Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

Forde de betaler et engangsbeløp på 6 mill (2% av 300mill) for hele lånet.

2 Likes

Ok, takk for svar.

1 Like

Om noen lurer på hvorfor jeg ikke gnager på noe i dag så skyldes det at jeg enda ikke har hatt anledning til å se hva som ble presentert. Men jeg kommer tilbake med kvesset penn og nytt faenskap. Noe har de sikkert plumpet ut med som det går an å vri og vende på. Ikke sant @Trysil :exploding_head:

11 Likes

setter pris på dine inlegg og engasjemang,syns ikkje du er så negativ som enkelte påstår.viktig å få med alle nyanser

kunne et navn-bytte på TRVX vært noe?
Det meste er vel nytt i dette selskapet nå så hvorfor drasse rundt med trvx-logo?

Kombinasjon mellom Targovax og Atlas kunne f.eks bli

TRAVOLTA Bioscience ASA

2 Likes

kanskje noe som forbinder selskapet med den nye teknologien?

He he, godt at du tar kritikken med ett smil, håper du ikke finner så mye å gnage på… Ha en fin dag!:blush:

1 Like

De har allerede gjort dette, cRNA er i eget datterselskap med eget navn. :slight_smile:

1 Like

@RubenAyala du har vel fulgt opp dette i mest detalj, så jeg spør deg om denne 2 % lånekostnaden på den totale lånerammen på 300 MNOK som kommer nå ved første trekk har vært synliggjort i dokumentasjonen før i dag?
De skrev jo i pressemeldingen følgende "The convertible bonds will be issued at 92 percent of nominal value and thereby provide Targovax with a total of up to NOK 276 million in net capital. " blir jo da villedende i mine øyne, de får jo aldri utbetalt mer enn totalt 270 MNOK! Kanskje ikke verdens største utgift, men om håpet er at de raskt får inn alternativ finansiering og ikke behøver å trekke mer enn 1, 2 eller 3 transjer blir jo kostnaden for denne finansieringspakken ganske høy.

Det andre jeg er skeptisk til er jo dette som kom svart på hvitt i dag, så selv uten shortsalg problematikken som det virker som de har forsøkt å adressere, må aksjonærene påregne at det blir solgt nyutstedte aksjer for 25 MNOK i markedet hver gang TRVX trekker på en ny transje. Kan bli en ganske presset aksje i lang tid helt til det kommer en eller annen gave fra oven til selskapet?
image

1 Like

Akkurat det tar jeg ikke på strak arm, men jeg irriterer meg over at Atlas sannsynligvis får konvertert transje 1+2 før kliniske data på cRNA. Men mulig jeg ikke er god nok med kart og kompass.

Bare for å presisere, så er det når Atlas krever innløsning i aksjer at de blir delt ut, ikke når Targovax henter pengene. Normalt ville man forvente at Atlas gjorde det med en gang, men de kan altså vente. De kan også vente med å selge, men maksimalt kan de omsette for 25% av foregående ukes handelsvolum per uke, som ville vært rundt 500k-1M aksjer fra tidligere “normal”-uker. Det er derfor jeg håper HC kommer seg ut så raskt som mulig, så de ikke står for “over normal” omsetning i periodene hvor dette skjer.

2 Likes

Min tolkning / antagelse er at de er ute etter å sitte på konvertiblene så kort som mulig og at deres motivasjon ligger i gevinsten som er en sum av upfront fee (6 mill) + underkursen på 8 % + at de konverterer til snitt kurs for de tre dårligste dagene i en 15 dagers periode.

Hadde de hatt en langvarig eierandel på 10 % eller 20 % så hadde det vært litt mer troverdig at de er ute etter å maksimere aksjeverdier.

EDIT: De kunne jo som minimum tatt å kjøpt aksjer for de 6 MNOK i fee om de har troen på aksjen.

Targovax

Norges billigste bioselskap til ca 150 mill mcap med en teknologi og studie portefølje som er finansiert de neste 3 årene.

Dette bør være en bra aksje å gå inn i fremover.

Utvanning hadde det blitt mye verre ved en ordinær emisjon nå - - la oss tenke høyt - 100 mill emisjon nå i finansieringsknipe - kursen måtte sikkert ha vært satt så lavt som kr. 0,50 - dvs det hadde blitt utstedelse av nye 200 mill aksjer - mot dagens 175 mill. Det hadde vært greier det Boms.

Gutta i Targovax har fått til en glimrende avtale og så få vi håpe på at det kommer noen “Pennies from Heaven” lenge før 300 mill bondene er trukket opp. Utvanningen kan skje kontrollert og med minimal effekt fremover. I aksjonærenes interesse.

Det er bare å sende inn skjemaet folkes om at dere stemmer for forslaget på EFG og fullmakten kan gis til EDW.

Dette blir bra fremover - jeg er optimist og tror vi snart ser en mcap på rundt 500 mill da er det helt ok med litt utvanning til Atlas.

5 Likes
  1. De trenger ikke å hente 100 MNOK nå når markedet er som svakest
  2. I en emisjon hvor alle får anledning til å være med spiller det ikke noen stor rolle om emisjonen gjøres til 0,50. Jeg har skrevet til selskapet og gitt signal om at jeg kunne tegnet meg for et syv-sifret beløp i en emisjon.
  3. Om avtalen var så glimrende hadde vel ikke kursen vært på +/- 0,85
  4. Dette blir ikke LITT utvanning.
2 Likes

Greia er vel at Boms tror det blir billigere å vente? Siden cRNA-timingen er varslet i 2024, men det er andre aspekter her som gjør R/R litt mer komplisert enn som så.

Hva Atlas gjør i praksis blir viktig.
Men viktigst blir hva som skjer på avtalesiden med cRNA. Targo har varslet at det kan skje i 2023 også.
image
Oncos fase 2 er spesifikt laget for big pharma, før og etter oppstart kan det føre til avtaler fra eventuelt interreserte:
image

TG er eksternt finansiert, og det i seg selv bør prise Targo ganske høyt. Vi får så og si gratis resultater her.
image

Så spørsmålet blir, hva om noen ser disse mulighetene og ordner Targo sin finansiering, eventuelt velger å ta en større posisjon i selve aksjen? Det kan skje raskt eller tregt, men det er der skoen trykker i favør å være tidlig ute. Man har ingen garanti for at kurs blir lavere senere.

@Boms
Ang. punkt 3. du skriver så er det sånn at Healthcap har dumpet posisjonen sin på 12M aksjer ned til rundt 1-3M nå og det har ført kursen fra 1 til 0,85. Når de blir ferdige om kort tid får vi se hvor Targo faktisk prises. Per nå ser de ut til å dumpe 100k-200k aksjer i slengen, og er snart tomme fra mine utregninger nevnt tidligere.

1 Like

Man kan ikke vente lenger - det er så pass begrenset kapital tilbake nå i Q1 at allerede nå i mars måned hadde man måtte begynne med oppsigelser av ansatt og begrense annen aktivitet for å få kapitalen til å rekke i en avviklings periode - for lønn skal betales i oppsigelsestider, husleiekontrakter og andre avtaler er løpende og kan ikke avsluttes uten kostnader.
Cash hadde holdt til litt ut i Q3 og da snakker vi altså om bare 3 -4 måneder.

T har ikke en aksjonærmasse man kan stole på vil fylle opp en ny emisjon - det erfarte man vel sist og om man tror at det ikke har vært et av alternativene som har vært vurdert og sikkert drøftet med meglerhus da vet jeg ikke hva.

Å vente kunne ha blitt kroken på døra. Er det billigere?

Fantastisk avtale er dette sett i lys av hvordan verden ser ut og hva som er Tardovax sine behov fremover.

2 Likes

Mener vente med å kjøpe aksjen. Ikke vente med finansieringen. :slight_smile:

Jeg for min del tar ikke risikoen på å vente. Tror Targovax nå med finansieringen har forutsigbarheten som skal til for å kunne gå inn i langsiktige samarbeid, og derfor tror jeg ting kan skje fort her. De har et grunnlag for videre drift og gjennomføring til VIP, og prises som om de ikke har det i mine øyne. Så poenget blir at sjansen for at cRNA plukkes opp tidligere enn antatt, at Oncos-studiet blir bra og etterspurt eller at TG-avtaler kommer plutselig er i caset nå, og at det da bør gi en god økning i markedsverdi. Men om markedet er enig får tiden vise. Jeg trenger bare at Atlas er enige ang. cRNA for å være ganske sikker på at jeg går godt i pluss. Er markedet enige i tillegg blir det nok veldig bra. Men HC må ut før vi ser hva markedet mener. Og det ser det ut som at de holder på med å bli. Sier ikke hva andre bør gjøre, bare hva jeg har valgt og mitt rasjonal. Liker aksjen nå. :slight_smile: Som sagt mener jeg den burde ligget på 1mrd i markedsverdi sånn caset er nå, men for det trenger vi et marked som er enige.

2 Likes

Ludvik Sandnes kommenterte også TRVX i dag på NANO-callen.
Han visste om tre andre tilfeller hvor det nå settes opp convertibler fordi kapitaltilgangen øvrig er fraværende. De biotek-fondene som allerede er aktive har mer enn nok med å hjelpe sine selskaper, det er vanskelig å reise fri kapital på annen måte enn via konvertibler.

Når formålet er å sikre videre drift og finansiering så er 270 mill fortsatt 270 mill, det gir TRVX rom til å levere data og avtaler godt inn i 2025. Man kan selvsagt finne feil og bekymringer med slike avtaler, men det er nå i alle fall kapital.

Boms sier at han med glede hadde gått inn med syv-sifret beløp, samtidig sier han at han har møtt med flere virkelig store investorer som tror på caset, men som mente det var ikke-investerbart så lenge de ikke har løst finansieringen…

Hadde det løst finansieringen om aksjonærene hadde stilt opp med 100 MNOK?
Nei.

Løser 270 MNOK utfordringene med finansieringen?
Ja, men det kommer med en pris.

Ja takk begge deler, men det blir spennende å se om runwayen TRVX har sikret utløser interesse blant større fond, eller om alle tenker som HC; dette vil vi ikke være med på.

4 Likes

Jeg tipper et tredje alternativ blir gjeldende. “Dette vil vi ikke være med på enda”, mange vil nok være med om Targovax f.eks. får 1-2 mrd for cRNA-delen av selskapet. Men da er det litt sent å skulle posisjonere seg. :slight_smile: Så spørsmålet blir heller, får de den dealen eller ikke, og når? Nå åpner Targovax for “non-delutive” finansiering på cRNA spesifikt i 2023 og 2024, så vi får se forhåpentligvis om kort tid om det fører til en avtale der. Men er litt “beggars can’t be choosers” helt til noe slår skikkelig igjennom.

1 Like