Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Enig med deg Domboshawa. Syns det blir litt for på kanten til å trekke konklusjoner om at noe stort er på vei kun fordi de ikke har vært med på de siste podcastene til Radforsk.

Det er fortsatt bare ca. 3mnd siden de slapp resultatene…
Jeg tipper vi vet mer om 1-4mnd om hva veien videre blir.

1 Like

1-4mnd

Like greit, da kan man fortsette å plukke til under NOK 9 :man_shrugging:

Ganske enig😁

Podcastene til Einarsson kan være et tveegget sverd. Stiller man opp for kun å trå vannet, som PCIBs PW igår, ģjør man klokt i å melde avbud.

2 Likes

Tenkte jeg kunne dele noen tanker / observasjoner med dere etter å ha vært i 1-1 call med Øystein Soug tidligere denne uken.

Agendaen var å summe opp budskapet fra CMD og skjønne / få bekreftelse på hvilken vei selskapet ser for seg å gå fremover. Når man er blitt konfirmert så begynner jo gjerne ungdommen å få litt mer innsikt i hva fremtiden bringer, og det gjelder i aller største grad også Targovax.

Mesothelioma:

Studiet er fortsatt i avlesningsfase, og data modnes stadig til det bedre. Det er nå liten tvil om at effekten av Oncos er som håpet på. For fremtiden bør Oncos bli en del av behandlingsregimet, i hvilken kombinasjon gjenstår å se. Gitt at en ny SoC også er på trappene, men med svært ulik virkning på de ulike formene av mesothelioma, får man pr i dag noe utfordringer med å definere kontrollarmen. Ny SoC er ideell for 15 - 20 % av pasientene, men ikke for resterende. Allikevel har de fått tillatelse til å benytte Ipi og Nivo i hele indikasjonen, til tross for at det er lite egnet.

En antakelse er at når behandlede sykehus vet at det er begrenset effekt for pasienter utover de med non-epiteloid mesotheliom, så vil populasjonen være et i form for vakuum til man finner best way. Det kan således bli utfordrende å kjøre et registreringsstudie med Ipi og Nivo i kontrollarmen når man snakker to forskjellige behandlingsformer og nedslagsfelt. Det blir som å sammenlikne epler og pærer i samme studie.

Det er derfor en fordel å først avvente endelig data i pågående read out, og deretter se litt an hva skjer innen mesotheliom. Hadde Targovax vært et BP med store finansielle muskler og evigvarende horisont kunne de avventet dette en stund og deretter ha kjørt i gang når forutsetningene lå bedre til rette. I valget mellom å kjøre i gang mesotheliom foran melanom blir valget derfor melanom.

Så hva kan / vil skje innen mesothelioma?
Data er overlegne og de har en avtale med Merck som de mener det vil være dumt å ikke gjennomføre avtalen med.

Min antakelse:
I disse dager forhandler Targovax med Merck for å avgjøre hvordan studiet skal gjennomføres, og til hvilke betingelser. All den tid Targovax vil plassere sine ressurser mot melanom, er mesotheliom up for grab, og Merck har førsteretten. Dataene er gode, Merck har et langt nok perspektiv på dette til å før eller siden sette i gang et studie for å få 1L approval.

Her kan vi se to utfall:

  1. Targovax leverer Oncos, Merck kjører og finansierer studiet. En endelig godkjennelse vil åpenbart trigge milestones underveis og fremtidige royalties.
  2. Targovax lisensierer ut Oncos til bruk innen mesothelioma med en anstendig up front payment. Denne vil også trigge avtalte milestones og royalties, men i lavere grad enn i det første tilfelle siden up-front kompenserer godt.

Uansett tror jeg vi vil få se en avtale mellom Targovax og Merck som markedet vil ta godt i mot.

Melanoma:

Beklageligvis må jeg starte med her, så tok ikke det finansielle markedet den bølgen som dataene hadde fortjent!! Det Oncos leverte av effekt i dette studiet er bedre enn hva selskapet hadde turt å håpe på, og det åpnet deres muligheter i langt større grad enn hva de trodde for noen måneder siden. Det er helt utvilsomt at selskapet vil ha alt å tape på å ikke snarest mulig sette i gang et registreringsstudie innen melanom. Det er langt kortere vei til markedet enn mesothelioma, de trenger ingen kontrollarm da det ikke er noe godt SoC for disse pasientene, og dataene har tiltrukket seg god interesse. De har fått en åpning til dette markedet som har gitt selskapet et luksusproblem; skal vi gå for approval i melanom eller mesotheliom?

Valget har falt på melanom av disse åpenbare grunner. Systematisk effekt observert hos 4 av 21 pasienter sier sitt. Det samme gjør 35 % ORR.

Min antakelse:

Her har de ennå ikke lansert noen avtale om CPI, men åpenbart at Keytruda som blockbuster CPI vil være en god match. Det viser også data, og disse pasientene mottar i stor grad i dag Keytruda. I hvilken form avtalen kommer bli spekulasjon, men jeg tolker det dit hen at siden Targovax her forventer å legge sin kapital, så vil de være med å kjøre studiet selv for å beholde mest mulig oppside av inntektene frem i tid.
Da de allerede har guidet på oppstart i H1 2022 med first patient dosed, er studieoppsettet allerede i god planlegging. Dette ble det også referert til på CMD med dialog med sykehus / KOLS i både USA, Europa og Australia. Det blir uhyre spennende når studiet og partneren blir annonsert.

Øvrig:

Victor Levitsky har i tillegg til å være en skarp mann innen det medisinske feltet lang erfaring med business development. Her har han vært ansvarlig for flere kommersielle dealer av pre-klinisk / tidlig fase virus a la next gen ONCOS. Selskapet har på caller nevnt at de ser på dealer for next gen, og det er klart at Victor bruker sine nettverk for å lande avtaler som kan gi midler til finansiering av blant annet registreringsstudiet i melanom.

Selskapet ser også at flere spesialfond har tatt plass på aksjonærlisten, og de jobber aktivt mot å bygge opp en base med investorer med klinisk forståelse og som kan være med på å funde selskapet for videre verdiskapning. Her ligger det ingen føringer på om det kommer emisjoner etter børs eller direkte plasseringer, men det at rendyrkede bioteck-fond kommer på listen er utelukkende positivt for å forstå underliggende verdi i selskapet.

Selskapet har også vist markedet at de ikke lengre setter emisjoner rett etter gode nyheter, og at penger vil bli hentet / tilgjengelig gjennom positive verdidrivere i fremtiden.
I dette tilfellet tenker jeg på avtaler på pre-klinisk, utlisensiering innen mesothelioma, avtaler på TG-plattformen, avtaler rundt melanom med videre.

Så avslutningsvis vil jeg hevde at de som definerer Targovax som en uslipt diamant som bare venter på å bli gjort skinnende flott av ny eier har helt rett!
De har så mye lovende og gode data å vise til at de har flere retninger å gå, og de retningene de ikke har kapasitet til å gå selv, det kan andre løfte videre.

Alt i alt for meg en avklarende prat, og jeg ser frem til hva 2021 kan gi av verdiskapende nyheter. Utelukker ikke at en emisjon kommer underveis, men det er også veien for bioteks å gå for å oppnå høyere verdsetting frem i tid.

72 Likes

Utrolig gode refleksjoner og oppsummering, dette er veldig matnyttig for noen som ikke har anledning til å følge selskapet så tett.

Av ren interesse, i hvilken størrelsesorden er man investert før man får Soug på Skype-tråden?

2 Likes

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Jeg vet ikke hvor de legger listen på nedre hold, og de burde strengt tatt ikke ha noe nedre nivå heller. Mange «små-aksjonærer» kan fort bli veldig mye større av forskjellige grunner, så de gjør smart i å prate med så mange som mulige for å holde alle muligheter åpne.

Så er du interessert i et møte så ta kontakt med IR. Jeg hadde blitt overrasket om de ikke gav «audiens» :wink:

2 Likes

Jeg kan i tillæg til dét @TheObserver bekræfte, at selskabet er svært nemt at tilgå via kendte IR kanaler. Der foregår jo som bekendt en del dialog mellem flere aktionærer og jeg har af flere omgange haft fornøjelsen af at have både ØS og MJ i dialog på voice/video (særligt efter situationen rundt FFN og TG).

Jeg har i forkant af kontakt til IR flagget størrelsen på positionen men tænker ikke dette bør have reel indvirkning på selskabets interesse i dialog. Man bør dog gøre sig bevidst om at de fleste svar kan findes ved at spørge her eller læse selskabets rapporter.

7 Likes

Targovax ASA: Registration of share capital increase following exercise of options

1 Like

CEO i Ultimovacs sa på siste Radium podkast han var gjest (hvis jeg husker riktig) at det er veldig vanskelig å lage lisensavtaler som skiller på indikasjon. Det går an å lisensiere ut geografiske områder, men innenfor en region er det bare én aktør som kan inneha markedsføringslisensen for et produkt. Jeg tror derfor at den som blir med på et registreringsstudie kommer til å være en partner som også ser verdien innenfor andre indikasjoner for dette tror jeg må ende med et oppkjøp av hele selskapet eller en lisens for all bruk av Oncos-102.

8 Likes

Riktig, da får vi se hvor vi lander da.

Kanskje Merck kjøper hele Targovax og sikrer seg fullt trøkk og markedstilgang i både meso og melanom. Sikkert ikke den dummeste investeringen de kan gjøre :wink:

5 Likes

Om Merck er interessert i å kjøpe selskapet så kan de jo bare starte å kjøpe aksjer over børs, nok av folk som er interessert i å selge til <10 kroner…

3 Likes

Ud over at Merck næppe kunne drømme at gøre således, for hvem ville så have tiltro til dem, hvis de forsøgte at “snigløbe” på denne måde - så kan man være ganske vis på, at når (ikke hvis, for det vil rygtes) det rygtes at Merck er på køberens side, så vil kursen øjeblikkelig afspejle sig i dette… :slightly_smiling_face:

1 Like

Hvorfor skulle folk miste tiltro til dem om de kjøper over børs? Det er jo fritt frem for folk og selge til det de mener selskapet er verdt. Jeg ville iallefall ha kjøpt det jeg kunne over børs før jeg la inn bud på resten. Er det traderene som vi skal synes synd på, som kanskje sitter utenfor akkurat når det blir kjent?

1 Like

Det er ikke kotyme. En kan fort miste “overraskelsesmomentet”, og dermed måtte ende opp med å betale mer pga forventet budpremie.

Man kan handle de første 5%, men derefter må der flagges og så er helvede løs … gratulerer med de første 5%, men resten må betales til overpris.

4 Likes

Nej, det er ikke traderne jeg tænker på her - og helt enig i, at det står helt frit for folk at sælge eller købe, når de finder kursen er den rigtige for dem.

Men er Merck i gang med seriøse forhandlinger med et selskab som eksempelvis Targovax , om evt overtagelse af hele eller en del af forretningen - så ville det være useriøst, hvis de samtidig med sådanne forhandlinger, i det skjulte forsøgte at købe dele af selskabet op via skjulte aktiekøb.

Så det vil næppe foregå i sådanne evt. forhandlings situationer.

At alle købere vil købe til bedst mulig pris er en selvfølge, også Merck - med det vil ikke foregå ved løbende aktiekøb i det skjulte, men afspejle sig i den pris, de vil tilbyde.

4 Likes

Det har vært en del virus lisens dealer, men Merck gjorde dette med Themis i 2019:

Under the terms of the agreement, Themis will develop vaccine candidates against an undisclosed disease target. MSD will provide research funding and make an equity investment in Themis. In addition Themis will be eligible to receive development and sales milestone payments up to the potential value of approximately USD 200 million as well as royalties on approved products from the collaboration. No further financial details were disclosed.

I 2020 kom forøvrig denne:
Merck Completes Acquisition of Themis (pga covid satsning)

Så floppet Mercks covid satsning med Themis sin meslings vektor… På tide å satse på et adenovirus :slight_smile:

10 Likes

Hmmmmmm :no_mouth:…Vaccibody melder fredag morgen at de ser på muligheten for å bli notert på Nasdaq Global Market i USA, som er verdens nest største aksjebørs etter New York Stock Exchange.

4 Likes