Så hvis vi antar at tidsperioden selskapet trenger penger for er fram til 01.01.2026, og de må finansiere driften, grunnforskning, eventuelt fase 0 og fase 1 forskning på neste generasjon virus i 2022-2023-2024-2025, så snakker vi 4 år med normal drift og forskning, mens de også gjennomfører ett fase 3 løp fram til de får resultater fra siste pasient i studien.
For Mesothelioma kan man vel legge på 1 år, hvis man antar at det tar lenger tid å få data fra siste pasient, i forhold til Melanoma, men det kan man da eventuelt ignorere hvis selskapet ikke vil drive ett sånt studie selv men se etter en partner som kan kjøre det for dem og ta kostnadene.
Da snakker vi om:
- Normal årlig drift over 4 år.
- Preklinisk og eventuell fase 1/2 forskning på neste generasjon over 4 år.
- Fase 3 studie (200-300 millioner kroner, er det fair? Sånn fritt etter hukommelsen?)
Totalt har vel selskapet ett kapitalbehov opp mot en halv milliard for drift, gjennomførelse av fase 3 studie, og diverse andre studier over de neste 4 årene. Sånn ca 100 millioner + per år. Jeg hadde ett mer nøyaktig regnstykke når jeg fulgte selskapet tettere, men det er en stund siden.
Dette må selvsagt finansieres, enten gjennom en stor emisjon (med tegningsrettigheter for eksisterende aksjonærer forhåpentligvis), gjentatte årlige emisjoner med årlig utvanning og konstant emisjonsfrykt, eller en eller annen form for partneravtale som endrer på kapitalbehovet selskapet har og summen de må hente i markedet.
Mulighetene er mange, men nedsiden er også vesentlig, nesten uansett kurs, pga frykten for at det blir gjennomført årlige emisjoner de neste 4 årene med rabatt. Man får jo håpe på avtale, eller at det kommer inn sterke eiere som ønsker å oppkapitalisere selskapet. Per nå er det litt meh syntes jeg .
Og hvis noen lurer på hvorfor ikke veldig gode data i mesothelioma gjør at folk kaster seg over selskapet, så kan det ha en viss betydning at selskapet har sagt at de ikke ønsker å primært satse på indikasjonen. Det gir ett litt rart bilde som ikke er sånn umiddelbart lett forståelig for oss som ikke er langt inne i den medisinske forskningen.
Forhåpentligvis får dere som sitter inne betalt i form av en utlisensiering/avtale med vesentlig upfront for Mesothelioma, mens selskapet kjører Melanoma selv, eller en annen løsning som gjør at summen som må hentes i markedet blir mindre. Ut fra hva selskapet har kommunisert klarer jeg ikke å sette en sannsynlighet over 50% på ett sånt scenario, men mulig er det selvsagt.