisk justering gjennom AI, personlig invoicing etc er ganske god sett opp mot mange andre.

Airthings planlegger notering til 1,8BNOK verdsettelse, med 144MNOK sales og 13MNOK resultat. Synes det virker heftig, men sånn er vel dagens marked på Merkur.

2 Likes

Hadde ikke sett denne før. Felttest av den smarte gulvsluken gjort allerede i april, og med godt resultat.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1460044/FULLTEXT01.pdf

1 Like

Mtp samarbeidey de imellom, regner jeg med TP leverer resten. Baller på seg.

Har vært i kontakt med grundere Magnus Sparrholm med diverse spørsmål. I samband med det fikk jeg tilbud om konvertibel på 3 år, %5 rente og konvertering 22 kr. Takket personlig nei, men om noen er intressert så kan jeg anbefale å ta kontakt med Magnus.

1 Like

Skal bli interessant og se hva disse prises til, de skal straks på Merkur.

Vi burde tipse Airthings at de kan kjøpe Talkpool :laughing:

Omsetning på 144 millioner kroner i fjor, opp fra 100.6 millioner kroner året før.
Resultat før skatt i fjor på – 13 millioner kroner, mot en positiv bunnlinje året før på 6,2 millioner kroner.

Klarte ikke og la vær, sendte mail til CEO i Airthings :grin:

1 Like

Hørte faktisk reklame for airthings på radio her om dagen.

Alle hus burde ha radon måler, ELLERS KREFT!!=!!!

Var vel budskapet kort fortalt. Merkelig at vi har klart oss uten dette i så mange år.

Essensen her er vel at Talkpool burde da vært priset til over 2mrd kr, hvis vi ser på Airthings sine tall?

Har Airthings på liste. Åpnet, såg vurderingen, stengte ned. Mvh.

Finansieringsbehov og negativ EK er nok en rød varsellampe for mange potensielle investorer (meg inkludert), men oppsiden er så klart stor om de klarer å snu dette rundt.

1 Like

Forskjellen ligger vel i belåning. Selskapet renset for lån gir en annen vurdering. Pratet med Magnus igår, ved spørsmål om hva han syntes om belåningen fikk jeg kun et svar:

“Det blir bra”.

🤷🤷

Mtp særnotering og IR:

1 Like

Ja, jeg ønsker meg litt nyheter som man finner på sidene til Myrspoven feks.

Her forleden besøkte de en spennende bygning, og så fikk de prøve wingsuit. Punktum.

Men on a serious note, samarbeidet der burde belyses bedre ja. Det kan bli veldig bra fremover. Jeg har også vært i kontakt med Magnus, og nevnt at det hadde vært gøy med en forklaring på strukturen i teamet i Sveits, hvor de har gått fra 0 til rekordkvartaler i det siste, uten at vi egentlig vet hva de driver med.
Også et håp at de kunne spesifisert juni-avtalen med AL bedre, men det er et longshot.