Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Nei, men jo flere som snakker om det uten overhodet å forholde seg til de fundamentale fakta, jo større sannsynlighet er det naturligvis for at det skjer.

1 Like

Ja, alt er mulig. Pengene kommer inn uansett, det usikre er hvem som kommer til å sitte på aksjene. Jeg håper og tror at TRVX har noe i bakhånd eller så virket dette helt håpløst. De har uttalt at denne emisjonen er beste løsning og er tatt i samråd med styret og rådgivere. Det kan fort dukke opp noe av hatten som ikke vi kan se nå. Vi får bare stålsette oss det værste og håpe på det beste.

Jeg har hatt en magefølelse på at noen investorer overtar T-rettene til HC og at disse investorene har en videre plan med TRVX. Det er muligens bare en drøm?

1 Like

Tipper min påvirkning i negativ forstand er forsvinnende liten.
Å nevne at det faktisk er en mulighet er godt innenfor :slightly_smiling_face:
Det er verken en anbefaling om å kjøpe eller selge.
Jeg tror selv ikke vi skal ned dit, for da hadde jeg solgt og ventet til vi var der.

Sitter selv pal med min eierandel og opprettholder den gjennom emien, så er fundamentalt positiv. Om det var uklart.

2 Likes

Det tristeste med det regnestykket er ikke bare de 170-180 M i cash+teknologien, men alt som også er investert i caset for å komme dit vi er i dag. Som prises til 10 øre per krone investert eller mindre.

2 Likes

Apropos verdi fra tidligere investeringer i T. Er fremførbart underskudd noe som også ligger som en verdi i T, f.eks ved oppkjøp i fremtiden?

1 Like

Tja, da snakker vi nok om dersom kursen blir så gruset at Spetalen tar over selskapet for å få et annet selskap på børs f.eks, så får jo håpe at det ikke er et fremførbart underskudd som blir gullroten for oppkjøp her.

1 Like

Husker jeg rett har ASA ca. MNOK 450 i fremførbare underskudd. For konsernet ligger det på nærmere MNOK 700 pr. 31.12.20. Altså en skattefordel på over MNOK 150… Ja, det har absolutt en verdi, spesielt med tanke på dagens markedsverdi.

1 Like

Jeg har ikke noe imot at kursen snakkes ned. Det vil øke sannsynligheten for å få tildelt flere aksjer enn de jeg allerede har rett til.
I mellomtiden realiserer jeg tap uten at den totale beholdningen endres som et ledd i skatteplanleggingen.

1 Like

Dersom du har lyst på aksjer (fordi kursen er over 1,72), så kommer garantistene til å stikke av med alt sammen fordi de har førsteretten dessverre. Og de kan, i motsetning til det jeg trodde på et tidspunkt, vente med å bestemme seg for å tegne til den siste dagen slik som oss andre.

1 Like

Som nevnt tidligere så har Targovax en innskutt egenkapital på ca 1,2mrd. Forutsatt inntekter kan denne tilbakeføres eier av aksjen og regnes som tidligere beskattet.

Etter nyttår er det ennå høyere skatter på utbytte, så denne skatteposisjonen finner jeg som har en lang tidshorisont attraktiv. Samtidig er vel pålydende 10øre og bokført verdi noe høyere, så det ligger litt der også.

Det er mye bra med Targovax, men jeg skulle ønske tidligere emisjoner hadde vekket interesse hos sterke langsiktige eier(e), som kunne tilført stabilitet og struktur.

Jeg forventer at det jobbes knallhardt med å gjennomføre denne emisjonen i penga, og at det er en plan på hvordan et opparbeidet positivt momentum skal opprettholdes i tiden etterpå.

Det som har skjedd siste tiden med kurs er ikke rasjonelt. Den fallene kurs sin selvforsterkende spiral

2 Likes

Hva mener du med at garantistene har førsteretten …. ?

Ja, det er en drøm. Wiklund har riktignok snakket om kontakt med spesialistfond tidligere og tidspunktet for entry virker perfekt. (U)lovlig sen emisjon, nyansettelser tidligere i år, mv. gir deg vel også vann på mølla. Og så kan du jo spekulere i hvem som står bak GS-kontoen, som har kjøpt seg opp til 4. største aksjonær i år, men sluttet helt å trade rundt tidspunktet for emisjonen ble meldt. En meget spekulativ drøm.

3 Likes

Merkelig bestemmelse at garantistene har en fortrinnsrett til å tegne i forhold til langsiktige aksjonærer som bare vil stokke opp eksisterende beholdning.
Er du sikker på bestemmelsen?

1 Like

Allocation of the Offer Shares will take place on or about 15 December 2021 in accordance with the following criteria:

  1. (i) Allocation of Offer Shares to subscribers will be made in accordance with granted and acquired Subscription Rights which have been validly exercised during the Subscription Period. Each Subscription Right will give the right to subscribe for and be allocated one Offer Share in the Rights Issue.
  2. (ii) Any unallocated Offer Shares following the allocation under item (i) above shall be allocated to those Underwriters who have subscribed Offer Shares in the Subscription Period, limited upwards to their respective underwriting obligation.
  3. (iii) If not all Subscription Rights are validly exercised during the Subscription Period and there are remaining unallocated Offer Shares following the allocation to the Underwriters who have subscribed Offer Shares in the Subscription Period pursuant to items (i) and (ii) above, subscribers who have exercised their Subscription Rights and who have over-subscribed, will be allocated additional Offer Shares on a pro rata basis based on the number of Subscription Rights exercised by each such subscriber. To the extent that pro rata allocation is not possible, the Company will determine the allocation by the drawing of lots.

…og jeg er helt enig i at det er merkelig @Legoland

1 Like

La oss anta at en eller flere av garantistene ser på dette som en salgsopsjon som de har solgt. Som jeg skrev litt lenger opp i tråden kan de da underveis prissikre denne opsjonen (delta hedge) ved å selge aksjer (short) i et antall som gjenspeiler sannsynligheten for å måtte stå ved garantien. Det verste utfallet for disse er om tegningsrettene ender opp nær null, men fortsatt positiv. Noen få øre. Da vil de være short ganske mange aksjer som følge av prissikringsstrategien, men likevel stå i fare for å ikke få tildelt noen aksjer som garantist. Jeg tror de har bedt om å få denne andreprioriteten (etter de som benytter tegningsrettene sine) for å kunne få dekket inn så mye som mulig av shortposisjonen i den situasjonen.

1 Like

4.1
Fortrinnsrettsemisjonen er fullt ut garantert tegnet gjennom en kombinasjon av i) pro rata tegning av den eksisterende aksjeeieren AP4 (The Fourth Swedish National Pension Fund) og ii) visse eksisterende aksjeeiere i Selskapet og nye investorer, som angitt i Vedlegg 3 til innkallingen (“Garantistene”), i henhold til en garantiavtale datert 3. november 2021.
På de vilkår og betingelser som er fastsatt i garantiavtalen har de av Garantistene som er eksisterende aksjeeiere i Selskapet forpliktet seg til å stemme for Fortrinnsrettsemisjonen for de aksjene som de eier på datoen for den ekstraordinære generalforsamlingen, og samtlige av Garantistene har forpliktet seg til proratarisk (ikke solidarisk) å garantere tegningen av aksjer som tilbys i Fortrinnsrettsemisjonen. De aksjene i Fortrinnsrettsemisjonen som ikke er tegnet ved tegningsperiodens utløp, vil således bli tegnet av og tildelt Garantistene.


De aksjene som ikke blir tegnet blir tildelt garantistene … de har altså ingen førsterett (men likestilt for de rettene de måtte ha som aksjonærer).

Ser ut som det ikke står det samme i den norske og den engelske beskrivelsen dere siterer. Kan dere si hvor dere siterer fra @Xon og @polygon?

2 Likes

Men hva med de tegningsrettighetene som er til salgs?

Hvis man itillegg til tildelte tegningsretter som ble (på ex dag) kjøper ytterligere tegningsretter, vil disse da også kunne løses inn til 1.72 (FØR) andreprio/garantistene får mulighet til å tegne?

1 Like
1 Like

Prospektet.

Og shortposisjonen til treskoene er altså dekket inn, hvis det er den du tenker på i innlegget ditt over.

1 Like