Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

Med fare for å virke helt noob. Må jeg aktivt inn å betale for aksjene, eller trekkes beløpet bare fra kontoen jeg har oppgitt?

Det trekkes fra kontoen du har oppgitt, og du må bare sørge for at det har dekning der på slutten av dagen 17.12

2 Likes

Targovax har en pen tendens til å gå motsatt vei av hva konsensus på forumer tror. Så blir vel videre oppover dersom det er det mest underlige da :rocket:

3 Likes

Etter emisjonen har Targovax ca 188,3 millioner aksjer. Med dagens sluttkurs er børsverdien litt over 500 millioner.

Da Merck kjøpte Viralytics på bakgrunn av gode data for deres onkolytisk virus i 2018 betalte de ca 7 ganger så mye for selskapet. Bare for å sette ting i perspektiv :wink:

8 Likes

Ja, børsverdi litt over 500mill og med ca 200mill på bok (inkludert 10 ekstra idag)

3 Likes

Ser at det er skrevet ganske mye om dette tidligere i dag, dog uten at jeg har fått med meg alt av betydning. Tror jeg. Nedenfor følger selskapets egen QA om tildelingen, og her må jeg innrømme at ordlyden i pkt 13b) er litt ullen etter min smak.

Altså, hva slags aksjer kan garantistene ha tegnet seg for i tegningsperioden ? Poenget med å være garantist må jo være at du får betalt for risikoen du tar ved å plukke opp restene etter at tegningsperioden er avsluttet - aksjene som ingen andre vil ha.

Så hvorfor vises det i dette punktet - 13b) - til “…slike aksjer blir allokert til garantistene som har tegnet seg for nye aksjer i tegningsperioden” ? Skal det forstås slik at garantistene har fortrinnsrett på overtegning knyttet til TR som de eventuelt har ervervet i tegningsperioden ?

Dei får jo betalt for risikoen… dei får 14m i cash? Dei vil jo ideelt sett ikkje ha aksjar, og kun få betalt for “ingenting”. Eg overtekna for 30% og fekk alt. Eg tippar at det er fleire som har tekna seg og fått mykje utan å ha TR og at garantistane har fått tilnærma 0 aksjar, om noko som helst. Og det ikkje fordi dei ikkje fekk aksjar, men fordi dei ikkje ville. Tida vil vise

3 Likes

Dersom det overtegnes og garantistene har holdt seg i ro så er jo resultatet gitt. Nada til garantistene. Det jeg forsøker å finne ut av er om garantistene har fått uttelling på overtegning knyttet til tegningsrettigheter som de eventuelt kan ha kjøpt i tegningsperioden. Altså foran andre som har overtegnet.

Jeg satt med 11000 aksjer og TR på litt over 12000 og tegnet meg for 24000 og fikk alle. Prøvde det for og øke, eller rettere sagt få ned snittet litt da de jeg eide var kjøpt på snitt 7,-. Sitter langsiktig og håper :+1:

6 Likes

Garantistene trengte ikke kjøpe tegningsretter for å tegne. Du kan tenke på det som om de ved inngåelsen av garantiavtalen fikk tildelt “andreprioritets tegningsretter” som kunne brukes dersom ikke alle de vanlige “førsteprioritets tegningsrettene” ble benyttet. Altså punkt b) i posten din over. To av garantistene valgte å bruke (noen eller alle) sine “andreprioritetsretter”, resten gjorde ikke det. Dermed ble det også aksjer igjen til punkt c) som da dukker opp hos de som valgte å tegne for mer enn de hadde “førsteprioritetsretter” for.

Til spørsmålet ditt i sitatboksen: Hvis garantister hadde kjøpt vanlige tegningsretter kunne de ha overtegnet, men den overtegningen ville ikke gitt dem høyere prioritet enn andre og ville gitt en lavere prioritet enn de allerede hadde.

9 Likes

Veldig bra.

Det de fleste av oss lurer på nå er:

  1. Hvilke 2 garantister har valgt å kjøpe Targo-aksjer?
  2. Hvor mange Targo-aksjer kjøper de?

Svarene på begge de spørsmålene tror jeg alle insidere får svaret på mandag eller tirsdag til uka, altså en eller to dager før de nye aksjene er i markedet.

Så lurer vi kanskje litt på hvor langsiktige de er. Det får vi trolig første smakebit på 22. desember.

Uansett kan vi jo drømme om mer data, partnere, oppkjøp osv fremover. Kanskje drømmer garantistene om det også :wink:

Det er jo en og annen drøm som blir til virkelighet!

1 Like

Hvordan får vi vite det før aksjene tildeles?
Oppdateres aksjonærlistene med tildelingen allerede nå?

Viktig info, som bør spres videre:

Nå begynner det jo å nærme seg deadline for realisering av tap.

Men det er ikke usannsynlig at det akkurat i år lønner seg kraftig å vente til over nyttår:

PS: Skattesatsen for aksjegevinster, aksjetap og utbytte økes fra 31,68 % i 2021 til 35,2 % i 2022. Skatteøkningen gjør at det kan være smart å selge aksjer eller aksjefond med gevinst i 2021 og vente med salg som gir tap til 2022. Dette gjelder selvsagt aksjer du uansett vurderer å selge. På denne måten får du gevinsten i inntektsåret 2021, der skatten er lavere enn i 2022.Les mer om Skattegrep du kan gjøre før 2022 i dette innlegget.

1 Like

Hmm. Mulig jeg har tatt feil.

Jeg forstod det i tidligere poster og på chat at vi fikk listene på det (som insidere) før de er tilgjengelige for alle. Helt klart mulig jeg har tatt feil.

Jeg tror @polygon har nevnt det, men om jeg har tatt feil er det bare å beklage.

1 Like

Vi får aksjonærlistene T+2 dager i etterkant av registrerte salg/kjøp. Så hvis aksjene først blir registrert i VPS 22 desember, vil vi i teorien først se det på listene 3. børsdag/virkedag etter som blir da 3 juledag.

Noen korriger meg hvis det er feil.

1 Like

Jeg tok feil.

Jeg beklager.

Som insidere vet vi på tirsdag hvem som kjøpte og solgte i dag. Jeg tror det er relativt verdifullt. Emi-aksjene er etter alt å dømme i markedet 22. desember, onsdag neste uke.

Hvis det er avanza som dukker opp er det bare å smøre fiolinen!

Nei er svaret på det.

Mitt poeng et stykke over er at dersom kursøkningen i dag var som følge av at den ene eller begge garantistene som har tegnet og fått tildelt, i dag pumpet kursen, så vil vi få vite det før de får tildelt aksjene.

Edit: ser @hybrid også er på linje. Det jeg også er redd for er at store durkendrevne finansielle aktører i denne emisjonen har spilt både aksjonærene og selskapet som fioliner.

1 Like

Hvis dette er tilfelle vil vi få oppleve mer “fiolinspill“ både i morgen, på mandag og på tirsdag da? Det er vel først på onsdag emisjonsaksjene er klare for handel.

1 Like

Man kan jo håpe at kursen blir dratt såpass høyt at det hele er glemt når aksjene kommer :slight_smile:

2 Likes