GOLDMAN SACHS inn på top 20
Denne kontoen du refererer til er ikke DNB’s egenhandelskonto, det er den VPS-kontoen hvor alle aksjer som er eid på terminer / forwards av DNB Markets kunder er registrert på.
Så hvis OM Halvorsen øker med 300 000 aksjer i NANO eller en tilsvarende aktør i Targovax og gjør dette gjennom terminhandel, så er det meglerhuset som fremstår som aktøren, men det er kundemidler som står bak posisjonene, og som gjør økning / reduksjon i sin eksponering.
Å forstå dette krever nok at man kjenner til hva terminhandel er. Kortversjonen er:
Ordre kommer fra kunde; kjøp 500 000 aksjer i Targovax, legg det på termin til juni 2021.
Meglerhuset kjøper og eier formelt 500 000 aksjer i Targovax i DNB sitt navn, kunden er ansvarlig for eksponeringen. Pr i dag er vel kravet 30 % for en termin i Targovax, så et kjøp på 4.6 MNOK i Targovax krever sikkerhet på 1,4 MNOK fra kunde.
Stiger aksjen fra 9,30 til 14 og kunden er fornøyd, så tilfaller hele gevinsten kunden. Banken tjener på finansieringskostnaden, og all risiko og oppside står på kunden. Av denne grunn vil man se at spesielt DNB flyr opp og ned på lister, fordi de har mange terminkunder i DNB Markets. Men det er altså ikke meglere / meglerhuset som eier aksjen for egen risiko, kurspleie eller spekulasjon.
Understreker at kundene har full råderett over når kjøp og salg skal gjøres. Selv om man avtaler en termin frem til juni 2021 kan man likefullt realisere hele eller deler av posten når det måtte passe, og beholdningen til DNB-kontoen vil justeres tilsvarende.
Oppklarende, takk for det!
Glimrende med mere information og indsigt; det forklarer jo en del af de større bevægelser der bl.a. er set fra DNB (også før handlen blev anonymiseret) … takker mange gange og du må gerne dele mere, hvis der kommer en stille periode i en sen aftentime
Apropos omsetning. Over 4% av selskapet er omsatt hittil i dag. I år så har omsetning vært større på disse datoene: 2.12, 23.1, 22.1. På disse datoene ble hhv. tall for oncos-102/keytruda tallene sluppet, ONCOS-102/chemo mesothelioma tidlige data, emisjon.
Eneste nyheten i dag er at selskapet skal delta på DNB’s 11[th] Annual Nordic Healthcare. Konferansen retter seg mot investorer (altså ingen nye data).
Glem ikke artiklen i FA vedr. TRVX fra DNB, men altså … fair nok, så tager jeg gerne et par artikler mere, hvis det viser til ca. 35 mio omsætning i aktien.
Hehe. Oslo-børs er ganske komisk der. Fantastiske resultater gjør at mange omtrent selger med tap. Men kursmål fra en bank gjør at “alle” kjøper.
Eller man leser at Spetalen har kjøpt aksjer i et søppelselskap. Då kjøper også “alle”.
ja, også sitter du her og lurer på å dunke hodet i veggen, evt starte jalla trading as
Det lett å lure hva som forgår med den omsettingen uten at kursen har gått høyere.
Like mye salg som kjøp !
Bliver dog interessant at se, om den formår at holde sig over 9,00 denne gang, eller det bliver vending på på 8,50, før markedet endeligt fanger kvaliteten af den seneste melding.
Jeg tænker du har svaret klar og kan dele med os andre
Vi vil se 7-tallet i løpet av 2-3 måneder tror jeg.
enig. 12,7
Kan ikke klage på volumet, men sluttresultatet er jo rett og slett elendig.
Det som skiller mest mellom Targovax og Mirati, er nok børsen de er listet på.
Jeg er overbevist om at Tagovax ville kunne tangere og på enkelte områder gå forbi Mirati, om de hadde fått spille på samme plattform.
edit:
Det var desverre ikke god nok oppløsning på chartet til at Targovax synes
Nei, det er jo symptomatisk
Kurs $242,00 i TRVX ville jo være decideret sygt; så er det bare at checke ud og ringe til chefen og sige “jeg kommer ik’ i morgen eller resten af ugen … måske aldrig mere”
Stikker vel innom med en kontoutskrift før du sier farvel ?
Synes synd på de som ikke liker arbeidet for det daglige brød.