Enig i det, men de har lagt begrensninger på seg selv ved å si at de er et lite biotekselskap med begrensede ressurser.
Tidligere har jeg tenkt at dette innebærer at de satser på å utvikle Oncos-serien, og la andre løfte RAS ut til markedet gjennom ulike avtaler.
Når vi så de sterke mesotheliom-dataene og Merck kom inn så ble det åpenbart at dette er retningen de skal gå. De som skal som kjent finansiere studiet, mens Merck bidrar med Keytruda og kompetanse og markedstilgang til sykehus / pasienter / studieoppsett med mer.
Etter at de nå plasserer melanom-trial på kartet i kombo med CPI skaper det noen spørsmål som trenger svar.
Opplever de i dialog med langsiktige aksjonærer / spesialfond at det er vilje til å bidra i en emisjon for å kjøre to registreringsstudier, nettopp fordi det vil øke verdien av selskapet betydelig med to markedsgodkjennelser eid alene fremfor kun en?
Ikke farlig å legge 150 MNOK på bordet hvis det om noen år vil være verdt det ti-dobbelte.
En annen ting jeg klør meg litt i hodet over, og som kanskje noen med sterkere faglig innsikt kan svare på, er følgende:
Hvorfor, hvis man må velge mellom markedsgodkjennelse i melanom eller mesothelioma, gå for sistnevnte? Til min kunnskap er melanom-markedet 10 ganger større (ish) enn mesothelioma, og behovet for 1L eller 2L er vel vel så stort her som i mesothelioma?
Jeg kjenner til at dødelighet i melanom er langt lavere og det er mindre komplisert å behandle, men med Oncos kraftige virkemåte sammen med Keytruda så virker dette markedet til å være vel så fristende som det langt smalere mesothelioma-markedet (?).
Jeg innser at sannsynligheten for å få godkjennelse som 1L i mesothelioma er betydelig stor, Magnus har jo allerede sagt at Oncos skal bli en del av SoC her, men potensialet for inntjening fremstår som betydelig større i melanoma. Håper noen med klinisk innsikt kan fortelle meg hva det er jeg ikke skjønner, fordi jeg forstår at det er noe jeg overser siden ekspertisen i Targovax har bestemt seg for hvilken vei som er riktig å gå