Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

Mine kommentrarer:

  • Enig i at de kunne hentet f eks 70 mill nå, og hatt runway ut året. Men jeg er usikker på effekten siden det blir en umiddelbar forventning om ny kapitalinnhenting 6 mnd fram. I tillegg forutsetter man da at kapitalmarkedet har forbedret seg eller man har fått deal på cRNA innen ultimo Q3 ish.

  • Det er så mye retail i aksjen at jeg tror det hadde blitt hyl og skrik på en fortrinnsrettet emisjon.

  • To faktorer drepte kursen: 1) Teorien om dødsspirallån ble lansert med brask og bram og 2) HC fant ut at de ville ut av aksjen

  • Utvanning ved emisjon eller ved konvertible obligasjoner tror jeg blir ganske lik, bare i forskjellig tempo

Hører gjerne din kommentarer til mine kommentarer, Boms. :slight_smile:

1 Like

Den dealen må komme uansett hvordan man snur og vender på det. Sånn sett, og rent kynisk, så var det kanskje ikke nødvendig å forlenge runway med mer enn 12 mnd i denne omgangen, og om nødvendig sette melanom på hold. 3 år og MNOK 300 er egentlig en illusjon. EDW sa jo mer eller mindre det samme i dag.

Det er viktig at finansieringen er langsiktig. Spesielt når Targovax er så tydelig på at de ønsker partnere på prosjektene sine.

Det er håpløst å sitte i forhandlinger når en motpart vet at om kort tid så trenger du penger. Det oppskriften på å bli presset til en dårlig avtale.

Dette har De Sousa understreket gang på gang i U - trygg finansiering fremover er viktig for at U skal kunne vise styrke i forhandlinger har han sagt.

Av den grunn er opplegget med å kunne løse ut finansiering ved behov fornuftig. Da tar man ikke ut mer enn nødvendig.

Av den grunn ville en finansiering som bare gikk ut året også vært dårlig for T.

Finansieringen er løst på beste måte. Nå håper vi på noen triggere som kan skape en positiv atmosfære rundt Targovax, eller skal selskapet døpes om til CirkelTvax ASA og legge fortiden bak seg?

5 Likes

Jeg mener det er glimrende for selskapet å ha finansiell trygghet i 3 år - 12 kvartaler - 36 mnd.

Hva det gjør med en organisasjon å ha finansieringsspøkelset hengende over seg er ikke godt å sette seg inn i. Den tryggheten de nå får, hvor de kan fokusere på leveransene, er helt essensiell for å klare de hårete målene de har satt seg.

Siden en emisjon antakelig aldri kunne gitt net proceeds på 270 MNOK så mener jeg aksjonærene bør være rimelig happy med en så langsiktig løsning i et ekstremt krevende kapitalmarked.

LG og EDW fortjener kred for jobben de har gjort, og det er et lykketreff at de hadde cRNA i porteføljen når de skulle ut og skaffe finansiering.

10 Likes

Det er der knusingen av dagens aksjonærverdier kommer inn, mcap kommer ikke til å bety noe som helst - kun aksjeteknisk, Atlas vil etterhvert prøve å berge stumpene.

Atlas skal selge aksjer for 35mnok nå til å begynne med, deretter kommer det nye 25mnok som skal slukes av markedet om 3,5mnd…?

Jeg frykter treskoene, svenskene og HC blir barnemat i forhold.

Sjekk tabellen min, Sol. Ikke rare greiene de kan selge.

2 Likes

Der tar du ikke hensyn til at noen ønsker å øke omsetningen i aksjen ved hjelp av MM eller gode kompiser…

Forøvrig har ikke ledelsen heller prøvd å vise antydning til omsorg for aksjonærene de siste årene, de er bare happy for at de kan heve lønn de neste mnd/årene.

1 Like

La til en kolonne til i regnearket. La oss si at de konverterer obligasjoner til aksjer på kurs 1. For at de skal komme ut i break even kan de selge aksjene for 8 % mindre enn de kjøpte dem for. Selger de for lavere kurser så går de i tap, noe de neppe har planer om.

Hvordan kan de da ha glede av å gruse kursen? For meg er det en logisk brist.

Man kan heller tenke motsatt, at Atlas vil innløse til lavest mulig kurs, for så å ville bidra til stadig høyere kurs for å tjene mer enn de 8 %'ene.

Hjelp meg gjerne med å forstå hvorfor Atlas skal ønske å gruse kursen… jeg tror de blir ufrivillig langsiktige her, ellers har den joker eller to i ermet ang hvordan de skal bli kvitt aksjene uten å gå i tap.

3 Likes

Jeg har på en følelse at etter en til to trancher kommer Atlas til å gjøre hva som er i deres makt for å komme seg ut av avtalen. På den andre siden, hvis de holder på aksjene kan det blir tvert om - bare at det går rett i mot det EW snakket om langsiktigheten til Atlas.

Forøvrig har vi tidligere sett at gode data blir solgt ned, så ved antydning til gode nyheter kommer nok det til å bare være en smaksprøve av hva vi har sett tidligere.

Edit: forøvrig er det godt under 15 dager til tranche nr 1, hvis den går gjennom på EGF, ergo er kursen langt under 1 på den første og største tranchen.

1 Like

Dårlig begrunnet spekulasjon

Hvis du har en følelse av at Atlas vil ut av avtalen, er den da god for Atlas eller Targovax?

Det er så sykt viktig at volumbegrensningen bestemmes av den uken de selger. Kunne de plukket en hvilken som helst uke kunne vi sett salgsvolum på opptil 12-13 mill aksjer (som er den uka med maks volum på 38 mill aksjer ish)

bilde

2 Likes

Her ligger det en liten risiko for at avtalen ikke går gjennom. Så kanskje et lite oppsving i første omgang?

1 Like

Den er god for Targovax som selskap, men det betyr ikke at den er god for oss som er aksjonærer.
At Atlas har “trading limitations” betyr nødvendigvis ikke at de ikke kan engasjere andre aktører for å øke volumet?

Går det ikke an å legge ned denne sutretråden?:see_no_evil:

Jo, klart det er en teoretisk mulighet for det, men nettoantallet av aksjer de skal kvitte seg med må jo kjøpes av noen. En MM tar ikke imot volum, heller ikke venner og kjente av Atlas. Dvs at aksjene skal absorberes av markedet, og da begrenses volumet seg selv siden Atlas går i tap på mer enn 8 % rabatt i ft. vekslingskursen.

Er du uenig?

1 Like

Dersom det hadde vært Atlas sin praksis så er vel det gjerne et mønster som hadde blitt sett i forbindelse med tidligere finansieringer?

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor Atlas skulle ha behov for å dumpe ut aksjene. Kall meg gjerne naiv, men ville ikke det bare vært en form for selvskading?

1 Like

Det er der grusingen kommer inn.

@VBR hvor ofte har de vært innom bioteknologi på Oslo Børs?

Nå glemmer du vel at Atlas er et mangesidig troll. Totalt 120 bonds som skal spres rundt omkring på affiliates.

De er definert i avtalen

Nå tenker jeg at dette selskapet har en strategi som de gjerne kjører på alle sine finansieringer, og ikke en spesifikk strategi for Oslo børs bioteknologi. Men dersom selskapet har sjekket referanser i forbindelse med Atlas sine vaner rundt short-handel - så skulle man kanskje tro de har forhørt seg rundt selskapet på generell basis?