Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Targovax - SmĂ„prat 2 (TRVX) 2 đŸ„ł

Har bedt Jonas kommentere og kanskje nyansere sine uttalelser i podkast 259 basert pÄ de kritiske skriveriene her inne.
Anbefalte Ä lese de kritiske bemerkningen som fremkommer her pÄ forumet, samt lese seg opp pÄ Atlas, og i likhet med meg bli noe mer beroliget med tanke pÄ deres hensikter.

2 Likes

“Dþdsspiralfantastene” - hehe, morsomt.

SpÞrsmÄlene rundt dette er hÞyst relevante og viktig for en aksjonÊr, og er akkurat den typen diskusjoon man bÞr ha pÄ et forum som dette. Det resulterte ogsÄ i at @Observer kom med meget relevant og viktig informasjon om avtalen mellom Atlas og Targovax.

Som Observer ogsÄ pÄpeker sier Einarsson pÄ Podkasten heller ikke noe om shortingen, og er ikke negativ til finansieringen - han er bare som noen andre litt skeptisk til risikoen ved slike lÄn. Sjansen for at de selger ned kursen er fremdeles tilstede, men situasjonen er langt bedre med en avtale om at de ikke skal shorte og ukentlig begrensinger pÄ salgsvolum.

Det er litt for mange pÄ forumet som ikke helt er i stand til Ä prosessere verken det de leser eller hÞrer, men hopper pÄ forutintatte antagelser. (NB! referer ikke til deg @sjog her, jeg bare mÄtte inkludere beskrivelsen din :grinning_face_with_smiling_eyes:).

Bra info @Observer - takker :pray:

19 Likes

rlinz; Har gjort Jonas oppmerksom pÄ begrensningene pÄ shorting og handelsbelÞp pr. mnd. osv.

Jeg var med i Trvx fra starten av, men har vÊrt ute i mange Är pga. sviktende tro pÄ den tidligere ledelsen. Bla. nÄr tidligere CEO indirekte signaliserte til meg i en samtale, for flere Är siden, at han hadde liten tro pÄ en avtale med et BP .
Men har nÄ investert igjen med tro nÄ pÄ ny giv med ny ledelse, strategi, og ikke minst at cRNA har kommet opp som troll av eske,

Ps. Solskimm; tror nÄ vi er inne presist i de samme aksjen, Ulti, Calle, Trvx, og Softox, sÄ fÄr tiden vise! Men potensialet for denne portefÞljen bÞr vÊre skyhÞyt for Ä si det mildt :wink:!

9 Likes

Takk for viktig presisering. Sannsynligvis selger Atlas seg ned fortlÞpende etter hvert som de innlÞser. Aksjekursen vil derimot ikke bli dobbelt straffet pga manglende short-mulighet fra lÄngivers side.

For Þvrig bekrefter dine printscreens i foregÄende innlegg poenget du har fremhevet tidligere, nemlig at dette konvertible obligasjonslÄnet med Atlas er mye mer transparent, forutsigbart og aksjonÊrvennlig enn den dealen som for eksempel Elements hadde med Alpha Blue Ocean. Sistnevnte aktÞr fremstÄr ogsÄ som mye mer brutal enn Atlas.

Men nÄr det er sagt har jeg tilgode Ä finne et eneste selskap som har hatt oppgang i aksjekursen etter Ä ha inngÄtt en tilsvarende avtale med Atlas. Har sÞkt og ikke funnet en eneste suksess-historie. Har derimot funnet flere eksempler pÄ selskaper som har hatt oppgang i kursen etter at slike konvertible obligasjonslÄn har blitt innfridd eller terminert, men uten unntak har det vÊrt kraftig nedgang i aksjekursen fra tidspunktet for at finansieringsavtalen ble inngÄtt til den ble innlÞst/terminert.

Skal Targovax-ledelsen ha troverdighet i forhold til at dette er en god avtale for aksjonĂŠrene bĂžr de fĂžlge opp med innsidekjĂžp snarest.

10 Likes

Det er selvsagt en risiko med slike lÄn.

PĂ„ den annen side sĂ„ har jeg vel knapt sett noe sĂ„ destruktivt som de stĂžrre aktĂžrene som har deltatt pĂ„ de siste emi’ene til eks Targo. Siste uker har eks Ava solgt seg ned voldsomt, og de har vel 6-700k aksjer igjen etter Ă„ hatt sikkert 20x da siste emisjon ble gjennomfĂžrt. Og sĂ„ har vi tresko-folket

Om det er garantister i emi eller tilbydere av slike lÄn, sÄ er risiko for nedsalg alltid til stede. Men slik jeg leser lÄneavtalen er risikoen for dumping av aksjer i markedet mindre nÄ enn nÄr garantistene i en emi ikke har noen avtale om Ä ikke dumpe aksjene - slik vi har sett siste uker.

16 Likes

@Bob_le_Plast Word!

Enig Bob, moralen er vel som ellers i livet, det er dyrt Ă„ vĂŠre fattig.

Kapitalmarkedet, bÄde egenkapitalmarkedet og lÄnemarkedet er tÞft for tiden for selskaper uten inntekter.

Jeg mener Targovax har fÄtt til den beste dealen de kunne i dagens situasjon, sÄ er det opp til selskapet og deres fremganger hvor god deal man fÄr ved neste korsvei.

9 Likes

Helt enig! Emi har til nÄ vÊrt ensbetydende med dumping av emi-aksjer pÄ synkende kurser. Hvis Atlas (mot all forventning) faktisk ser pÄ dette som en investering i neste aktÞr pÄ circRNA, sÄ tror jeg denne lÞsningen er mye bedre enn standard emi.

Time will show. 

6 Likes

Det er et godt poeng, men blir dessverre likevel ingen trÞst, hehe. Jeg skulle virkelig Þnsket at de hadde fÄtt til en liten BP avtale istedet for dette, men det er som det er. DrÞmmen om stor avkastning pÄ denne er forelÞpig lagt pÄ is, sammen med en stor porsjon tÄlmodighet - for det er det som gjelder nÄ.

HĂ„per du har rett, og skal ikke protestere, men er ikke overbevist. Jeg liker definitivt ikke aktĂžrer som Atlas - track record der er ikke god. Likevel, som du sier - time will show.

Avtale med BP hadde selvsagt vĂŠrt det beste. PĂ„ den annen side; med inflasjon i biotec start-ups over alt og tilsynelatende “fantastiske” tidlig fase data fra alle disse

Til sammenligning; Ultimovax er nok lenger fremme i lÞypa for avtale med BP, men selv de mÄ vente pÄ data fra stÞrre studier fÞr BP-avtaler blir en mulighet.

Markedet er heller begredelig for tiden, og kursene reflekterer dette.

But still; targo har vakre data fra kliniske studier, men har vĂŠrt hemmet pga finansieringen.

NĂ„ er finansiering, dog noe shady, i boks, men det er fortsatt ikke godt nok for markedet.

Har heldigvis godt beredskapslager med single malt for Ă„ takle motgangstider. Det trengs! :grin: :tumbler_glass:

3 Likes

Det er gode poenger Bob, og motiverer selvsagt til litt tÄlmodighet. Beredskapslagrene mine bestÄr i hovedsak av gode viner, og nok til Ä overleve bÄde fase 2, 3 og 4 :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Single Malts er bra ogsÄ - spesielt Islay varianter, men med en fornuftig alkoholkvote for alderen sÄ gir vin mer nytelse pr promille enn single malts, hehe. Men, ingen regel uten unntak :slight_smile:

1 Like

Bra poeng Bob - erfaringen fra siste emisjon har vert en vedvarende nedsalg situasjon med kurspress og null kursoppgang i mÄnedsvis til tross for at selskapet har levert pÄ sin strategi.

TheObserver sin avklaring med hensyn til avtale om ikke shorting og begrensinger i salgsmuligheter for Atlas tilsier at avtalen med Atlas er mye mer regulerende og vil gi mye mindre salgspress.

Atlas har jo interesse av at kursen gÄr opp, om de har fÄtt aksjer pÄ lavere kurs, da kan de eventuelt realisere mindre deler av sin portefÞlge og samtidig fÄ dekket tilbake sine utlÄn. Jeg kan ikke se at dette opplegget er sÄ ugunstig for T og investorene.

T har gÄtt ut og varslet at noen av prosjektene er tilgjengelige for partnering. Det Ä ha finansiell trygghet gir T mye mer tyngde i slike forhandlinger og det er ikke sÄ lett Ä presse T pÄ vilkÄrene.

T fĂ„r til en partner tale som avvikler denne “brofinansieringen”. Det skal bli spennende Ă„ se rekrutteringstakten pĂ„ studien i Kansas City U og de andre prosjektene.

Targovax kommer til Ä fÄ en positiv effekt av alt dette. Det ligger an til vekst nÄ i Mcap som er pÄ bare 200 mill NOK og da kommer det ogsÄ kursstigning pÄ aksjene.

For T ligger nÄ fint posisjonert for Ä kunne bli en del kreftvaksine fokuset som er forventet Ä bli et av de hotteste omrÄdene innen kreftforskning de neste Ärene.

Det mÄ da vÊre fantastisk for aksjeinvestorer Ä fÄ mulighet til inngang i et selskap med sÄ mye assets og sÄ lav markedsverdi. 200 mill er latterlig billig.

Noen innsidekjÞp nÄ sÄ gir ledelsen bekreftelsen til markedet at de har trua.

6 Likes

Det er noen nyanser her som det verdt Ä legge merke til. I innkallingen til EOGF sÄ skrives det

AksjonĂŠrene kalles altsĂ„ inn til Ă„ stemme over godkjenning av “Investeringsavtalen”. Den er imidlertid ikke lagt frem i innkallingen, og inneholder i det minste bestemmelser som det refereres til i innkallingen nĂ„r det gjelder restriksjoner pĂ„ salg i markedet etter konvertering til aksjer. For disse vilkĂ„rene er ikke omtalt i obligasjonslĂ„net.

Det som er interessant er jo Ä fÄ vite hva slags bestemmelser denne investeringsavtalen ellers inneholder, og hvorfor den ikke er lagt frem i innkallingen nÄr den tilsynelatende er en del av beslutningsgrunnlaget som det skal stemmes over ?

Inntil videre sÄ er det kanskje greit Ä avstÄ fra Ä dra direkte paralleller til kursutvikling og MCAP i andre case som vi vet at ASO har vÊrt del i. VilkÄrene i disse avtalene er dessuten tilgjengelig informasjon i innkalling til GF og nyhetsbrev som ligger pÄ hjemmesidene til de ulike selskapene. Den som vil og orker kan til en viss grad gjÞre en sammenligning basert pÄ det vi forelÞpig vet om Targovax.

Som f.eks her for Vast Resources plc.

4 Likes

Avtalen ligger pÄ Targovax sin hjemmeside ved innkallelsen. 39 sider. I alt 42 sider inkl vedlegg.

Det er ikke korrekt. Det som ligger pĂ„ hjemmesiden og som er lagt ved innkallingen til EOGF er obligasjonslĂ„net. ObligasjonslĂ„net er resultatet av “Investeringsavtalen” som jeg peker pĂ„, og som Ă„penbart mĂ„ inneholde noen vilkĂ„r og formĂ„l som vi forelĂžpig ikke har full innsikt i.

En del av innholdet, og kanskje det som er mest viktig, er bakt inn i innkallingen og i obligasjonslÄnet. Som f.eks restriksjonene pÄ salg av konverterte aksjer, og kanskje ogsÄ avsnittet om circio ab som @nordpolen allerede har pekt pÄ.

Men hva annet kan denne overordnede ? avtalen inneholde, og hvorfor er den ikke lagt frem nÄr innkallingen til EOGF tilsynelatende ber oss om Ä stemme pÄ innholdet ?

3 Likes

Da fÄr du sende en mail og be de legge den ut

1 Like

8 Likes

Bra vi har noen som er skikkelig pÄ vakt her. Bra jobba Ruben. Imponerende research av @Observer og bra innlegg av @Bob_le_Plast.

Hvordan tror dere Atlas tenker for Ä fÄ mest mulig ut av denne dealen? Jeg har mine tanker. Slik jeg forstÄr det sÄ kan de ikke ha stÞrre eierskap enn 30% av Trvx. Slik fungerer avtalen og slik tror jeg Atlas tenker:

Trvx ber om en Tranche (eks 25mill kroner). Kursen pÄ dette tidspunktet har ingen betydning for utvanning og antall aksjer. Det er fÞrst nÄr Atlas ber om konvertering at kursen har noen Ä si (gj. snitt 3 av de 15 siste dager). Det er fÞrst pÄ dette tidspunktet det blir utvanning og Atlas fÄr eierskap i TRVX. Det er da smart av Atlas Ä be om konvertering nÄr kursen er lav og fÞr forventede nyheter fra TRVX. De vil da mest sannsynlig sitte pÄ aksjene til nyheter kommer og selger deretter.

Eksempelvis vil de da be om konvertering etter fÞrste Tranche i mars og sitte pÄ de aksjene til In Vivo kommer i mai/juni. Deretter vil de be om konvertering etter Tranche 2 til sommeren og vente pÄ cRNA deal fÞr de selger de aksjene.

Dette er mine tanker.

1 Like

Ikke sikker pÄ hvordan du kommer frem til denne slutningen (som synes veldig begrensende i en slik avtale med en relativt stor ramme mÄlt i forhold til MCAP pr dd), men det kan vÊre nettopp slike eller lignende vilkÄr som sitter pÄ toppen av obligasjonslÄnet i investeringsavtalen som det ikke er noen tvil om faktisk eksisterer.

1 Like