circRNA er ikke konseptuelt veldig annerledes enn mRNA når det gjelder kreft, er min forståelse, men @Bob_le_Plast får lese korrektur, som alltid Dvs at man ønsker å påvirke immunforsvaret så det oppdager kreften og selv bekjemper den. Personlig tror jeg styring av celledelingsprosesser, skru av og på genmutasjoner osv er litt lengre framme.
Jeg antar at framtiden for både mRNA og circRNA er tumortilpassede vaksiner, siden det er lite tidkrevende å produsere custom kode. Jeg tror at man vil profilere tumoren og kartlegge hvilke genetiske mutasjoner som finnes, som kan skape neoantigener immunforsvaret ideelt sett skulle oppdaget og avdekket som «fiendtlig», men som det ikke har oppdaget eller klart å bekjempe.
Oncoimmunity, som nå dessverre eies av NEC, kan da hjelpe til med å finne de neoantigene som mest sannsynlig vil binde seg til T-celler og som vil generere en solid anti-tumor respons. De selekterte neoantigenene kan det kodes for vha circRNA og dermed legges til som payload på Oncos-102. For å legge litt mer bensin på telomerase-bålet så vil dette antakelig fungere på 100 % av alle tumorer, ikke bare 85 %.
(bare litt synd at det blir dyrt, UV1 blir «off the shelf» superenkelt å administrere)