Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Litt mer utfyllende info om SmartFront avtalen.

1 Like
7 Likes

Har ikke fått lest, men fair value rundt 260MSEK pr nå?

Ja, 262 tror jeg.

MCAP på 262 MSEK modsvarer vel ca. 335% opside fra dagens ca. 78 MSEK, tilsvarende en kurs på ca. 80 SEK / aktie.

Vår SOTP-värdering ger att marknadens värdering inte lägger någon vikt vid
Talkpools pågående samarbeten inom IoT eller bolagets fantastiska möjligheter
inom såväl IoT som Networks.

? Dagens MCAP er vel 152MSEK eller noe.

Antall aksjer er idag ~6.2 tror jeg, mao kurs 40-42 kr motsvarer 262 msek.

1 Like

Sammanfattning
TalkPool är ett multinationellt telekombolag som expanderat sin verksamhet till det
snabbväxande området IoT, vilket innefattar bland annat smarta sensorer. Genom att
utnyttja ett globalt nätverk av serviceavtal och goda samarbetsavtal med
framstående bolag som Atrium Ljungberg, NCC och Myrspoven kan Talkpool lansera
sina produkter i stor skala. Genom ett förvärv i Pakistan har Talkpool utökat sin
verksamhet i Mellanöstern, vilket har potential att dubblera Talkpools omsättning om
pågående förhandlingar får ett gynnsamt utfall. Tillsammans med ett tydligt

lönsamhetsfokus finns potential för Talkpool att snart bli ett mycket lönsamt IoT-
bolag med telekom och solpanelsinstallation i ryggen. Trots detta visar vår SOTP-
värdering att marknaden inte lägger någon vikt vid denna potential.

… som vi andre allerede har sagt siden 2017, MVH.

Alltid greit og få en tredje parts vudering

“Författaren äger aktier i bolaget och eventuella fel kan förekomma.” :wink:

Ser du noen som er urimligt i analysen?

Liker at du tilsynelatende har høy buy-in her @babyrage. Har lært mye av deg og likte spesielt hvordan du utfordret “oss” funcombeliebers i sin tid. Hadde vært interessant å få ditt syn på denne delen av analysen:

“Trestegsraket till vinst
2017 fastställde Talkpool en plan för sin omställning från ett telekomfokuserat bolag
till ett lönsamt IoT-bolag. Modellen är en trestegsraket. Den första fasen skulle bredda
bolagets lönsamma telekomavdelningar. Denna fas misslyckades med att visa större
ökningar i omsättning, men ledde 2019 till nedstängningar av några olönsamma
verksamheter. Nästa fas fastslogs vara att använda vinsterna till att utveckla egna
lösningar inom IoT samt till att förvärva IoT-bolag. Det är i denna fas som Talkpool
befinner sig idag. De behöver till stor del förlita sig på lån för att genomföra detta
steg, men visar ändå på framsteg genom förvärv och utveckling. Det kan sägas att
bolaget idag närmar sig fas 3, vilket är att gå från en försäljare av produkter till en
försäljare av smarta tjänster, vilket ska ge högre vinst.
Bolaget förväntar sig att huvudfokus mellan 2021-2025 fortsatt kommer vara att utöka
sitt utbud och öka sin penetration i samhället, innan bolaget går över till ytterligare
fokus på återkommande inkomster.”

vs de risker som analysen peker på:

Fortsatt M&A via konvertibler

Inte rustade för fler olönsamma år

Misslyckad integration av Home Solutions

Stort beroende av enskilda kunder

ift risiko man tar vs potential reward. Jeg har hatt en lyttepost en stund, men tok en litt større post enn jeg har hatt like over nyttår.

Mente ikke det, forstod deg mer som i at du syntes det var greit at noen trakk opp et helhetlig bilde som belyser både oppsider og nedsider. Ref, min neste post til @babyrage under.

De har ju ikke feil. Selskapet har underperformet siste 2-3 åren dels grunnet dårlig forverv og lav etablering på markedet. Min eneste kommentar er til gjelden, det var bevist fra selskapet. Man kunne pent gjort 1-2 store emisjoner, men det ønsket man ikke, derav stor gjeld. Denne kommer sannsynligvis bedres på sikt i takt med stigende vinst og resultat.

1 Like

Jeg vil si at disse risiko momentene er priset inn, vi kan sikkert finne 10 andre selskapet som har langt høyere prising, med null inntekter, ditto høye visjoner osv…

1 Like

https://talkpool.com/the-board-of-directors/

We welcome Aurelius Wosylus to our management team! Starting February 1st, Aurelius has joined Talkpool as CCO.

We’re excited to have Aurelius onboard with his long IoT and IT business experience. Find our full management overview on our website:

2 Likes

… er jo ultra svag volumen i TALK i disse dage; positivt at der er “diamond hands” for nærværende :slight_smile:

Helt greit og få konsolidert, tenker vi får nytt momentum rundt Q4