Det blir for enkelt å si at oncos+CPI vil virke i et registreringsstudie bare fordi det kan påvises immunrespons, tror jeg.
Historisk er effekten av anti PD-1 sterkt korrelert med uttrykket av PD-L1 på kreftcellene og i mange kreftformer så er jo dette absolutt mindretallet av pasientene. Det er klart, det er også andre mekanismer i spill med et onkolytisk virus.
I studien der Keytruda feilet ble Keytruda brukt som monoterapi. Keytruda-armen hadde høyere respons en for chemo, men ikke lenger PFS og OS og dermed feilet studien.
Jeg tror man for oncos+chemo må kunne vise til effekt/PFS for å gå videre, det er vel ikke nok med immunaktivering alene siden immunaktivering ikke er direkte korrelert med pasientnytte.
Som en observasjon så ble det ved ASCO i fjor fremlagt data som viser at i lungekreft så kan man kombinere cellegift og CPI i 1L og få høyere effekt også i pasienter som ikke er forventet å skulle respondere på CPI i det hele tatt. Jeg vet ikke om det har blitt konkludert om dette er en additiv effekt, eller en immunogen effekt ved at cellegiften dreper kreftceller og dermed gir CPI “mer å jobbe med”. Hvis effekten som er observert i lungekreft er en immunogen effekt så styrker det vel rasjonalet for chemo+CPI+oncos i en registreringsstudie.
Krysser fingrene for at vi får en en god effekt på PFS, da har oncos egne ben å stå på.
Ekstra effekt fra CPI vil bli en home-run isåfall.