Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2020 (TRVX)

Dette var beretningen om en varslet emisjon. Men når den blir satt på kr 8 i dag, antar jeg det er fordi selskapet ikke regner med å ha noe å slå i bordet med på kort sikt som kunne gitt et høyere kursnivå. Det er jeg skuffet over.

2 Likes

Som det blei sagt av ledelsen i fjor so er det berre noen små luker i løpet av ett år der ett selskap kan utføre emi. I fjor kom den etter kursen hadde skytt til himmels på 3 dager. I år blei det emi rett etter gode data fra studie. Spørr heller hvorfor emi kom så tett på gode data og hva vi har i vente?

Med børsmeldingen i går, er targo ett heilt annet case framover, vi skal under 1 mnd tilbake for at kursen var 8kr med emi frykt og uvisse dataer i vente. I dag er emi ut av verden samt gode data er levert.

5 Likes

De fleste som legger 100k€ på bordet gjør det nok med noen andres penger. Når enkelte i tillegg kan se ut til å ha hatt innsideinformasjon,så blir man litt lei,

1 Like

Med fasit i hånd skal en være passe nedsnødd for ikke å skjønne at det forelå svært ulik informasjon i markedet idag. Kursen kjøres til 12 på skyhøyt volum til Targo å være for så å kjøres til bunns på høyt volum mot slutten av dagen.
I tillegg kommer DNM ut med en kjøpsanbefaling og jekking av kursmål fra NOK 7 til NOK 19 samtidig som dem er tilrettelegger for emisjonen noen timer senere.
Jeg tror svært få synes dette virker å være 100% stuerent og moralsk riktig.
Men det er nå bare min mening. Har ingen stor post i Targo og overlever helt fint, kursen kommer tilbake, men det kan ta tid såfremt denne emisjonen ikke ble gjort nå for å kunne annonsere en partner raskest mulig.

13 Likes

Eg er litt usikker på hva innsideinfo du tenker på. Det er mulig du har rett, men sånn i det lange løp, i livet generelt så vet man aldri hva som kan skje imorgen. Å noen har tatt ansvar for avgjørelsen. Det holder kok i vår mulighet enn så lenge.

På et eller annet vis så må selskap og aksjonærer spille på samme lag. I det minste over tid. Jeg antar - håper - derfor selskapet lærte mye av fjorårets øvelse. Det er vel også litt av grunnen til at regien ble som den ble denne gangen, og at tidslinjen og milepæler fremover er avgjørende for når emi faktisk ble satt. Altså idag, og ikke i neste uke eller medio februar. Det jeg misliker derimot , det er hvordan momentum bygges opp frem til emi, og jeg klarer dessverre ikke å bli kvitt en viss uro forbundet med avtalen med Celluna i fjor, og årets avtale med et selskap i Kina som det er nærmest umulig å grave frem detaljer om. Det er jo nærmest umulig å vite om den ene eller den andre avtalen i realiteten har noen verdi eller ikke.

2 Likes

Jeg er kritisk til momentum-timingen til ledelsen, men jeg synes mange overvurderer investorenes innsidekunnskap.

Jeg har selv godt over 100K aksjer og har en god venn som har flere ganger det jeg har. Vi snakket godt og lenge kl halv tre i dag om mulige utfall, hvorav emisjon var en av de og at det kunne komme etter børs i dag.

Vi håpet begge at det ville bli en plassering med fortrinnsrett fordi både han og jeg med flere hadde glatt backet opp med mer midler hvis de ønsket å invitere inn selskapets aksjonærer på å dele gildet.

Vi hørte ikke noe fra DNB eller ble satt på innsideliste, men ble begge ringt til straks emisjonen ble publisert.

Poenget med å nevne dette er at markedet er ikke så «åpent» som mange vil ha det til. Det er ikke mange som går short eller tømmer seg rett før emisjoner. Se på topp 50; kun KLP av «proffene» som har rørt seg, mens «amatøren» (?) Morgan Stanley har øket jevnt og trutt.

At noen har tatt et aktivt bet på at:

1. Meso ville feile
  2. Gode meso vil uansett gi emi til lavere kurs enn exit på 9.5, er et bet fullt av nedside som kan bety at de er av toget på gode nyheter.

Så vi (i alle fall noen av oss) kan være skuffet over at de håndterer timing dårlig og at de ikke er så nøye på hvem som kommer med pengene så lenge de kommer, men at noen handler på kjent informasjon og manipulerer meglerhusene og markedet er nok ikke korrekt.

Igjen, se på endringene på topp 50 eller topp 100 fra starten av desember (kursen var da 5, og til og med vår kjære terteelskende danske solgte aksjer til innsider over børs), helt uvitende om at vi stod overfor en formidabel oppgang med 100 % stigning på fire børsuker.

Jeg mener rett skal være rett, og hadde de vært fair, hadde de lansert emi før åpning i dag mens folk fortsatt var «klare» for noe bra, fremfor etter når de første skulle sette den i dag. Jeg føler faktisk med de stakkarene som kjøpte på 12 kroner i dag, på samme måte som med de som kjøpte på 10,5 sist gang og emi på 7 kom noen timer etter.

27 Likes

Utifra kursutviklingen i dag, så er det etter min mening relativt sannsynlig at noen få av aksjonærene visste mer enn andre.

Når Targovax uansett bare skulle samle inn et relativt puslete beløp, så burde de gjort eksisterende aksjonærer den tjenesten at de fikk fortrinnsrettet emisjon.

Aksjonærpleien i Targovax er under enhver kritikk, og derfor ligger kursen fortsatt der den gjør, på tross av meget gode resultater.

6 Likes

Det var mange i dag som mente at en god presentasjon av solide data skulle trumfe økonomisk usikkerhet, og at alt annet var irrasjonelt. Fasiten ble at økonomisk usikkerhet trumfer det meste. Og at de som forventet “emi-salg”, hadde kalkulert riktig. Markedet er ikke SÅ irrasjonelt heller…

4 Likes

Er ikke helt enig i din vurdering av markedet og hvordan det fungerer.

KLP, Nordea og Meierikassa har alle solgt mye de siste ukene. Du glemmer vel også et viktig poeng. Til tross for høyt volum siden primo desember med stor kursoppgang så har det ikke vært andre synlige tegn på T50 enn at VP-fondene har solgt seg ut, eller har foretatt kraftige reduksjoner. Absolutt ingen synlige tegn på konsolidering eller akkumulering. Med unntak av MSI som mange har hengt seg opp i av en eller annen grunn til tross for relativt beskjeden endring. Vi så akkurat det samme mønsteret forrige gang, og det er antakelig et kjent mønster fra andre emier på OSE uten at jeg har noe grunnlag for å påstå akkurat det. Så i mine øyne så er det jo åpenbart at selskap og tilrettelegger spiller på samme lag i “hypen”, og noen aktører må sannsynligvis være delaktige/vitende for at hjulene skal rulle på riktig måte og til riktig sted.

1 Like

Jeg ser ingenting rart med dagens kursutvikling gitt conference call.

Jeg hørte ikke på selv, men det ble i følge de som fulgte med sagt rimelig klart at upfront ikke var tema i samarbeidsavtale med big pharma per nå, og da forsvant mye av bullscenarioet (som handlet om upfront som gjorde emisjon unødvendig).

Når kursen på gode data gikk høyt intradag, men så falt, så tok mange tradere beslutningen om å selge seg ut. Det ga kurspress nedover. Samtidig visste da “alle” at det var veldig stor sjanse for emisjon i løpet av neste måneden. Dette var noe som “måtte” komme dette kvartalet.

Jeg ser derfor ikke noe rart i at kursen åpnet opp, men at tradere kastet kortene utover dagen når kursen så ut til å være svakere enn mange trodde. Og conference call i dag tidlig endret selvsagt på sentiment kontra i går.

For min del har jeg vært ute i noen dager, så det eneste emisjonen gjør for min del er at det er lettere å komme meg inn igjen til en gunstig kurs. Sånn sett er det lett for meg å sitte på utsiden og være helt fornøyd, men ærlig talt - det var ikke noe veldig merkelig med dagens utvikling, og hvis man ikke luktet at det kom emisjon relativt snart (før kvartalsrapport i hvert fall), så var man i overkant optimistisk.

Det sagt, mange oppkjøp i biotek skjer relativt kort tid etter emisjon. Så for min del ser jeg situasjonen som dette:

• Targovax er ett veldig spennende selskap.
  • Targovax blir nå finansiert fram til oppstart pivotale studier i 1H 2021 innenfor meso + melanom.
  • Targovax jobber med en del virus som neste generasjon som man håper patenter går i orden og de blir børsmeldt i løpet av året.
  • Det ventes svært spennende oppdateringer på data i løpet av året, spesielt melanom i løpet av ikke alt for mange måneder.
  • Det vil komme en stor emisjon neste år i forbindelse med oppstart av studier i neste fase. Det vil si om 1 til 1.5 års tid. Ingen bør påstå at de blir overrasket hvis (når) dette skjer.
  • Oppkjøp eller partnerskap kan endre situasjonen når som helst. Det kan man ikke planlegge rundt.

Biotekselskaper lever av emisjoner og hype.

For min del føler jeg selskapet i dagens conference call gjorde småinvestorer en tjeneste. De signaliserte tydelig at de ville hente penger, og det var ryddig og ærlig gjort. Jeg syntes ikke de fortjener kritikk for håndteringen i dag overhodet. Kritikken i fjor var mer berettiget.

Uten dagens conference call hadde fort kursen vært 15kr eller høyere før man fikk emisjonen i trynet. Nå fikk man en fair warning, og ingen ble lurt inn ekstremt høyt.

17 Likes

Er vel liten tvil nå om at targo er ei luremus med en meget smart ledelse.
Vi vanlige aksjonærer går i musefellen av studier/rapporter/avtaler som er sminket og pyntet slik at de ser ut til at det endelig kan bli verdier for aksjonærene.
At tilrettelegger går ut med kursmål bare timer før emi blir annonsert…bidrar bare til at dette virker iscenesatt…

3 Likes

Hva mener du her?

Skal du dra inn gryn, må ting se pent ut.

Ærlig talt, dataene er gode nok til at BP går med på videre studie med dette lille selskapet. Dataene er ikke sminket.

Skjerpings.

3 Likes

Tja, så var det det med at markedet skal ha lik info til samme tid da. En investor call er det mange som ikke har mulighet til å joine på dagtid.

Så hvis det ble delt info her som bidro til at en snarlig emi var det mest sannsynlige alternativet så synes jeg det ikke er greit.

Jeg gikk på en megablemme her i dag og slikker nå mine åpne sår…

Jeg vil ikke ha samme tolmodighet som jeg hadde i 14-15 måneder etter pcib sin emisjon så det er mulig jeg må ta et tap på kurs 8 NOK og sitte med 50% til kursen eventuelt når uante høyder.

Til alle de som synes det har vært en bedriten dag så kan dere tenke på meg som kjøpte på 12,60 :astonished::grimacing::astonished:

3 Likes

Soug er serdeles aksjonærfiendtlig og vil ikke at eksisterende skal få beholde sine posisjoner med hovedsaklig aksjer som ville blitt liggende.
Her skal bare haiene få enda et gratis måltid med påfølgende dumping. Etter å ha vært med siden notering har jeg fått min dose skitpakker.

1 Like

Markedet har selvsagt tilgang til informasjonen når den holdes før børsåpning. At ledelsen sier de skal diskutere og legge fram sitt syn på noe av det viktigste de driver med er åpenbart kursdrivende, og markedet har tilgang på informasjonen i det øyeblikket ting blir sagt.

Kapitalmarkedene kan være ordentlig stygge. Hvis man ikke har mulighet til å følge med er biotek ekstremt vanskelig.

4 Likes

Ved en rettet emisjon mot dagens aksjonærer er de nødt til å få med seg de største, uten ville ikke dette latt seg gjennomføre, og vi vet ikke om de har forsøkt. Som dere tror jeg den store massen ville sett dette som positivt og deltatt.
En emisjon på 100mill monner lite og spekulasjoner om neste emisjon er allerede et faktum, det vil tynge kursen fremover. Det alle tenker nå er at neste emisjon kommer etter hausing av Melanom data, og kanskje får de rett igjen. Targovax har etablert Sell on news til et faktum, og det klarer dagens ledelse neppe å riste av seg.
Jeg er fortsatt positiv til Targovax sine produkter og muligheter, men ledelsen har igjen skuffet på lojalitet ovenfor sine eiere.

Signaleffekten av x 2 har og vil koste fremover, og jeg er ikke enig at dette er en non event, tror de på sine egne data samt de forhandlinger som pågår kunne de gjort dette på en bedre måte.
Salgspresset etter neste fantastiske nyheter har ikke blitt mindre etter dette, det kan jeg garantere.

2 Likes

Skjerpings? I fjor var kursen 11, emi på 7. Endte op på ca 4 kr etter det stuntet.
I år var kursen 12, emi på 8…ender på…5 kr dette året.
Er dette særlig aksjonærvennelig synst du…??