Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

Selskapets innbetalte aksjekapital med overkurs kan i prinsippet tilbakebetales til eierne som tilbakebetaling av aksjekapital.

Det som er skattepliktig utbytte er når man starter tilbakebetaling av opptjent kapital. Mange selskaper går i den felle, typisk investeringsselskaper og familieeide bedrifter fordi de ikke kjenner godt nok til reglene, men å ta ut den innskutte kapitalen først er som regel lurt, selv om man mister noe skjerming på det.

I Proff.no for 2020 står selskapet oppført med innskutt kapital på 1 055 MNOK og opptjent på minus 365 MNOK. Så hvis man legger til emisjonen fra 2021 så nærmer man seg tallet på 1185 M.

1 Like


Øverste Targovax ASA
Nederste Targovax Group.

Cash pr 01.01.22. NOK 182 mill + utsatt skattefordel 237 mill = 419 mill.

Dagen markedsverdi er ca 310 mill.

Billigste aksje på børsen​:grinning::grinning:

7 Likes

Hvis du ser på anleggverdiene av selskapet oppgis dette til 791 MNOK versus 686 MNOK pr 2020.
Så det ligger verdier her utenom cash og skattefordel :wink:

4 Likes

Ja jeg ville bare illustrere at alt av andre verdier enn disse 2 rene økonomiske elementene er i realiteten gratis.

1 Like

Og jeg, at man kan for hver aksje, motta drøye 6kr som tilbakebetalt innskutt kaptal, da uten å måtte betale skatt

1 Like

Dette ser bra ut og han Erik D$ Wiklund har jeg tro på. Driver T fremover med kraft og fart.

Og i morgen er det presentasjon i Sverige. Carnegie.

1 Like

Jeg har ingen forventning om noe mer informasjon av betydning senere i kveld. Jeg antar de viser til selskapsrettslige dokumenter for fisjonen.

2 Likes

Mulig du har rett men litt info bør vel komme. De skal ha presentasjon hos Carnegie i Sverige i morgen og da kommer det nok spørsmål om dette så noe må vel komme i melding først.

1 Like

Athomstart = All time high omstart i mine øyne… sikter vi på 2x52kr nå da eller?

2 Likes

Ser ut som om overkurs går inn i nytt.

Høyere verdi enn hva markedet mener.

Spennende å se hva som kommer.

1 Like
2 Likes

For å optimalisere virksomheten i Targovax ASA
er det ønskelig å etablere en rendyrket
konsernstruktur, der virksomheten drives i egne
driftsselskap fremfor å ha virksomhet i det
noterte morselskapet. En slik struktur legger til
rette for mer fleksible finansieringsløsninger og
risikospredning.

2 Likes

Dokumentene det refereres til er en fisjonsplan, og det er i alle fall kjedelige selskapsrettslige greier som må legges ut tilgjengelig for aksjonærene, som må godkjenne fisjonsplanen på GF.

Det sagt så er det ikke negativt at man omorganiserer. Det KAN selvsagt bety at man forbereder seg på et salg. I alle tilfeller så er strukturen gunstig i forhold til eventuelle transaksjoner, kanskje spesielt for deler av selskapet.

2 Likes

Aksjonærene får like mange nye aksjer etter fusjoen til en tegnkngskurs på kr. 3,87.

Aksjeinnskuddet settes til ca 730 mill og dermed får man synliggjort verdiene i selskapet.

All Time High Omstart AS

ATHOmstart AS.

Fin måte å få kursen opp på.:blush::blush::+1:

3 Likes

Dagens mcap er 310 mill som jeg skrev tidligere i kveld så er det meningsløs prising for det priser innmaten til kr. 0,00.

Da blir inngangsverdien ved salg av aksjer kr. 3,87 så her kan man få mye fin skattefri gevinst.

2 Likes

Targovax mente i årsrapporten at de immaterielle eiendelene var verdt 372 millioner der også. Hjalp ikke på MCAP det.

1 Like

Skal det forståes sådan, at værdien af en Targovax aktie over natten er 3,87 værd mod tidligere 1,68??

1 Like

Targovax sin revisor mener at en aksje har representert verdier for minimum kr. 3,87 en god stund. Det er sånn jeg forstår det.

3 Likes

Det stemmer. Så er det jo opp til markedet å bestemme om det er korrekt prising eller ei.