Jeg ser det slik:
Finansieringsløsningen, som består av konvertible obligasjoner, har vanligvis en kupongrente og forhåndsavtalte kursintervaller for innløsing. Dersom utsteder har solid kontantstrøm og tilbakebetalingen er tilnærmet sikret, kan en obligasjonseier se seg tjent med å få betalt renter og full innløsing ved forfall. Dette er typisk for selskaper med god kredittrating hvor selv usikrede obligasjoner anses som trygge.
For Targo sin del så er bildet ganske annerledes. En eventuell kontantstrøm er avhengig av en avtale med upfront fra BP/MP. Obligasjonene er usikret, kontantstrømmen er teoretisk og da vil obligasjonseier ha betalt for den risikoen som ligger i caset. Da må utsteder jenke på kravene og avvike fra betingelsene solide cash cows får i obligasjonsmarkedet. Det blir meningsløst at et selskap uten inntekter skal betale renter på obligasjonene så lenge man er i en posisjon der man vil trekke på lånefasilitetene som er etablert. Derfor beregnes renten i praksis etterskuddsvis for hele perioden ved at obligasjonene kun kan innfris med en premium, og også ved at nettoprovenyet reduseres.
For å kompensere ytterligere for risiko, gis obligasjonseier call options for hver transe, som igjen gir mulighet for å sikre at lånet som er ytt blir tilbakebetalt gjennom mulig salg av aksjer i markedet. Det er ene og alene opp til obligasjonseier om de ønsker å benytte seg av denne opsjonen. Dersom obligasjonseier vil maksimere profitten på en isolert transe vil det være naturlig å ønske lav VWAP i dagene før innløsing, og så booste kursen før salg. Som en finansaktører med ønske om å tjene penger antar jeg det er dette som kan skje, dersom de ikke ser value prop’en som ligger i Targo på lengre sikt.
Min take er derfor at vi kan se store svingninger rundt eventuelle innløsninger, men det kan like gjerne skje at de velger å se an innløsing eller bare innløser og holder aksjene.
Ingen vet hvor haren hopper.
Når det er sagt så er aksjonærene sin egen verste fiende i Targo, det letes med lys og lykte etter negative momenter. En lav aksjekurs er direkte ødeleggende på alle mulige måter.
Jeg holder, og vurderer å øke fortløpende hvis markedet ikke tror på cRNA deal. For det tror jeg nemlig er ganske sikkert at kommer.
Lykke til!