Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Det er vel lov så lenge tilgjengelig info kommer på bordet slik det skal ved emisjon. Det kan jo være at de enkelt og greit frykter dårlige tider på børsene og vil sikre seg kapital før en eventuell kollaps i markedene. De har jo faktisk gjort det riktig med timing der tidligere,

De fleste har sikkert lest i avisene at helsesektoren er hot på børs for tiden med god avkastning og at man må investere der. Så var vel Nano førstemann ut med emi og kraftig børsfall, så falt vel Lifecare kraftig, så var det trvx sin tur idag.

Been there done that…

Men det gjorde det ikke. :slight_smile: og i lys av dagens hendelser (tilgjengelig konkurrerende data) fra SITC, så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk ikke jager flere svar ettersom flere tror trvx besitter cohort 2 data…

1 Like

Husker Vaccibody hentet 220 millioner noen måneder før det på 2,50 kr pr aksje (omregnet for splitt). Så litt forskjell på reisen når kursen der er omtrent 60 kr på aksje nå.

1 Like

Advarsel, dette resonnementet er langt som ett vondt år.

Her er ett utsnitt av selskapets kapital og emisjoner historisk med estimater:

image

Fra børsmeldingen:

The net proceeds from the Private Placement and existing cash is expected to provide runway into Q1 2022

Dette betyr ikke at det ikke kommer emisjon før Q1 2022. Det betyr at selskapet forventer å ha brukt oppe pengene i løpet av første kvartal 2022. De må hente penger før dette skjer, og ser man på de siste emisjonene så kan man også estimere når neste vil kunne skje.

Når selskapet henter penger nå i oktober 2020, og henter nok til ca 2 kvartalers drift (kanskje litt mer), så tyder det på at det kommer behov for nytt påfyll av kapital om 2 til 3 kvartaler. For at selskapet skal komme seg videre i det kliniske løpet så har de ett kapitalbehov som må løses enten gjennom avtaler, eller gjennom emisjon. Dette var åpenbart før denne emisjonen, og har ikke endret seg.

For min del så tror jeg at det kommer emisjon i Q2 2021, med mindre kapitalbehovet løses på andre måter.

Ser vi på selskapets siste guiding så kan man legge merke til enkelte momenter:

Merk “Melanoma part 2 data” i år, og Colorectal part 1 data neste halvår (Q2 2021 - asco???). Legg også merke til at tidligere var “Mesothelioma Keytruda combo” guidet som at studien skulle starte neste halvår, men nå er det “defined next steps.” For min del tyder dette på at selskapet ikke lenger antar at de starter opp og får dosert første pasient neste halvår, men at det fort kan drøye til Q3.

Et annet viktig moment er dette i selskapspresentasjonen:

image

Merk linje 2 med “potential to enter registrational program in melanoma and colorectal.

Kapitalbehovet for TRVX de neste årene:

Jeg mener TRVX i dag har kostnader på ca 60 millioner kroner i året til drift, og forskning kommer i tillegg:

image

Preklinisk forskning går også inn under “external R&D” og der foregår det selvsagt en god del i TRVX. Det er i hvert fall min forståelse.

Antar jeg at de fram til slutten av 2024 skal forsøke å gjennomføre pivotale studier så får jeg følgende kostnadsoversikt:

  • 60-75 millioner i året for normal drift. 240 - 300 millioner fordelt over 4 år.
  • Preklinisk forskning. Hva kan dette være? 10-25 millioner i året? Korriger meg gjerne.
  • 200+ millioner for mesothelioma fordelt over ca 4 år? Korriger meg gjerne.
  • 200+ millioner for melanom fordelt over ca 4 år? Korriger meg gjerne.
  • 200+ millioner for colorectal fordelt over ca 4 år? Korriger meg gjerne.

I sum så ser jeg for meg at TRVX trenger 500-600 millioner over de neste 4 årene hvis de skal kjøre 1 pivotalt studie, 700-800 millioner hvis de skal kjøre 2 pivotale studier, og 900 til 1 000 millioner fordelt over 4 år hvis de skal kjøre 3 pivotale studier. Det gir en burn rate mellom 125 millioner (laveste estimat, 1 pivotalt studie) og 250 millioner i året (høyeste estimat, 3 pivotale studier). Dette er penger som kreves, enten gjennom partneravtaler, emisjon, kostnadsfordeling på studier, eller ved å selge ut oncos-102 til større aktører (Merck, AZ) som betaler studiene mens TRVX forsker på neste generasjons virus. Eller, hele selskapet blir kjøpt opp selvsagt.

I mine øyne så er sannsynligheten for bullscenarioer (partneravtaler, oppkjøp) avhengig av melanomdata (og muligens colorectal data), men det er også sjansen for bearscenarioer (storemisjon til svært lav kurs). Man kan også få en kombinasjon, hvor man både får en partneravtale (kostnadsdeling?) men samtidig trenger en større emisjon - dog ikke like stor som jeg skisserer ovenfor. Derfor er forventninger til melanomdata viktige.

Melanomdata - bull og bear forventninger.

Dette har blitt diskutert før, og min holdning har vært at melanomdata bør vise minst 1 Complete Response samt minst 3 Partial Response slik at selskapet oppnår 33% Overall Response Rate på del 2 av melanomstudien og gjenskaper de gode resultatene fra første del når man gir flere doser med oncos-102. Samme resultater, høyere antall pasienter med andre ord. Resultatene fra del 1 er gode, og med høyere pasientantall er det grunnlag for bulltolkning hvis resultatene gjenskapes eller forbedres.

Ett ordentlig bullscenario er at selskapet på del 2 melanom med 12 pasienter har mer enn 1 CR, og/eller mer enn 4 som responderer totalt, slik at man enten har 3+ CR av 21 pasienter, eller ORR går opp fra 33%. Dette er data som jeg mener vil gi stor sjanse for ett partnerskap, uten at det finnes noen garantier.

Bearscenarioet er at melanomdata er dårligere. Da er det i mine øyne mindre sjanse for å få noen god avtale på melanom, men håp i Colorectal hvis data der er gode nok i samarbeidet med AZ.

Så hvordan tolker jeg situasjonen?

Jeg tolker det at det hentes penger nå i stedet for i desember (etter melanomdata og avklaring TG opsjon Kina) som at det ikke pågår aktive forhandlinger som nærmer seg slutten mellom TRVX og Merck / andre aktører nå. Selskapet måtte hente penger for å finansiere drift videre i dette kvartalet, og de velger å gjøre det nå i stedet for å håpe at det kommer en flott avtale i løpet av ett par måneder som gjør det unødvendig.

Årsaken er at jeg mener gode melanomdata er en forutsetning for forhandlinger om noe bra på dette tidspunktet. Og hvis selskapet ønsket å sette en emisjon i markedet for å finne markedsprisen som en del av forhandlingsgrunnlaget så ville de ikke annonsert kursen i emisjonen. Da ville man funnet fram til en kurs gjennom auksjonsmodellen, og helst etter melanomdata eller når man annonserte på hvilket tidspunkt man vil få melanomdata. Ergo tror jeg ikke emisjonen hadde noen annen funksjon enn å skaffe kapital for ca 2 kvartalers drift.

Min spådom er at Targovax ønsker å kjøpe seg tid til å få ut alle data de har, inkludert melanom og 18 måneder meso, og gjerne noe på colorectal om mulig, og så enten gå i forhandlinger med big pharma på bakgrunn av disse dataene, og / eller gå på investorjakt for å finne kapital til å finansiere 1 til 3 pivotale studier over de neste årene. Og at svært gode melanomdata vil gi sterke forhåpninger om partnerskap, avtale, oppkjøp, osv, men hvis man ikke får dette så vil emisjonsspøkelset leve fint videre. For selskapet vil trenge mer penger i Q2 / Q3 2021, og det er ikke så lenge til. Selv om vi forhåpentligvis er kommet forbi covid-19 på den tiden.

Store studier krever mer penger, og jeg antar at selskapet bør vurdere en større emisjon ut fra samme modell som PCIB kjørte sist, for å finansiere hele studien(e) til sommeren om de ikke klarer å lande en partneravtale eller blir kjøpt opp. Jeg tror rett og slett ikke det er liv laga å finansiere opptil flere pivotale studier med småemisjoner over natta over de neste årene.

Med traderøyne så er selskapet ganske trygt å trade fram til 1. april. Etter at emisjonskameratene er ferdigsolgt selvfølgelig.

40 Likes

Leste kjapt gjennom. Veldig bra oppsummering! Enig i kostnad for meso og melanom, men ikke for CRC. Kostnaden for TRVX her er svært liten. De leverer virus og ferdig med det.

Men jeg er enig at de trenger 5-600 mill for å dra alt dette til neste nivå, samt ha arbeidro i mange år.

1 Like

Spørsmålet er hvordan situasjonen er hvis dette skal dras videre til ett pivotalt studie og TRVX skal finansiere det. Lander de en avtale på pivotalt studie / utlisensiering med AZ blir det annerledes, men jeg forskutterer ikke det. Eller har jeg misforstått noe ?

Er vel ingen som vet hvordan avtalen er CRI og AZ er utformet. Men jeg vil nok ta utgangspunkt i at TRVX kun dekker virus inntil noe annet er kommunisert. TRVX har jo pr i dag svært lite med denne studien å gjøre. De har ikke mer innsikt i data enn hva vi har. Dessuten så er det jo i AZ sin interesse å dra dette lasset i land alene. Liker de det de ser så blir det lisens eller kjøp.

Jeg er en enkel sjel :stuck_out_tongue:

4 Likes

Tenker folket at det er disse som selger? Litt spessiel hobby å delta i emisjon på 7,25 og selge på under 7 neste dag spør du meg da.

2 Likes

Jo. Dette har Soug uttalt tidligere…
Edit: ikke mellom CRI og AZ, men CRI og Targovax.

1 Like

Akkurat samme situation i NANO i disse dage; deltager i emission på 17,50 og sælger kursen ned på 15,50 … stærkt gået. Jeg tipper der er shortet i forkant og de rettede emissioner delvist går til at dække shorten ind - det er den eneste forklaring, der giver mening eftersom flere af deltagerne hurtigt forsvinder fra aktionærlisten og beviseligt sælger med tab, med mindre ovenstående scenarie er gældende.

Ingen deltager gang på gang i en rettet emission for at tabe penge; ergo er forklaringen en anden.

2 Likes

Er du god kunde i banken får du lov til å delta i de beste emisjonene også. Så det blir som trading - du vil ut raskt, og noen ganger går det dårlig men som oftest går det bra.

2 Likes

Er vel nemt at tjene penge på denne model, forudsat man altid siger nej og efterfølgende samler aktier op i markedet med yderligere rabat (dvs. lader emideltagerne om at tage skraldet). Jeg er ikke umiddelbart imponeret over emideltagernes performance, hvilket tilsiger at forklaringen må være en anden - de må tjene pengene på anden vis.

1 Like

“Defined next step” i løpet av H1 2021 på mesotheliom nå ja. Isåfall blir det over 2 år fra studien var ferdig rekruttert, til ny studie eventuelt kjører i gang. Hvorfor det har blitt forskjøvet ønsker jeg å stille et spørsmål om på kvartalspresentasjonen.

Noe sier meg at Merck ønsker å få med seg R/Melanom dataene før et eventuelt fremstøt om de er veldig gode og at det eventuelt kan bli noen utvidelser basert på det. Men jeg er neimen ikke sikker gitt.

Samtidig kan AZ lure litt i sivet basert på CRC dataene, og at de ikke eier et eget virus.

Når selskapet tør å være så bastante i sin kommunikasjon som det vi ser nedenfor, velger jeg å tro at det holder vann, og at det må være noe interesse i markedet.
best in class

Edit igjen.
Ser Melanom studien ble oppdatert 8 oktober på CT. Sist oppdatering før det var 17 mars. Det eneste som ser ut til å være endret var Primary Completion: fra juni 2020 til juli 2020.

2 Likes

Vi har mye å spekulere i om dagen, og som alltid famler vi i blinde frem til børsmeldingene kommer.

Pr i dag er det kun to ting jeg er 100 % sikker på:

  1. Vi får data fra 2.cohort melanom og 18 mnd meso før jul.

  2. Torbjørn Furuseth får akutte utslett og sterk irriterende kløe hver gang kursen snuser på 10-tallet. For å dempe kløen hjelper verken Oncos 102 eller 202, det er kun å sette en ny emisjon med kraftig to-sifret rabatt som gjelder.

Neste gang håper jeg han holder ut, og ser om kløen kanskje avtar bare han lar være å klø på det. Han er jo tross alt lege og vet hva som hjelper :wink: Vi er sikkert flere med meg som hadde satt pris på om han gav det et forsøk :partying_face::muscle:

4 Likes

Jeg er en av de, vært gjentakende noen ganger den kløen nå. Også alle disse “små-beløpene” da gitt, som i utgangspunktet bare dekker et par kvartaler ekstra. Husker snart ikke hvor mange emisjoner jeg har vært gjennom med dette selskapet nå.

Får satse på at de får til noe som gir meningsfulle penger i kassa. Flere onkolytiske virus har blitt solgt som “varmt hvetebrød” så tidlig som preklinisk fase, så om følgende statement som jeg refererte til ovenfor stemmer overens med de som jobber med dette i BP mener, bør det være muligheter. Det er forøvrig årsaken til at jeg blir sittende gang på gang.

2 Likes

Enkelt, han må smøre seg inn med denne bak ørene hver kveld.

Tålmodighet

1 Like

Her er det bare til å bombardere ØS med spørsmål :bomb: :boom: spørsmål kan sendes til eka@radforsk.no

7 Likes

Håper de er i studio alle sammen ellers så går dette til Hønefoss på første klasse! :smiley: