Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

De som ikke har emisjonen i Pcib i friskt minne anbefaler jeg å se på @RubenAyalas oversikt lenger oppe på tråden. Frykter at vi kommer til å slite lenge med garantistene og de som har kjøpt T-retter. I første omgang blir det spennende å se hvor mye garantistene får i fanget.

1 Like

Hva lå kursen på i PCIB på siste frist for tegning (tilsvarende 14/12 kl 1630) og hva var tegningskursen?

Hvis TRVX ligger på kr 1,90 eller høyere på tirsdag kl 16.30 og man kan tegne aksjer til 1,72 med 10% avkasting over natta så tipper jeg mange TR blir brukt.

1 Like

Spm er om du rekker få ut de 10% eller om det er 40 mill andre aksjer som også skal ut med den planen.

Er nok best å ha på litt lengre briller her

3 Likes

Tror ikke mange tenker så langt. Hva med deg selv hvis du sitter på TR på tirsdag og kursen i TRVX er kr 1,90. Kaster du TR på bålet eller tegner du?

Jeg er ikke tvil om hva jeg vil gjøre. Og hadde jeg vurdert noe annet så hadde jeg solgt TR denne uken.

Går kursen en del lavere så er jeg enig. TRVX bør ha et ansvar her med å oppdatere markedet til uka om hvorfor folk skal bli med.

Hva lå kursen på i PCIB på siste frist for tegning (tilsvarende 14/12 kl 1630) og hva var tegningskursen? Kunne du svart på det. Har ikke oversikten selv.

Kjenner ikke selskapet godt nok, har bare fulgt denne tråden overfladisk over lang lang tid.
Dog har jeg kjøpt T retter og er ikke et sekund i tvil, de skal opplagt brukes til å tegnes for.
At aksjen er kjørt i dass hersker det ingen som helst tvil om, jeg er dog mer usikker på om den vil ligge i dassen stort lengre.
Det vil åpenbart tjene selskapet og dets nåværende aksjonærer at man kommer med en positiv update de nærmeste dagene nå og man skal ikke utelukke at nettopp det skjer.
For egen del kan jeg ikke skjønne at man med 1,72 + nesten uansett t rett pris skal komme ufordelaktig ut her om man ser 1-3 mnd fram i tid.
Ikke glem at det nesten uten unntak er når det ser ut som svarteste helvete og alle har gitt opp at man skal handle.

6 Likes

Fortsatt en del med trua i behold, som meg f.eks., så vet ikke om vi er i svarteste helvete helt enda :stuck_out_tongue: tiden vil vise. :slight_smile: Kjøpte noen T-retter i dag her også.

2 Likes

Tror vi kan enes om at vi hvertfall ikke er langt unna :grinning:

1 Like

Jeg står i et annet dilemma. Ønsker å kjøpe Trvx TR da de er billigst. Disse må tegnes på en vanlig VPS konto og ikke Aksjesparekonto?
Midlene jeg ønsker å kjøpe for står på Aksjesparkonto. Men det utløser jo skatt om jeg flytter over til vanlig VPS konto. Jeg er da tvungen til å måtte kjøpe vanlige Trvx aksjer i markedet med min aksjesparekonto, selv om de er 10% dyrere så er diffen lavere enn skatten. Tenker jeg riktig?

1 Like

nix. Du utløser ikke skatteplikt før du har tatt ut mer enn innskuddet i AKSen, så du kan realisere og ta ut opp til det uten å måtte skatte.

Har du derimot tatt ut tilsvarende eller mer enn innskudd tidliger utløser du skatteplikt om du gjør som du skisserer.

1 Like

Ja, jo, det høres jo riktig ut. Er bare garantistene som bestemmer hvor dypt den skal gå.

Sitter de stille går kursen nok rett opp igjen til 2,3-2,4 som den var før emi om man regner med selskapsverdi og ikke kurs/aksje alene. Nå prises jo selskapet lavere enn det gjorde før det fikk inn cash.

3 Likes

Ja, og skal vi dundre noe særlig lengre ned så prises jo snart selskapet bare til cashbeholdning.

2 Likes

Et godt stykke dit ja, men vi kan være enige om at det ikke prises inn særlig sjanse for noen avtaler/utlisensieringer i aksjen. Selv om vi vet at lisensavtalen på TG kommer til 2022H1 om jeg har forstått CEO riktig.

Som sagt er det ikke caset det er noe galt med i Targo. Det er markedets syn/interesse/oppmerksomhet rundt aksjen som begrenser caset. Rett og slett lav kurs = dårligere case.

3 Likes

Da emien kom på bordet lå kursen rundt 57. Deretter seg den nedover til 30 som var emikursen. Underveis opplyste Jonas at kursen burde være 47. Dette ble vist med et finurlig regnestykke som mange trodde på. Også undertegnende. Men jeg var ikke den eneste som overtegnet siden dette var penger på gata! I fellesskap med hollenderne ble kursen presset under emien og det slet den med ganske lenge.
Nå har jeg solgt 98% av aksjene og tegnet halvparten av det jeg kunne. Som et ledd i skatteplanleggingen.

1 Like

Mulig jeg husker feil, men lå ikke PCIB og kvernet på lavt 20-tall i lang tid etter emi ?

2 Likes

ok, så kursen var kr 30 samme dag som tegningsperioden gikk ut og tegningskursen var 30?

Da blir det problemer hvis dette er riktig. Ingen vits i å tegne da når man kan kjøpe til samme kurs. Da går det meste til garantistene og det sliter selskapet PCIB med lenge.

Hvis TRVX kursen er 1,90 14/12 kl 1630 da antar jeg at de fleste tegner. Går vi under 1,80 så er jeg mer usikker. Dette vet ledelsen i TRVX og hvilken plan de har for å unnga det aner jeg ikke, men håper at det dukker opp et eller annet.

1 Like

Amatør-spørsmål: Om jeg benytter TR og og kjøper meg opp i emisjonen, bidrar jeg med friske penger inn i selskapet? Eller er pengene allerede garantert for så jeg tar en liten bit av noe andre allerede har sagt de vil betale om ingen andre gjør det?
:thinking:

2 Likes

Vet ikke om jeg skjønner helt spørsmålet ditt. Har du TR og benytter de så er du med på å finansiere de 175mill som selskapet tar inn. Gjør ikke du det så er det andre som gjør det. Dine penger kommer ikke i tillegg til de 175mill, men som en del av det.

3 Likes

Okai - takk for info:)
Ikke som en reparasjonsemisjon der de som blir med spytter inn enda mer penger.

2 Likes

Problemet med Pcib var at kursen gikk som en stein under emikusen. Og landet på 24. Og der ble den til AZ kom på banen. I mellomtiden hadde det gått ett år!

1 Like