Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

En styreleder er er selvsagt forpliktet til å fremstå positiv i en slik melding, men når man ser på nyansettelsene i det siste og leser uttalelsene til styreleder ser man et annet selskap enn det aksjonærene priser pølseboden til på OSE…

We believe that these data confirm the tremendous potential of ONCOS as a versatile delivery vector for targeted anti-cancer payloads, and we wish to pursue this opportunity by expanding our pipeline repertoire. With his deep scientific expertise and intimate knowledge of Targovax and our technology, Erik is the ideal CEO to capture this opportunity and lead the company into the future

15 Likes

Helt enig i observasjonen TheObserver,
i tillegg til at tidligere CEO går av så har selskapet vært så generøse at de har gitt Soug et pusterom av en midlertidig stilling siden han ikke går direkte over i noe annet (kan tolkes negativt).
Nå blir ferden svært interessant, for skal styreleder ha sine ord i behold (tremendeous potential/expanding pipeline) må det skje positive ting uansett

4 Likes

Jeg tipper stemningen hadde vært noe annerledes om Wiklund ble CEO og Soug permanent CFO. Flere her inne har påpeket at Soug hadde passet bedre i den rollen.

Nå ble det ikke slik da han går inn i en mer tilbaketrukket rolle (+ interim CFO). Men er det så negativt? Special Advisor. Er ikke en mann med Soug sin erfaring (bl.a. Algeta) perfekt i en slik rolle når Targovax skal inn i neste spennende utviklingsfase…?

7 Likes

Uten sammenligning for øvrig, avdankede AP topper har jo gått til fin stilling i Brussel (les: Stues bort, ute av syne, ute av sinn)

Jeg er litt stygg så jeg kan mene at dette minner litt om en sånn prosess. Med nye koster inn, gamle koster hedres og pensjoneres

Mulig det er uvesentlig, men EW hadde i sin tid oppgaven med å gjøre seg selv overflødig i Algeta. Tilbudet om å følge med inn i Bayerkonsernet takket han nei til.

3 Likes

det motsatte har vel dessverre vist seg å være tilfelle
nå er derimot Targovax så sterkt på det faglige i ledelsen som det går ann å få det, og det er veldig bra tenker jeg
er av den oppfatning at data og resultater er og blir det viktigste i den situasjon selskapet er i, så får ‘pratmakerne’ komme i annen rekke - men det sagt så tror jeg Erik D. Wicklund vil bli svært god i CEO posisjonen !!

3 Likes

Tenker Soug ser det symbolske med å være CFO i 2 av 3 norske biotek eventyr. Targovax, Vacci og algeta :star_struck:

4 Likes
19 Likes

Du får grille Lone under Q&A i dag :wink:

1 Like

Min spekulasjon. :see_no_evil:

Soug: «Vi kan jo ikke gi det (selskapet) bort heller».
Soug, som en gang i tiden var med på å selge Algeta på billigsalg, ønsker ikke å selge Targo for «bare» 55kr pr. aksje.

Det er uenigheter innad, og når Soug sier not on my watch, så blir en forsker forfremmet til CEO, mens «penge-mannen» Soug blir special advisor.

I løpet av noen uker kommer Targo-styret til å presentere budet. Fra Merck? Og anbefale salg. :sweat_smile:

5 Likes

Synes også at timingen var veldig dårlig, eller var den det? Hvis man ønsket endringer i ledelsen før det hele settes igang så er timingen kanskje ganske god. Hvis det er positive nyheter på gang så får jo ny ledelse en flying start og kanskje også god tillit i markedet. Så bedre å endre nå før det braker løs? Kommer det en emisjon direkte så blir det jo det motsatte effekten, men da kunne jo like gjerne Saug tatt den belastningen selv før man byttet han ut?

3 Likes

Soug går inn i rollen som Special Advisor. Hvem andre har Targovax som advisors?

Grunnleggerne Gustav Gaudernack (Chief Scientific Advisor) og Jon Amund Eriksen (Special Advisor)

Og nå Soug, som på denne måten i tillegg beholder sine 1 310 000 opsjoner i selskapet. Opsjoner som gjør ham søkkrik ved partneravtale eller salg.

Er ikke dette en verdig tilbaketrekking og klapp på skulderen heller enn en endringsoppsigelse eller hva en måtte kalle det?

Angående timingen kan en selvfølgelig stille spørsmålstegn ved den. Hva som ligger bak vet en simpelthen ikke, men vil sannsynligvis avsløres innen kort tid.

5 Likes

Likte denne. :slight_smile: Datapakkene fra oncos som de nå sitter på og EW forretnings og faglige bakgrunn er en fin kombo for veien videre (selv uten oppkjøp).

Finansiering, selskapsverdi og veien videre må selvsagt fremdeles adresseres, noe jeg håper de gjør 4 nov (Q3 presentasjon)

6 Likes

Tipper Oncos-211 gjør sin entre for publikumet den 4 nov.
Samme med samarbeidet gang vedrørende Obliqe, Leidos etc…
Optionen med IOvaxis bør også settes på plass snart
Deretter må vi bare håpe de har noe med BP og Oncos-Meso fremtiden.
Så må vi få vite om strategien på Oncos-Melanom fastholdes, styreleders hinter på ‘full steam ahead’ - vi venter på hvordan

12 Likes

Kan du utdype mer om Oncos-Melanom-strategien og styreleders hint?

1 Like

Overraskende utvikling.
Synes faktisk at Soug har fremstått noe sliten de siste årene. Kontrasten til Wiklund når de 2 fremfører er jo merkbar.
Ser en på trenden til aksjekursen fra oppstart så har jo aksjen fallt hele veien så en kan jo forstå at slikt tar på år etter år.
Kanskje Soug selv har besluttet dette?
Mere enn 5 års kontinuerlig kursfall med “best in clase” som resultat , ja…kanskje det var på tide med et bytte?
Bytte av CEOhar ofte ført til en vitamininsprøytning så en får satse på at det også vil skje i TRVX , ihvertfall på noe sikt.

:alien:

2 Likes

Strategien var å ta Oncos-102 Refraktær Melanom alene gjennom fase 2, mens Oncos-102 Mesotheliom skulle tas videre gjennom et BP samarbeid/finansielt.

Styreleder snakket varmt, kanskje ikke et ‘hint’ ;
We believe that these data confirm the tremendous potential of ONCOS as a versatile delivery vector for targeted anti-cancer payloads, and we wish to pursue this opportunity by expanding our pipeline repertoire. With his deep scientific expertise and intimate knowledge of Targovax and our technology, Erik is the ideal CEO to capture this opportunity and lead the company into the future".

3 Likes

Det var det som skete i Genmab for ca. 10 år siden. CEO Liza Drakeman blev købt ud, Jan Van Der Winkel (dengang head of development) blev forfremmet til CEO, og ind kom J&J som storaktionær. The rest is history🍾

15 Likes

Erik Digman Wiklund blir sjef i Targovax

Erik Digman Wiklund rykker opp og tar over som sjef i Targovax etter Øystein Soug.

Wiklund har doktorgrad i molekylærbiologi og har jobbet i Targovax siden 2017 som finansdirektør og som direktør for forretningsutvikling.

  • Jeg er veldig glad for at styret har gitt meg tillit til å lede Targovax inn i den neste utviklingsfasen. ONCOS-102-programmet har vist at vi har en klinisk verifisert kreftvaksineplattform, og jeg tror vi har en god posisjon til å utvide pipelinen med nye legemiddelkandidater, sier Wiklund.

-Jeg er spesielt spent på å utforske potensialet til plattformen ONCOS som et leveringsverktøy for nye RNA-konsepter, hvor vi planlegger å se på mulighetene innen sirkulær RNA som nylig har tiltrukket betydelig interesse fra både industri og investorer. Vi fortsetter dessuten planleggingen av plattformstudien med ONCOS-102 innen melanom som er behandlingsrefraktær mot PD1-hemmere. Vi er i diskusjoner med potensielle samarbeidspartnere som har komplementære legemidler som kan virke synergisk med ONCOS-102, sier Erik Digman Wiklund.

Øystein Soug, blir i selskapet som spesialrådgiver, og vil dessuten ha rollen som fungerende finansdirektør som selskapet sier skal bidra til kontinuitet både innen strategi og styring av selskapet.

Dette er den andre lederansettelsen som Targovax gjør på kort tid. 1. Oktober gikk Ola Melin på som produksjonsdirektør

14 Likes

Er dette vendings-punktet for TRVX?
Skal opimismen vende tilbake ???
Lov å håpe.

6 Likes