Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Nordea-fondene har solgt tegningsretter?

Hvis jeg forstår det rett så har de solgt ca 20% av tegningsrettene, som betyr at de etter emisjonen sitter med ca 90% av andelen de hadde i selskapet før emisjonen.

Profit: Tallene i børsmeldingen i dag indikerer at Nordea Fonds er samlet de 3 Nordeafondene på top 20. I så fall har de litt over 5 mill tegningsretter, hvorav 1 mill kan være solgt. Da går de fra litt over 5% til 4.64% eierandel totalt (inkl nye aksjer/tegningsretter).

1 Like

Sletter dette da det ser ut til at jeg tok feil vedr Nordea Fonds

3 Likes

Spurte om dette tidligere men skjønner ikke helt greia :sweat_smile: er tegningsrettene integrert i kursen, eller kommer det et fall når de blir “blandet” med resten av aksjene? Eller har det absolutt ingenting å si?

De er jo integrert i kursen i den forstand at deres eksistens representerer aksjer og dermed er med å påvirke kursen. I teorien skal ikke dagen da de blandes inn i form av aksjer ha noe å si. Aksjekursen bestemmes allerede i dag basert på informasjonen vi har om fremtiden. Allerede dagen tegningsrettene utstedes vil kursen bli justert.
Et spørsmål er imidlertid om det er noen som har fått/kjøpt aksjer med tegningsretter, og som ikke har planer om å bli sittende med disse. Om de skal selge så kan det påvirke kursen. Salg (ønsket, eller uønsket fordi man ikke har midler til å delta fullt ut i emisjonen) av tegningsretter er jo det som har påvirket kursen den siste tiden.
Som nevnt av andre: Det er dyrt å være fattig.

1 Like

De behøver bare å flagge den transaksjonen som tok dem under 5%-terskelen. Vi vet ikke om de er ferdige eller om de skal selge de resterende. Nordea solgte 1.000.000 tegningsretter i går som tok dem ned til 4.64%. De har over 4 millioner retter fortsatt.
Til sammenligning så må HealtCap selge 8.150.198 tegningsretter/aksjer og Radforsk 213.454 for å trigge tilsvarende flaggemelding.

image

3 Likes

Du kan kjøpe en aksje nå for 2,165kr

Eller du kan kjøpe en rett og betale 0,165 + 1,72kr

0,165 nå når du kjøper retten og så 1,72 den 14 desember når du tegner.

Total kost ca 1,9kr.

Etter 14 desember blir begge slått sammen til samme ticker.

Men husk å tegn om du kjøper retten.

Ok?

2 Likes

Da tyder det vel på pr dd at Radforsk blir med og det er fortsatt stor usikkerhet runde HC?

1 Like

Innsidere: Får dere aksjonærlister for tegningsrettene også fra vps?

1 Like

Nei, har ikke dukket opp noe - men jeg har spurt om de vil bli tilgjengelige.

1 Like

På tide å gjøre opp status her?

Kan se ut som om “alle” aksjonærene i Targovax har gjort seg selv den store tjenesten å selge ut sine aksjer i markedet for å kjøpe tilbake beholdningen gjennom tegningsretter. Det antas å gi 5 øre billigere aksjer når man legger til grunn tegningskursen i emisjonen.

Markedsverdien av selskapet har altså falt med 50 % på to uker fordi aksjonærene skal “spare” noen øre og være smarte på arbitrasje. Kan det hende at det hadde lønt seg å bare sitte stille i båten og la andre ta seg av handelen av tegningsretter?

Kan være enig i at selskapet har gjort noen underlige valg underveis, men synes ikke aksjonærene er så verst heller nå om dagen! :laughing:

4 Likes

Vi får håpe på en tilsvarende reaksjon andre veien når tegningsperioden er over.
De som velger å selge etter at e.aksjene er utlevert … selger garantert med tap.

2 Likes

Er selv en av disse, og det er vel sånn at man er seg selv nærmest, noe som har gjenspeilet kursutviklingen helt siden T omrokkerte på ledelse, endret retning og annonserte emien.

“Alle” sitter med en følelse av at det er om å gjøre å sikre seg selv, da det finnes så mange andre aksjonærer som gjør det samme.

Har ikke solgt og nede med 80% bruger alle rettigheder. Venter yderligere 4-5 år. Og håber så vi er et andet sted.

1 Like

Som om selskapet har gjort så mye riktig, til å spy av hele greia.

Om eg tegner så er det utelukkende grunnet lav market cap - ikke At eg vet hvor den riktige er men vil følge nøye med . I håp om å ta inn litt av tapet.

2 Likes

Følger ikke med minutt for minutt. Hvor mange TR`s har blitt omsatt så langt siden de ble gjort tilgjengelig ? Tror vi må se + 30 mill før det evt bunner ut og snur. Hvis ikke så får jeg ta på meg worst case brillene og skue ned mot kurs under emi.

1 Like

Ser ut til å være rundt 5.5M på tirsdag, 12.2M i går og 4.2M til nå i dag.

1 Like

det er vel ikke normalt at man kan selge aksjer og kjøpe tegningsretter med 10-20 øre fortjeneste pr aksje, hva er det de surrer med de som selger retter ?

1 Like

Jeg stusser også over dette. Særlig siden det er rimelig å anta at de fleste realiserer med store tap. Kan umulig være mange som har snitt under NOK 4-6 som kost på egen beholdning.

2 Likes

Vi har vel problemet at eierne har interne rettningslinjer for investeringer de må følge, som ikke passer med en sånn emisjon. Som fører til at de må selge tegningsrettene og ikke tegne seg uten at det er “smart”. (Bare en antakelse at de interne rettningslinjene er sånn i Radiumhospitalets forskningsstiftelse f.eks. De har ikke endret antall aksjer i Targo på tross av mange emisjoner tidligere)

2 Likes