Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

10 mill over 3 år fra forskningsrådet er typisk det det koster å ansette en forsker og/eller phd-student på heltid. Jeg regner med tildelingen er knyttet til en slik stilling og/eller et veldig spesifikt prosjekt, så jeg tror ikke vi skal regne med at disse pengene går til generell drift.

1 Like

Forskningsråd finansierte phd stipendiater hadde total ramme noe over 3 mill per stipendiat for noen år siden, hvis jeg ikke husker feil. Vil tro 10 mill fremdeleles dekker ca 3 stipendiater.

2 Likes

Jeg søkte selv et par ganger da jeg jobbet på universitet. De fleste tildelingene var på ca 10 mill og dekket da lønn til meg selv og en phd-student over 3 år, pluss diverse “obligatoriske” kostnader. Og det er ikke fordi lønna er så sinnsykt god altså.
Dette er to-tre år siden.

2 Likes

Virker mer rimelig når du inkluderer deg selv (som altså er litt dyrere enn stipendiaten) og prosjektkostnadene dine. Også varierer d nok litt mellom fagfeltene også.

1 Like

Noen som vet om andre norske biotek som har fått tildelt tilsvarende midler? Er dette enestående?

Nei, det er helt vanlig for utviklingsselskaper å motta slik støtte etter en søknadsrunde. Det deles ut ganske mye slike midler rundt om. Og det børsmeldes neppe hver gang.

1 Like

Hvor vanlig er det å bli tildelt et betydelig og prestisjetungt stipend …

Dr. Erik Digman Wiklund, CEO of Targovax, commented: “We are very grateful to be awarded this substantial and prestigious grant by the Research Council of Norway, which is a strong endorsement of the underlying science and broad potential of our mutant RAS program. These funds will enable continued clinical development of our TG vaccine candidates, as well as support important immunological characterization and product development“.

… og et selskap som mottar stipend notert på Oslo Børs så skal det selvfølgelig børsmeldes.

Skarp konkurranse med akademia om både Forskningsråd og EU midler, og tildelinger henger høyt i fagmiljøene. Naturlig å børsmelde selv om beløpene ikke alltid er så høye i kroner og øre.

Neida, jeg skal ikke rakke ned på dette og det er jo viktig støtte for TRVX, men at det deles ut mye slik prosjektstøtte fra staten - that’s a fact.

2 Likes

[glem det]

Men la oss glede oss over både forskningsstøtte, emipenger på bok og partysvensker som foreløpig har hjulpet oss opp av dumpa. Selv drømmer jeg om en deal på cRNA som kan finansiere resten av festen. cRNA er hot sies det. Om det stemmer at Oncos er den perfekte leveringskandidat og det løser et foreløpig uløst problem, kan det jo komme pre-klinisk deal i inneværende emi-frie periode. I den grad emi-frie perioder finnes.

Nå har jo selskapet endret policy fra å hente penger når de kan, til å hente penger først når de absolutt MÅ, så vi har jo litt tid på oss. TG-utbetaling fra Kina hjelper også bra.

1 Like

10 mill fra Forskningsrådet er peanøtter som deles ut til stadighet. Børsmelding helt uten betydning…

1 Like

Strategisk øremerkede midler til FOU/ innovasjon, ofte til personell med spisskompetanse. Kan være gull, også på rel. kort sikt.

En deal/samarbejde på den korte bane der kan bekræfte, at den nye strategi og vej frem er den rigtige vil være fantastisk. Mon ikke der kommer nye data i næste uge?

2 Likes

Jeg velger å se det litt annerledes. 10mill FOU + 30mill Kinapenger vil gi TRVX ytterligere 6mnd før behov for nye emipenger og da nærmer vi oss 2024.

3 Likes

Sirkuset for å få inn 170mill tatt i betraktning, mener du virkelig at selskapet bare skal gi blaffen i å melde 10 mill kr rett i kassa? :rofl:

5 Likes

De brukte kr 25mill for å få inn 150mill, så detter det inn 10mill uten å løfte en finger. Klart dette er særdeles velkomne penger.

4 Likes

Meldes så mye svada på newsweb, men øremerkede FOU midler til prekommersielle bioteks er ikke irrrelevant uansett perspektiv.

5 Likes