Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

Om det kommer noen innsidehandler, tipper jeg det skjer etter eogf.
De vil trolig avvente til de ser at aksjonærene stemmer igjennom låneavtalen.

1 Like

Jeg tenker enkelt og greit at markedets reaksjon var normal helt til vi fant ut at det var Healthcap som solgte og det ble klarhet i avtalen med Atlas. Har fått svar som bekrefter @RubenAyala sine eposter og Lubor sier dette ble sagt muntlig på Q4 og derfor regnes som offentlig tilgjengelig. :slight_smile:

Så da er dealen bedre enn jeg fryktet i hvert fall og Atlas ser hittil i hvert fall ut til å være klare for å støtte selskapet som en eier, i hvert fall i perioder, i stedet for å være en som selger og selger. Så her tror jeg aksjen kan gå en del når HC sier seg ferdige med handlingen. De ser dog ikke helt ferdige ut. Kjapt regnet vil jeg anta at de har rundt 2-3M aksjer igjen, som de virker å selge når kjøpspostene ligger der i løpet av dagen, men vanskelig å si akkurat.

8 Likes

Tror kanskje det er fornuftig å legge til 10-20 mill ekstra i potten som skal ut før det roer seg. Siste liste viser noen store bevegelser fra noen få men relativt store retailposter på topp 10-15.

Mulig, men tror de fleste trodde da at Atlas hadde begynt å shorte. Når det ble klart at det ikke var tilfellet, så kan folk ha endret mening. :slight_smile:

Ser flere etterlyser insidekjøp.
Jeg vet ikke hva insiderne sitter på av aksjer pt., men det er vel en kjensgjerning at insidekjøp er som å pisse i buksen, varmen/eventuell oppgang holder ikke lenge.
Og jo flere insidekjøp jo større sjanse for hyppigere insidesalg framover.

Og det er hevet over enhver tvil at insidesalg utløser betydelig mer bevegelse enn insidekjøp.

5 Likes

Restriksjonene på 25% av weekly trading volume ble nevnt akkurat som i innkallingen til EOGF, men det med shorting ble vel ikke nevnt ifm presentasjonen ? Problemet er vel fortsatt at innkallingen til EOGF ikke er gjort på en korrekt måte når det gjelder hva vi skal ta stilling til. Det er en overordnet avtale mellom selskapet og ASO som inneholder vilkår og bestemmelser om gjennomføring av av avtalen som vi ikke kjenner til. At avtalen må betraktes som konfidensiell er greit, men da må det presiseres. Det er ikke greit at det fremstilles som om vi har innsyn til alle detaljer før vi avgir vår stemme.

2 Likes

Solgt 20 mill+ aksjer siden torsdag, aksjonærlistene fremover blir interessante…

1 Like

Flagging på ca 9,5 mill aksjer. Så foreløpig ikke der om noen hamstrer.

Da er det noen som har kjøpt også. Jeg tipper det et mange som har snittet ned og i tillegg tjent noen kroner. Det er jo enkelt når det er volum.

1 Like

ser ut som volum kjøper på 0,85,350.000 på kjøp der nå

1 Like

· Finansieringen skjer i form av konvertible obligasjoner fra den London
-baserte investoren Atlas Capital Markets, og gir en fleksibel kapitaltilgang
for å utvikle alle Targovax’ tre F&U programmer
· Parallelt vurderer Targovax muligheter for å realisere det fulle potensialet
i selskapets nye og unike plattform innen sirkulært RNA

Oslo, 16. februar 2023 - Targovax ASA (OSE: TRVX) har avtalt betingelser med
Atlas Special Opportunities (Atlas) som vil sikre selskapet inntil 300 millioner
kroner brutto over tre år i form av konvertible obligasjoner. Avtalen
forutsetter godkjenning på en ekstraordinær generalforsamling som skal avholdes
i mars 2023.

Finansieringen fra Atlas vil gi Targovax fleksibel kapitaltilgang for videre
utvikling av selskapets tre F&U programmer:

· Behandling av de første pasientene i den planlagte fase-2 studien med ONCOS
-102 i føflekkreft i samarbeid med verdensledende kreftsykehus i USA og Europa
· Viktige forsøk med sirkulært RNA for å validere teknologiens
plattformpotensiale in vivo; et område med raskt voksende interesse i
legemiddelindustrien internasjonalt
· Støtte til to kliniske studier med den forbedrede utgaven av kreftvaksinen
TG01, ledet av renommerte forskningsmiljø i Norge og USA

  • I et svært krevende marked for bioteksektoren globalt, har det lyktes oss å
    sikre inntil 300 millioner kroner i finansiering for å drive vår portefølje av
    innovative F&U programmer fremover de neste tre årene. Den fleksible strukturen
    gir oss full kontroll over både beløp og tidspunkt for kapitalinnskudd, og
    dermed får vi forutsigbarhet til å skape resultater og bygge aksjonærverdier
    over tid. Vi har vurdert et bredt spekter av finansieringsalternativer, og
    landet på Atlas som en erfaren partner som ser det betydelige potensialet i vår
    utviklingsstrategi. Parallelt jobber vi med ytterligere alternativer for å
    maksimere potensialet i vår unike plattform innen sirkulært RNA, sier Erik
    Digman Wiklund, administrerende direktør i Targovax.
  • Vi har valgt å inngå dette partnerskapet med Targovax fordi vi ser stort
    potensiale i både ONCOS-102 og den banebrytende sirkulær RNA plattformen som har
    en rekke potensielle bruksområder. Atlas har lang erfaring med å støtte
    europeiske biotekselskaper med innovative finansieringsløsninger i perioder med
    stort kapitalbehov. Vårt mål er å være en forutsigbar, langsiktig støttespiller
    for våre selskaper, slik at de kan levere viktige, vitenskapelig framskritt. Vi
    samstemmer alltid vår strategi med selskapenes behov og aksjonærenes interesser,
    sier Mustapha Raddi, grunnlegger og leder av Atlas.

Finansieringen vil være tilgjengelig for Targovax gjennom 12 transjer over de
neste 3 årene. Den første transjen på NOK 37,5 millioner vil utløses etter
godkjenning i ekstraordinær generalforsamling. Den andre transjen er på NOK 30
millioner, etterfulgt av transjer på NOK 25 millioner opp til en maksimal brutto
totalsum på NOK 300 millioner. Targovax beslutter når og hvor mange transjer som
skal utløses over treårsperioden, med minimum tre måneders mellomrom, og sikrer
dermed fleksibel og forutsigbar tilgang til kapital etter behov.

De konvertible obligasjonene er rentefrie og blir utstedt på 92 prosent av
pålydende, og vil dermed gi Targovax tilgang på inntil NOK 276 millioner i netto
kapital. Obligasjonene kan konverteres til aksjer på forespørsel fra Atlas til
en pris bestemt som 100 prosent av den gjennomsnittlige, volumvektede
aksjekursen (VWAP) på tre av de siste 15 handelsdagene forut for konverteringen.
Etter konvertering kan Atlas selge Targovax-aksjer i markedet under tydelig
definerte restriksjoner. Targovax har retten til når som helst å kjøpe tilbake
ikke-konverterte obligasjoner til 110 prosent av pålydende.

Targovax vil gi utdypende informasjon om denne obligasjonsfinansieringen i
selskapets kvartalspresentasjon 16. februar 2023, og svarer gjerne på spørsmål
fra publikum. Innkalling til ekstraordinær generalforsamling vil bli sendt ut
med detaljert informasjon om avtalen, finansiell struktur og kommersielle
betingelser.

Atlas Capital Markets (“ACM”) er et fond basert i London og grunnlagt i 2012.
Siden 2026 har ACM hatt to joint venture investeringsvirksomheter, Atlas Special
Opportunities, LLC og Arena Structured Private Investment, sammen med Arena
Investors LP, et amerikansk investeringsfond med over USD 4 milliarder under
forvaltning. Den senere tid har ACM inngått et investeringssamarbeid med
Macquarie investment bank. ACM har gjennomført mer enn 80 transaksjoner siden
etableringen, og har investert USD 700 millioner i Europa, USA og Asia.

Kontaktinformasjon, Atlas Capital Markets:
sam@atlascapitalm.com
www.atlascapitalmarkets.com

Synes følgende klippet ut er veldig klart formulert.

. Den fleksible strukturen
gir oss full kontroll over både beløp og tidspunkt for kapitalinnskudd, og
dermed får vi forutsigbarhet til å skape resultater og bygge aksjonærverdier
over tid. Vi har vurdert et bredt spekter av finansieringsalternativer, og
landet på Atlas som en erfaren partner som ser det betydelige potensialet i vår
utviklingsstrategi. Parallelt jobber vi med ytterligere alternativer for å
maksimere potensialet i vår unike plattform innen sirkulært RNA, sier Erik
Digman Wiklund, administrerende direktør i Targovax.

Hvordan er det mulig å skrive som TRVX gjør i kunngjøringen av denne avtalen som følger som slik: “. Den fleksible strukturen
gir oss full kontroll over både beløp og tidspunkt for kapitalinnskudd, og
dermed får vi forutsigbarhet til å skape resultater og bygge aksjonærverdier
over tid” ??

2 Likes

Hele den meldingen lukter finansparfyme lang vei. Detaljer og mulige utfall må man regne på selv.

Både Atlas og Targo har en egeninteresse i at dette fremstår som en god løsning.

2 Likes

Jeg skal la det ligge at de omtaler det som 300 millioner, men dette med at de “bare” kan kjøpe tilbake gjelden på 110 % av pålydende stemmer altså ikke i flg 10.2 pkt C) i låneavtalen og er i mine øyne feilkommunisert av selskapet.

Greit at vi ser ulikt på dette, men jeg hadde for egen del heller spyttet inn min andel i en ny emisjon som kunne gitt ny 12 mnd runway for selskapet enn å ha denne konvertibelen.

2 Likes

Enig i det, men ikke uten at melanom ble satt på hold. Nå er valget pest eller kolera, med ukjente variabler.

… tidligere som nuværende medaktionærer, situationen ligner at udsalget er ovre og aktien er bundet ud på 0,85 for nærværende; markedet er fortsat afventende med svag tendens til et bounce.

Der ligger p.t. ~650.000 stk. i ordrebogen ned til 0,85 så med mindre endnu en større aktør ønsker at realisere en tabsgivende position (og HC var vel reelt eneste reelle aktør, der som bekendt nu er helt ude af selskabet), så tipper jeg bunden under kronen er cementeret.

Hvad angår det fremtidige handelsmønster, så bliver det interessant at se, hvordan salget af de konverterede trancher reelt kommer til at foregå; med dette mener jeg, at ACM ved modtagelse af aktierne forventes at forblive passive, indtil en reel salgsmulighed melder sig (jfr. 25% vægtet volumen pr. uge), frem for at starte salget umiddelbart.

Bemærk at der ér risiko for at ACM sidder tilbage med aktier, der ikke kan sælges med gevinst, hvis markedet nægter at tage imod, uagtet at der findes klausuler om regulering af konverteringsprisen (som jeg forstår det har et tidsbestemt vindue … muligt andre kan informere om denne detalje). Min opfattelse er, at ACM deraf kunne forventes at “hjælpe” markedet på vej til at absorbere de individuelle trancher … kunstig efterspørgsel og alt det der, som trigger nogen tekniske signaler osv. men det er ganske spekulativt.

1 Like

Jeg hadde også forsvart min andel i en evt emisjon. Dette er i praksis en rettet emisjon, med bruttoproveny på 300, nettoproveny på 276. Eneste forskjellen er at en tradisjonell er som å rive av et plaster og blir ferdig med det. Nå skal det dras av litt hvert kvartal, og vi kommer til å være like spent hvert kvartal på hvor mye det lugger når plasteret dras litt lenger.

Fram til Atlas viser sin reelle intensjon er aksjonærene gisler i eget selskap.

Men: Hvis det som står i meldingen er sant, og Atlas blir en stabil aksjonær med begrenset nedsalg etter hver transje, ja da har vi virkelig noe bra på gang!

1 Like

Her mener jeg man må placere en del tillid til selskabets ledelse og jeg samstemmer med flere øvrige skribenter om at ledelsen antages at have foretaget en gennemgående due dilligence og sikret sig mod short selling og øvrige muligheder for markedsmanipulation (så godt som muligt).

Jeg har benyttet mig af nedsalget til HC og handlede forleden relativt tungt ind på 0,861, da jeg vurderede at ovenstående due dilligence, selskabets øvrige udmeldinger jfr. short selling og ACMs udmelding/historik vs. selskabets nuværende prisning gjorde det til en oplagt mulighed at sænke snittet under 1,00 NOK.

Jeg er videre på køberen for nærværende - andre må gøre egne tanker og agere tilsvarende.

1 Like

Hva legger du i den vurderingen?

… at de forsøger, sammen med ledelsens udmeldinger, at fremstå som en mere langsigtet og biotek-orienteret finansieringspartner; nogen her mener budskabet er “ACM sælger selskabet i gulvet kvartalsvis”, mens jeg mener der bliver sagt “ACM hjælper selskabet med finansiering i et tungt marked på fair betingelser”.

Alt forudsætter jo at ledelsen er i stand til at levere på de udmeldte milestones og hvis det realiseres som forventet, vil omtalte milestones sandsynligvis synliggøre værdier, der retfærdiggør højere priser i markedet.

Eksempelvis, melder selskabet fx om partnerskab eller imponerende kliniske cRNA data umiddelbart efter konvertering af tranche, så vil et salg fra ACM (endda med rabat) være en massiv mulighed for at tage en de-risket position i selskabet, en mulighed jeg tror mange vil benytte sig af.

ACM er naturligvis pålagt at kapitalisere på investeringen (obligationslånene), men man skal være forsigtig med at tro, de udelukkende stiller sig tilfreds med et begrænset afkast qua umiddelbart salg af konverterede trancher, særligt når opsiden må antages at være nemme 2-cifrede procenter ved et lidt længere perspektiv.

7 Likes

En aldri så liten oppfordring til Targovax:

Til neste Q-presentasjon. Kom med all info i melding ved børsslutt DAGEN FØR!!!

Dette vil gi aksjonærene tid til å forberede relevante spørsmål om ting de lurer på, slik at eventuelle uklarheter kan ryddes av veien under Q&A ved kvartalspresentasjonen!!!

Ikke akkurat rakett-forskning, eller?! :exploding_head:

9 Likes