Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Takk for henvendelsen.
Vi er invitert til å presentere på DNBs Healthcare seminar 16. desember. Det ser ut som om DNB kun har lagt ut listen for “Venture session”, mens vi vil presentere på “Listed session”.

Vennlig hilsen
Renate

7 Likes

Beklager hvis jeg stiller et dumt spørgsmål, men jeg har svært ved at gennemskue den kommende emmision😳

Jeg ejer (desværre) 55.000 TRVX aktier pt. Får jeg mulighed for at købe samme antal i den rettede emmisionsrunde, og til hvilken kurs?

De skal hente ca 1/3 av dagens MCAP, forventer derfor at du får ca 18 000 tegningsretter som du enten kan selge, eller beholde for å få rett til å tegne rabatterte aksjer.

Mulig det er språkproblemer her, med «desværre» mener du kanskje «heldigvis»?

Uansett, vi må vente å se hvordan den brøken blir!

3 Likes

Får nok litt flere enn det gitt:

Dagens kurs 5,17
Besluttet rabatt 40 %
Tegningskurs 3,10
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 56 415 216
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 142 997 621
Tegningsretter per askje 0,65
MCAP før emisjon 447 631 034
MCAP eter emisjon 622 631 034
Teoretisk ex-rights price (TERP) 4,35
Verdi av tegningsrett 1,25
antall tegningsretter ved 55K 35 837
1 Like

Antallet tegningsretter du får er avhengig av tegningskurs siden totalt emisjonsbeløp er fastsatt. Høy tegningskurs betyr lavere antall til hver aksjonær.

1 Like

Jeps. Men man må opp til en aksjekurs på 10,29 for at det skal bli så få som 18K retter ved rabatt på 40%:

Dagens kurs (25. november) 10,29
Besluttet rabatt 40 %
Tegningskurs 6,17
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 28 344 671
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 114 927 076
Tegningsretter per askje 0,33
MCAP før emisjon 890 932 947
MCAP eter emisjon 1 065 932 947
Teoretisk ex-rights price (TERP) 9,27
Verdi av tegningsrett 3,10
antall tegningsretter ved 55K 18 005
2 Likes

Nå nærmer vi oss aksjekursen ved annonsering av emisjon. Sålangt har det ikke vært så negativt som mange her inne skal ha det til. Kanskje de store gutta ser en god mulighet til å øke antall aksjer for så å bli med på en grisebillig emisjon?

Sluttkurs kr 5,55 dagen før q3 og varsel om emisjon.

4 Likes

Traff greit bunnen vedkommende som solgte på 4 NOK i går ja…
Har et forslag til hvem det kan være, men tror ikke jeg klarer å uttale navnet til vedkommende annet enn at det starter på D :wink:

3 Likes

Ny variant av hvor mange aksjer man blir tildelt :grinning_face_with_smiling_eyes::

Sitter man feks på 100k aksjer så skal man ha 100k/86 582 405 (antall aksjer i TRVX) andeler av de 175mill som hentes. Dette gir kr 202120. Så kan man dele på aksjekursen som bestemmes så ser man hvor mange aksjer man får.

Eks tegningskurs kr 3 da får man 202120/3=67373

Eller man får ikke, men får muligheten til å tegne :grinning:

4 Likes

Helt riktig.

I tillegg gir en fortrinnsrettet emisjon med omsettelige tegningsrettigheter stor fleksibilitet til hvor mye penger du vil bruke for å forsvare din eierandel:

  • Tegn for 100% av rettene for å opprettholde eierandel
  • Kjøp flere tegningsrettigheter i markedet for å øke eierandel
  • Selg alle rettigheter for å få ut verdi og bare beholde dagens aksjer
  • Nøytral balanse: Selg nok rettigheter til å ha cash for å tegne for resten

Alt er opp til deg selv :slight_smile:

8 Likes

Hvordan finner man nøytral balanse? Er salgsprisen for tegningsretter fiksert på samme måte som emisjonskursen? Eller må man stresse med dette og sitte og passe på at man får ut mest mulig for de tegningsrettene man selger? Tidligere, i andre aksjer, har jeg bare kjøpt så mye jeg har fått lov til, men det har jeg ikke cash til denne gangen.

2 Likes

Teoretisk er verdien av en tegningsrett differansen mellom markedsprisen pr aksje og tegningskursen.

Er tegningskursen 3,5 NOK og prisen pr aksje 5,5 NOK, skal rettene være verdt 2 kroner.
Dette styres uansett av tilbud og etterspørsel. Er det overvekt av aksjonærer som ikke skal delta vil dette tynge prisen på rettene; de skal bare selge rettene og er ikke opptatt av teoretisk verdi, og i motsatt fall; hvis det er vanskelig å kjøpe nok aksjer over børs, vil det å kjøpe retter gi en god og garantert tilgang til aksjer i emisjonen. 1 rett = 1 aksje, det er ufravikelig.

En slik situasjon kan gi god etterspørsel og verdi på rettene, gjerne over teoretisk verdi.

4 Likes

EG 25.nov

1 Like

Verdt å merke seg i innkallingen;

Fortrinnsrettsemisjonen er fullt ut garantert tegnet gjennom en kombinasjon av i) pro rata tegning av den eksisterende aksjeeieren AP4 (The Fourth Swedish National Pension Fund) og ii) visse eksisterende aksjeeiere i Selskapet og nye investorer

Her finner vi den største garantisten; 60 MNOK og 34 % fra Modelio, som ikke er aksjonær pr i dag. De er med andre ord litt gira på aksjer i Targo.

Ganske så interessant!

4 Likes

Med markedet som setter prisen på både retter og aksjer (og dermed emisjonskursen), blir det et dynamisk bilde av hvor mye du må selge nå vs hvor mye du må betale for å tegne for resten.

Men som TheObserver nevner, er det et teoretisk “låst” forhold mellom prisen på aksjen og tegningsretten på ett gitt tidspunkt. Men de faktiske prisene endres over tid, og forholdet kan bli “skewed” av aktører som ikke vil bruke cash, f eks. Som alltid lønner det seg å ha cash :wink:

Hadde cash, kjøpte hytte. :smiley:

1 Like

Ja. Ser ut som de stort sett er investert i gaming selskaper fra før - unntaket er MaxCyte:

https://www.modelioequity.com/investments/

Ja, eller gira på garantist-betalingen… :wink:

6 Likes

Det kan være sant at de ønsker aksjer, men det er lett(ere) å tenke seg det totalt motsatte også. Mange fond*/investorer som gjerne stiller som garantister så lenge honoraret er godt nok og rabatten er stor nok til at de regner med at sjansen for å bli sittende med mange aksjer er overkommelig. Hvis de ender opp med aksjer de i utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøpe. dvs hvis aksjekursen dumper under emisjonskurs før tegningsrettene skal innløses, så tviler jeg på at de velger å holde på dem.

*) Et eksempel finner vi lenger nede på listen i Nyenburgh Holding B.V som gjorde nettopp dette i PCIB for et par år siden.

4 Likes

Ja de får vel 14 millioner til sammen for å garantere for 175 mill.
Lettjente penger dersom de ikke trenger og tegne seg. Må de tegne seg så kan de både tape og tjene penger alt etter som.

1 Like