Slik jeg forstår spørsmålet er svaret nei. Definisjonen på Complete Remission er; The disappearance of all signs of cancer in response to treatment. This does not always mean the cancer has been cured. Also called complete response. CR betyr at alle tegn på kreft er borte - uavhengig av f.eks antall injeksjoner eller behandling.
Vet ikke helt hvor kulepunkter ditt kommer fra, men jeg synes følgende er mer lettforståelig - fra https://occincubator.com/positive-results-from-targovaxs-skin-cancer-study/:
Two patients had a response in non-injected lesions. This means that a response was observed in melanoma lesions that had not been injected with the oncolytic virus. This is what is known as a systemic effect and has not been seen with oncolytic viruses before. Two non-injected lesions had completely disappeared on the patients in the study group.
Og her mener jeg virkelig gullet ligger: Teorien har lenge søkt bekreftelse for at virus, i dette tilfelle OMCOS-102 er med på å danne systemiske T-celler som vandrer rundt i kroppen og angriper andre steder enn f.eks den tumor det er injisert i. I kombinasjon med Keytruda har man observert - slik jeg forstår det - at kreft har forsvunnet også i føflekker som ikke er injisert.
Jeg skal lese grundigere - har bare skummet nå - men oppfatter også at komboen har hatt effekt i pasienter som pr i dag bare kan tilbys palliativ behandling. Det betyr - igjen slik jeg forstår det - at ONCOS-102 revitaliserer sjekkpunkthemmere.
Hvis dette er riktig - selv i små populasjoner - er dette intet mindre enn banebrytende.
Disclaimer; Jeg er ikke fagperson innen feltet.