Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Ja, alle tegningsretter gir førsteprioritet så lenge du tegner på riktig måte og innen tidsfristen.

4 Likes

Jeg ser ikke hva slags posisjoner aktører har så tenkte ikke på noen spesielt. Vil tro de har mulighet til å inngå tilsvarende posisjoner på mer enn en måte om de skulle ønske det.

1 Like

Ja, men poenget her er at de gis en mulighet til å tegne seg for aksjer uten å ha tegningsretter. Det er bare aksjer som ikke blir tegnet for som blir dumpet på garantistene. Prospektet som polygon siterer viser dette.

1 Like

Virker ikke veldig logisk. Tenkt deg hvis kursen står i kr 4, da vil selvfølgelig alle overtegne. Klart garantistene vil ha aksjer til 1,72 før de som overstegner. De skal jo ha mulighet for å få noe igjen for den risikoen de tar.

Historien viser at i snitt så blir 7 - 12 % (ish) av retter i slike emisjoner aldri benyttet.

Det handler om at veldig mange små aksjonærer ikke bryr seg eller følger med,. Back in the days, når blant annet NHY kjørte en slik emisjon, fikk DNB Markets i oppdrag å ringe alle aksjonærene, uansett størrelse, for å sikre at alle aksjonærer forstod hva en TR gir av muligheter.

Bruk den eller selg den, det var budskapet da.

I dette caset tipper jeg andelen ikke-benyttede retter blir noen millioner aksjer minimum, det vil gå til overtegnere.

3 Likes

Garantistene får 14 mill for å være garantister …. god betaling det.

1 Like

Ja, riktig det. Synes ikke bestemmelsene var klinkende klare da den engelske versjonen i prospektet ikke sier det samme som innkalling til egf

1 Like

Ja, du har selvsagt krav på å kunne innløse/tegne deg for alle t-retter du eier den 14.des.
Det er kun de som “glemmer”/utelater å tegne seg for de t-retter de eier 25.des som garantistene har førstrett til å tegne foran evnt overtegnere.

2 Likes

Nei, garantistene har førsterett på dem – så det vil kun gå til overtegnere dersom garantistene ikke ønsker dem.

1 Like

Som en slags referanse uten å ta hensyn til vilkårene, men slik endte fordelingen i tilsvarende emisjon i PCIB i oktober 2018:

A total of 12,000,000 new shares have been allocated. Approximately 9.2 million new shares have been allocated to subscribers on the basis of exercised subscription rights. Approximately 0.9 million new shares have been allocated to holders of subscription rights as a result of oversubscription. Approximately 0.3 million new shares have been allocated to subscribers without subscription rights. Approximately 1.6 million new shares have been allocated to the underwriters in accordance with the underwriting commitments of the respective underwriters to the extent the underwriters have not fulfilled such commitments by subscribing for offer shares in the subscription period

3 Likes

Og slik endte fordelingen i tilsvarende emisjon i Pcib i årsskiftet 2016/17:

At the expiry of the subscription period the Company had received subscriptions
for a total of 20,983,007 new shares. In total 10,000,000 new shares were
offered, thus the Rights Issue was oversubscribed with 110 per cent.

Approximately 97 per cent of the new shares on offer (approximately 9.7 million
shares) were subscribed through the exercise of subscription rights.
Approximately 3 per cent of the new shares on offer (approximately 0.3 million
shares) were subscribed for through oversubscription.

4 Likes

Da velger jeg det siste utfallet som mal :grinning:

3 Likes

Har prøvd å finne ut av det, men treskofolket var vel garantist også for PCIB i 2018. Eller var det kun et play med lånte aksjer etter gjennomføringen den gangen ?

1 Like
6 Likes

God flyt i aksjen.

Nokon som selle 800k TR på 0.3 :thinking:

Med TR på 0,24 og aksjen op 2,16 er det ~9% billigare å kjøpe TR en aksje…

Flott video, enkelt forklart. Kunne kanskje vært hakket bedre med setningen “DNB anbefaler kjøp av Targovax fordi abscopal effekt.”

1 Like

Godt å høre at Targovax ivaretar aksjonærene på best mulig måte.
Flaks at børsene er har vært i euforimodus en stund da.
Kan jo bare tenke seg emikursen dersom indeksene hadde vært blodrøde det siste året.

Jeg kjøpte en gjeng retter i dag til 0,23, så får vi se hvordan det går! :slight_smile:

Sitter og ser over prospekter og tegningsretter og prøver å regne meg klok på det. Er ditt regnestykke (for å forsvare kjøp av TR på 0.23) så enkelt som at du tror du vil klare å selge aksjene / kursen er over 1,95 etter at emisjonen er fullført? Jeg har ingen aksjer eller TR fra før.