Fra q2 presentasjonen - oversatt til norsk:
Erik Digman Wiklund, Targovax ASA - administrerende direktør [22]
Så for bare 2 dager siden ble det kunngjort en stor lisensieringsavtale, der Merck innlisensierte teknologien til Orna Therapeutics. Orna Therapeutics er ett av de 2 selskapene som er banebrytende for syntetisk sirkulært RNA som terapeutisk produkt, det andre selskapet er Laronde. Avtalen var en stor 150 millioner dollar på forhånd pluss 100 millioner dollar egenkapitalinvestering av Merck i Orna Therapeutics. Jeg tror, for det første, dette er fantastiske nyheter for sirkulært RNA. Jeg tror da vi annonserte at vi hadde et sirkulært RNA-program for omtrent et år siden, som kanskje var nyheter for folk. Men nå viser dette at vi er inne på noe. Targovax er en av de tidlige pådriverne på dette området. Vi har riktignok nylig startet. Så vi er tidlig i prosessen, men vi rir på denne bølgen, og det ser ut som om denne bølgen er stor. Big pharma og mange investorer tror at sirkulært RNA vil gjøre mRNA eller lineære RNA-tilnærminger overflødige i fremtiden. Så totalt sett genererer det mye interesse, mye oppmerksomhet i media. Og selvfølgelig planlegger vi å gripe noe av denne muligheten og være så raske og sterke som vi kan i denne plassen.
cRNA:
vi gjør noe annerledes enn de andre selskapene. Så Orna, Laronde, de lager syntetiske sirkulære RNA, og det er produktet som leveres med en lipid nanopartikkelformulering. Vi gjør grunnleggende noe annerledes. Vi prøver å levere det sirkulære RNA ved hjelp av et vektorsystem. Og dette betyr at vi ikke prøver å konkurrere head-to-head mot disse store massivt finansierte selskapene, men å skape en nisje på siden hvor vi kan være annerledes og unike. Så det er vår strategi her.
Spørsmål sendt inn:
Du sa at du har gjort viktige fremskritt med ditt sirkulære RNA-program. Kan du beskrive denne fremgangen? Og når kan vi forvente data? Og når planlegger du å starte kliniske studier?
Erik Digman Wiklund,
Så av IP og strategiske og konkurransemessige årsaker, må vi holde litt tilbake på det vi kommuniserer i denne forbindelse. Vi har utviklet både en teknisk og en IP-strategi for denne plattformen. Vi har allerede, kan jeg si, overbevisende in vitro-data om at vi har generert gode design som er overlegne klassiske design. Og også, vi vet også at hvordan du designer dine sirkulære RNAer betyr noe. Og allerede nå har vi nok data til å begynne å lage tidlige patentsøknader, og det er i prosess. Vi er sikre på at vi innen Q4 bør være i en posisjon til å kunne dele noen av de tidlige dataene, men naturligvis vil vi holde tilbake det som er nødvendig av strategiske årsaker fremover. Så jeg tror det avslutter spørsmålene som ble sendt inn av publikum. Vi takker dere alle for at dere har stilt inn. Og vi ser frem til å oppdatere dere igjen på vår Q3-presentasjon i begynnelsen av november.