Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

La oss ta et senario der Targovax sin markedscap stiger fra dagens 150 mill til ca 500 mill i løpet av året. Jeg vil påstå det fortsatt er veldig lav prising av selskapet.

Så er det i dag utstedt ca 175 mill aksjer i selskapet.

La oss da tro at det kan bli utstedt ca 40 til 60 mill aksjer i løpet av året på Atlas Bond om det konventeres. Vi legger eksemplet på 50 mill aksjer da Targovax har noe cash å tære på så man tar ikke ut så mange bonds.

Da blir det totalt ca 225 mill aksjer i Targovax

500 mill mcap : 225 mill aksjer = aksjekurs kr. 2,20 pr aksje. Bra kursstigning det til tross for Atlas aksjene som kom i tillegg.

Skulle det komme 1 gode trigger eller 2 i løpet av året og mcap går i 1 milliard (som heller ikke er så avskrekkende og bør lett være oppnåelig om noe bra slår inn) så blir aksjekursen 1000 mill : 225 mill aksjer =
kurs kr. 4,44.

Tar disse eksemplene fordi noen ganger er det bedre å eie litt mindre men ha et solid finansiert selskap en et selskap som markedet lurer på om overlever om 3 måneder.

Og husk vi aksjonærer trenger ikke eksponere vår egen cash for å finansiere Targovax de neste 3 årene.

3 Likes

Tja, det gjenstår å se siden resultatet av symbiosen med Atlas enda ikke er avklart.

Måtte ta en pause for å følge opp noe annet, og det er tydeligvis mange som støtter avtalen så da blir den vel stemt igjennom. Også får dere tåle at jeg ser annerledes både på hva som burde være mulig å få til og om dette er den beste løsningen.

Og @Birgitte når det gjelder hvor krise det hadde vært om de ikke får inn 100 MNOK eller mer nå med en gang, kan jeg jo minne om at tydeligvis så mye bedre ut den 29.12.2022, for da var det jo “risikofritt” :man_shrugging:

@Martins når det gjelder HealthCap så er det jo selvfølgelig en veldig viktig faktor for hvor elendig kursen har vært i det siste og grunnen til at de selger nå kan som tidligere nevnt være at de skal lukke ned et eller flere av sine fond som jo er satt opp for ha begrenset levetid. HC har jo etter suksessen med Algeta ikke vist seg å være en like god eier i et par andre case, og det burde vært mulig for dem å få solgt disse aksjene på en måte som hadde gitt mindre brutale utslag i markedet.

4 Likes

De jeg skrev var en illustrasjon på verdien av assets. Så hadde ikke finansieringen kommet nå i vår så kunne man stått ovenfor en ren avvikling med salg av aktiva. Min spådom dengang var og er at aktiva i T vil ha en verdi på 200 mill ved oppsplitting og salg, eller et samlet salg av hele selskapet.

Men nå trenger man ikke lenger leke seg med slike tall og senario. T har skaffet seg langsiktig finansiering og den blir vedtatt.

Og verdien av “going concern” bør være høyere.

1 Like

Sant, HC kunne sikkert fått en bedre pris også.

2 Likes

Kanskje ikke direkte relevant, men siden det er så lite buzz etter 3 presentasjoner så letes det med lys og lykte :grinning:

5 Likes

Har gjort en øvelse på hva denne avtalen betyr i praksis. Akkurat nå klarer jeg ikke helt forstå hva i all verden det er Atlas har begitt seg utpå? De vil bruke en evighet på å bli kvitt aksjene sine dersom ikke MCAP og volum tar seg betraktelig opp! Det må være noe feil her, men jeg ser ikke hva det er.

Volumet er beregnet ut fra omtrentlig ukesvolum hittil i år.

Legger til grunn en jevn stigning i MCAP, som forutsetter at Targo fortsetter å levere gode resultater.

Markerte kvartalet er fram til Q1-24, hvor vi krysser fingrene for en cRNA-deal.
(edit: oppdatert antall aksjer pr. i dag)

1 Like

Utg pkt er 188 mill aksjer pr i dag, men ellers så er det vel forutsetningene om volum som er ukjent terreng fremover, og om det finnes kjøpere. Store lommer holder seg antakelig langt unna enn så lenge. Men for den som liker konspiratoriske tanker, så er sikkert Atlas engasjert av en hittil ukjent BP-aktør som skal plukke opp. Kan ikke være tvil om det. :wink:

1 Like

Kan man vurdere dette slik at dette kanskje kan tilsi en forsiktig konventering av bonds fra Atlas sin side?

1 Like

De har ikke noe valg når det gjelder volumet. Det er klausulert inn maks 25 % av ukesvolumet pr salgsuke. Tar en evighet å bli kvitt de aksjene hvis de velger å konvertere hele transjer

2 Likes

Ruben du spurte på chatten hvor mange som var logget på presentasjonen i dag. Vet ikke om du fikk svar men jeg registrerte 80.

1 Like

Er nok mulig LG har sikret en god avtale for Targovax under markedets rådende forhold.

2 Likes

Det har jeg ikke spurt om, men takk for opplysningen. Håper dere fikk valuta for pengene. Jeg må vente på linken som forhåpentligvis kommer snart. Med noe mer info som visstnok ble annonsert ?

1 Like

Atlas kan velge betale for en market maker som øker volumet markant?

2 Likes
7 Likes

Ja, klart de kan det, men det skal være noen til å ta imot aksjene de skal selge. Husk at fra konvertingskursen så har de ca 8 % rabatt de kan gi på aksjene de selger, målt mot konverteringskursen, før de taper penger på den transjen de selger.

De vil dermed ha en egeninteresse i å ikke dumpe volum som drar kursen ned.

Etter å ha lyttet til LG så er jeg ganske overbevist om at de har gjort en veldig god jobb med denne avtalen, og at Atlas har akseptert ganske strict klausulering fordi de tror på selskapet.

Dette er milevis unna dødsspirallån, imo. Skal noen klare å overbevise meg om det må de komme med tallbaserte eksempler på at det kan gå i den retningen.

13 Likes

Ja, tror ikke de sitter med henda i fanget, men noen må jo kjøpe at the end of the day ? Men som @nordpolen foreslår så er det nok nødvendig å rulle ut noen scenarios og data i excel for å danne seg et bilde av de neste 9-15 månedene.

1 Like

Med alle forbehold da jeg trolig har litt tungt for det. På meg virket Targo å være svært fornøyd med avtalen i dag. Nå kan vi jo også se dagens seanse her. Jeg oppfattet at de mener det ikke blir shorting (selv med den lille tekniske muligheten), Atlas kommer ikke til å konvertere alle aksjer i hver transje og @nordpolen sin tabell eksemplifiserer hvor lite de kan selge.

T kan kjøpe tilbake bonds for 110% av verdsettelsen.

Er ikke dette bare veldig bra?

Tanken er vel at det må komme en ny avtale (cRNA) (snart) uansett?

5 Likes
7 Likes

Det var jo en god gjennomgang det. Har aldri vært i tvil om de gode intensjonene og det skrikende behovet for kapital, men klokka burde vært skrudd tilbake til Q4 og en ny gjennomgang, Da hadde mye kanskje vært mye enklere å forholde seg til. For mange vil jeg tro. Men fortsatt svært spent på om vi finner fotfeste i hengemyra.

1 Like