Økte denne uka jeg også. Var noe veldig tiltalende med dette oppsettet
Spennende siste 10 dager nå. Snakk om forverv av selskap med 25m återkommende inntekter med “gode marginaler”. Etablert salgskår med 50.000 hjem, med mål om 80.000.
Spørsmålet blir hva et potensielt forverv er verdt. Spesielt om man får mulighet til 1. Økt salgskår 2. Mulighet å implentera og selge egne iot units.
25m recurrent revenue med gode marginaler, ponera 4-6x ebit. Regner med at et forverv i utgangspunktet er verdt ca 60-80 MSEK. Gir en potensiell oppside om 20-25% på dagens market cap. Selvsagt mye høyere om man samtidig klarer selge inn sitt egne sortiment med sensorer/golvbrunner etc.
Tekniskt ser det svært spennende ut innfor årets slutt. Good luck people
Noen som vet om ledelsen har prøvd og få bla. NCC til og ta i convertiblen? Hadde vært flott hvis to store utbyggere tok hele convertiblen
Jepp. Det hadde vært flott, og var også nevnt i investormøtet, at det var interesse fra flere store eiendomsaktører for å gå inn som shareholders. Et scenario som jeg hadde likt er at evt SF Invest hadde gått inn, da får man mer eller mindre hele eiendomdsbransjen i ryggen, og hadde ikke vært så dumt for SF mtp Myrspoven etc.
Ellers vet jeg bare at de ikke er veldig gira på å klassifisere en amatør som meg som såkalt “Quality lender”
Jeg har vurdert og ta i convertiblen, men håper at ett par store utbyggere tar alt
Ikke uenig. Jeg prøvde tidlig i forrige uke å melde min interesse hos finansavdelingen, men har blitt glatt oversett. Så enten har de nok interessenter, eller så er de redd for å gi en trønder i skinnvest og mokasiner som meg større eierpost!
Har du vært i kontakt og faktisk fått svar siden du vurderer?
Har ikke vært i kontakt nei
Intressant. Kan tenke meg att enten er “din ønsket summ” for liten, eller så har de kanskje fått det de trenger? Håper på sistnevnte selvsagt, viket åpner opp for ett potensielt verdi drivende PM om ikke alt for lenge.
Godt mulig de har hatt noe ganske klart mtp at de kjøper et selskap til 25mill uten tilsynelatende å ha penger til det.
Har ikke fått mulighet til å diskutere sum dessverre, er nok allerede funnet for lett
Får håpe det! Minimum var hvertfall 1 mill.
Samtidig, takker de virkelig nei til fler konvertible om markedet ønsker ha dem? De takker nok ikke nei til mer kassa. Men igjen, spørs hvor mye de har fått, og hvor mye potensiell diskusjon de ønsker.
Jeg ser aktuelt 7.764 aktier fra 23,50 til 25,00. Ved brud gennem 25,00 vil aktien etablere sig over et tidligere svært stærkt støtteniveau og det er min antagelse, at dette vil være et tydeligt signal til markedet om at sentimentet i aktien endegyldigt er vendt og toget er ved at gå.
Efter brud på 25,00 vil 40,00 være næste mål i form af modstandsniveau fra H1, 2018 (sådan læser jeg grafen).
All vesentlig supply fra 2016 er renset. Det eneste som kan stoppe nåværende momentum er en eventuell dårlig nyhet, og må innrømme at oddsen for det føles svært lav.
Næste melding bliver vel på det forestående salg og afklaring om videre finansiering, dernæst melding om ME aftalen og så skal der champagne på bordet.
Big brands will start to enter the IoT space more aggressively in 2021 with full end-to-end solutions, buying up successful companies either to avoid competition or else to complete their own portfolios. This will trigger regulators to set rules in the longer terms around data handling and data ownership. If they don’t set these rules, there will be rising demand in five years to split-up these mega companies with monopolies on machine data – much like we are seeing now with Facebook and Google, with regards to data exchanged by humans.
Jeg syns talkpool er veldig vanskelig å regne på. Noen som kjenner seg igjen? Eller står fair value på en gul Post-it lapp på veggen?
Det er vanskelig fordi selskapet skiller ikke på TNS og IoT i rapportene. Har mast på de for lenge til å bry meg nå.
Men til sammenligning, camouflage omsatte 1 meur med 33% ebitda når man kjøpte de. Idag gjør man nærmere 3m eur med sannsynligvis noe høyere ebitda. Så kun på camouflage kan du regne in en stor del av verdien.
Spørsmålet er hvor mye du stoler på ledelsen og guidingen. Grunnen til at jeg ikke har økt i Talkpool er rett og slett at jeg ikke synes de har levert på guidingen de to siste årene. Har ikke sett så nøye på hva de har gjort i det siste. Hvis man tror på guidingen, så er de latterlig priset.
Ja, fikk du ikke memoet? Det er vel noen parter av den tradisjonelle driften som det har gått an å gjort noenlunde riktige estimater og utregninger på iallefall, slik som Nederland og Belgia. Der har marginene vært ganske satt, og slik som jeg har gjort det, har jeg brukt Cellnex og alle tallene deres i det området som en slags proxy for årlig CAGR også for Camoflague driften. Har stemt passelig. Haiti kjøres også på langtidskontrakter, men her er det konstant uro, så det har vært kronisk ustabilt. Pakistan har vel kanskje vært det mest stødige i inntekter/bunnlinje sånn sett.
Men jeg regner med det kanskje er IoT-segmentet du er mest interessert i å regne på? Det er nok verre, men vi fikk litt hjelp da gikk ut med total sum for kontrakt + størrelse på bygg her forleden. Da kan du jo lage en slags TAM-analyse utifra det. Måten jeg gjorde det på, var å lese alt for mange Fastighetsmagasiner, og lage en liste over kommende/pågående prosjekter for selskapene i porteføljen for TP, og derifra se litt hva slags potensiale som finnes i så måte. Jokeren her, som jeg føler mange har undervurdert, er kontrakten med Redytel. Liten kontrakt, men signaleffekten av at de kan nå et slikt globalt marked uten å ta på seg hele drifen, var for meg stor. Det øker potensialet nevneverdig.
De har jo et lass med potensielle spennende prosjekter i pilot, feks innen Water segmentet, floor drains, radon etc. Men det er vanskelig å si noe om gjennomslagskraften av disse. Tror potensialet i gulvslukene kan være bra, da Folksom forsikrer annenhvert hus i Sverige, og jeg tror de kommer til å pushe disse bra. Blir sikkert litt rabbatt om man har en slik på forsikring etc.
Christian nevner guiding, og at de fortsatt holder den ambisiøse 40MEUR med 10% margin for 2021 ved like tar jeg med en megasvær klype salt. Like stor klype salt som den store kontrakten i Midt-Østen. Det tillegger jeg null verdi, så får det heller komme som en bonus. Men de har levert de tre siste kvartalene spot-on på hva de meldte ved årskiftet, og det gir meg håp om at de iallefall har lært noe!
Ta dette med en stoooor nypa salt. Men synes jeg sett den tekniske setupen till talkpool noe sted, og det var nokså riktig.
Aksjen har vært i en etablert trend over 2 år med ett onkeligt supply og demand nivå. Per idag har vi brudd opp over en ascending “supply line”. Siste 2-3 ukene har vi konsolidert over, noe som tyder på sterkt momentum, tekniskt og fundamentalt støtte.
Reagerte først på detta idag når jeg sjekket grafer til mine øvrige innehav for å besteme stop/limit. CBLU har ikke helt lik formasjon selvfølgelig, men kan heller være en pekepinne for hva som faktiske skjer når aksjen tar ut supply nivå. Om dere selve går igjennom diverse aksjer som tatt fart på riktig så finner dere igjen samme mønster. Det er ikke lengre en “stabil trend” i en definert range, det er full blown psykose.
NANO en annet eksempel, aksjen brøt opp ut av supply område i September 16 og avanserte +200%. På absolut ingen måter en sikkerhet att dette skjer i talkpool. Aksjen kan like gjerne ikke klare holde støtte og bryte ned. Men det er relevant å være observant på dersom vi av noen grunn snur skuten oppover med rett trigger. Momentum og hype kan vedvare lenge.