Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Leste feil, uansett får 116279 aksjer for 200000 kroner.
Mitt hovedspørsmål er, hvorfor han og andre uten aksjer ikke kan oppføre seg som en vannlig aksjonær uten fordeler? Hvorfor han kunne ikke kjøpe sine egne aksjer før fredag og delta i emisjonen? Dette hadde også gitt større symbolsk effekt.

1 Like

Tror vi er WAY BEYOND noe som helst sted hvor folk bryr seg om symboleffekter.

3 Likes

Jeg skjønner godt frustasjonen din om dette blir tilfelle, men jeg ville heller brukt energien på noe annet før vi er helt sikre på hva Digman får og ikke får. :slightly_smiling_face:

Hva med å tenke slik:

Viser innsiderne at de har tro på fremtiden ved å investere fri kapital i selskapet?

Hvorfor gidde å investere når emisjonen allerede er garantert og de vet at ved neste GF får de nye opsjoner basert på evt lavere kurs pr aksje enn ved tidligere opsjoner?

8 Likes

Det er vel slik Oslo børs og de fleste selskaper på Oslo børs fungerer…?
Desto flere som lures til å investere, desto mer midler til ledelsen og «de viktige investorene».

Når det nesten er tomt for penger, og de fleste bortsett fra «de viktige», har 50-80% i tap, kjører man rettet emisjon og deler ut store mengder rabatterte aksjer til «de viktige», som får enorm avkastning på oppturen som kommer på rett tidspunkt.
Alle andre håper kursen går såpass opp at de blodrøde tallene en dag går i pluss, men vanligvis starter neste nedtur og shortpress før man kommer på pluss- siden… :man_shrugging:

Dette gjentas på samme måte igjen og igjen, det eneste som forandres er historiene, lovnadene, produktene og hausingen fra meglerhusene og resten som gjør seg rik på andres vegne…

Mvh

3 Likes

Du vet hva tegningsrettsemisjon betyr?

Alle aksjonær får tegnet pro rata sin andel, ingen er viktigere enn andre og alle får nøyaktig samme rabatt.

13 Likes

Nå må seriøst folk lese seg opp på hva en emisjon er, og hvilke typer det finnes, og hvilken en targovax har brukt. Dette begynner å bli en ******* barnehage.

12 Likes

Denne syntes jeg var informativ rundt de forskjellige typer emisjoner:

5 Likes

Ser det står i info i VPS at man får en tegningsrett per aksje, men det er nok en standardtekst de har glemt å oppdatere. På konto skal det nå stå TRVXT tilsvarende omtrent 1.175 ganger beholdning før exdato.
Så får vi se hvor mange som må selge rettene. Jeg mener å huske fra tidligere tegningsrettsemisjoner jeg har deltatt i (f.eks. XXL våren 2020) at kursen på rettene har falt noe de første par dagene, fordi de som skal (må) selge da legger disse ut, og så steg prisen på rettene mot slutten av omsetningsperioden.
Og etter at perioden var over så angret vel flere enn meg på at de ikke hadde kjøpt.

2 Likes

Kan ikke tegnes retter før etter børs slutt i dag?

Det er åpent for tegning allerede nå:

2 Likes

Det er totalt unødvendig risko å tegne tidligere enn siste dagen det er mulig!

…og da var MCAP på et finansiert Targo under 500 mill igjen gitt.

4 Likes

Ikkje eining… På 1,72 er verdien på selskapet 323 921 754,- … totalt usannsynleg at den skal så lågt, med tanke på at den låg på 480 532 348,- før emisjononen blei offentleg 04.11. Med andre ord risikera du heller å gløyme å tegne deg aksjar og heller kan gå glipp av relativ sikker gevinst. Du kan også annulere bestillinga di, om prisen skulle gå under 1,72 før tegningsperioden er over… Tenkjer vi ser TVX på 3.4 rundt nyttår/mid januar.

2 Likes

Ja, hvis du kan annullere (noe jeg ikke trodde man kunne) så er det jo ett fett.

Hvis vi ser bort fra MCAP, og kun kurs og t-rett kurs, så vil garantistene kunne ha gevinst på salg over 1,72, noe som kan bety at kursen skal en liten tur ned dit.

Det forutsetter jo at garantisten får aksjer.

1 Like

Hvorfor det, det er ikke sikkert garantistene får noen aksjer.

2 Likes

Dersom kursen er over 1,72 siste dag og tegningsrettene har verdi, så er det helt minimalt hva garantistene (som altså TEGNER SEG) får tildelt. At de skal dumpe disse og kursen ned til 1,72 dersom kursen er vesentlig høyere ser jeg som veldig lite sannsynlig.

2 Likes

Noen som kjøpte noen TRuseskvetter?

Fikk en del på 0,63. Vi får se hvordan det går?

1 Like

Tenker dette er en emisjon det kan være lurt å prøve og overtegne, da det er mange som glemmer eller ikke vet hvordan de kan bruke sine tegningsrettigheter av de mange mindre eierene.

1 Like