Utdrag av artikkel fra DN om NOVO systemet. Trist å registrere at Trvx har så lav status at de ikke blir nevnt en gang - krysser fingrene for at dette endrer seg snart.
Likevel skjer det ting i Norge. Markedsverdien av bioteknologiaksjene på Oslo Børs er mer enn tredoblet siden nyttår, fra 14,2 milliarder kroner til 45,1 milliarder kroner.
En av de største vinnerne er Radiumhospitalets forskningsstiftelse (Radforsk), ledet av Jónas Einarsson. Einarsson og Radforsk har meislet ut teknologien og strategien til flere av selskapene som har oppnådd milliardverdier, blant dem Algeta, Vaccibody, Ultimovacs, Nordic Nanovector, PCI Biotech og Photocure. Radforsk forvalter verdier for over to milliarder kroner.
– Jeg kjenner veldig godt til Novo-systemet. Det jeg egentlig forsøker å bygge opp her, er en miniutgave av hele Novo-modellen. Med at vi går inn tidlig og støtter forskning og er med selskapene helt ut, sier Einarsson.
– Det jeg egentlig forsøker å bygge opp her, er en miniutgave av hele Novo-modellen. Med at vi går inn tidlig og støtter forskning og er med selskapene helt ut, sier Jónas Einarsson, sjef for Radiumhospitalets forskningsstiftelse.
– Det jeg egentlig forsøker å bygge opp her, er en miniutgave av hele Novo-modellen. Med at vi går inn tidlig og støtter forskning og er med selskapene helt ut, sier Jónas Einarsson, sjef for Radiumhospitalets forskningsstiftelse.
Einarsson mener Sibel Arnes’ arbeidsgiver er helt unik i verdenssammenheng.