Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2020 (TRVX)

Det var Soug som var CFO i Algeta. Need I say more?

Edit: gode ideer finner man over alt, men gode folk er det heller lengre imellom.

Soug ser for meg ut som en vaskeekte gullfugl om eg må si det mildt. Med han er flere andre som også var i algeta, noen med bedre tid og husk må gjerne lage en kort oppsummering av det. :innocent:

Det som og kan nevnes er hypen. Vi har snart 3000 kommentarer bare i januar og litt av desember. Så at det interresserer er det snart ingen tvil rundt.

3 Likes

AZ eller Merck.

AZ vil jo ha dibs på Peritoneal,

Tror trvx velger/prioriterer Merck fremfor andre i Meso og kanskje Melanoma.

Makes sense lisensieringsmessig også, flere BP, flere indikasjoner, mer data :grin::grin::grin:

3 Likes

Skuffelsen og frustrasjonen tok jeg ut i går.

Det gikk 5 år fra Bayer kom inn som partner til de kjøpte hele sulamitten aka Algetaaaaaargh!

Gratulerer med overstått 40 :slight_smile: takk for det, eg er ikkje akkurat en vandrende fasit :joy: men hvor lenge etter emisjonen kom kjøpet?

Nå har jo az vært med en liten stund da. Kom det ikkje noe samarbeid der like før emi mars 2019? Hmm?

Skal selvsagt ikkje legge noen ekstra følelser ned i det, siden det er to forskjellige case. Men, det er lov å drømme, å kom gjerne med relevant info vedrørende :wink:

2 Likes

Det startet vel i 2016

1 Like

aborum,

Du som sitter nære selskapet, kan du stille følgende spørsmål; Her skal Targovax med sine aksjonærer betale for et registrerings studie med ODD i en første linje studie i Mesothelioma og det enste en avtale partner skal stille med er gratis produkter til studien.
Ingen milstone betalinger, ingen videre forpliktelser om dette ender opp som SoC med ODD. Det må jo være kø fra Oslo til Madrid med BPer som vil være med på dette. Free ride all the way to the marked høres nesten ut som et eventyr.
Det BP som blir med på dette uten forpliktelser annet enn gratis produkter, vil jo selge sine produkter uansett til denne behandlingen etter godkjenning, er studien kjørt med deres CPI kan ikke andre benyttes, derfor er de garantert levering. De trenger ikke løfte en finger i bakkant ovenfor Targovax. I ettertid ser vi at Algeta ble solgt på billigsalg, sørger vår CEO for det samme her.

3 Likes

En avsporing, men hvor vanlig er det at man bruker en mellommann i slike avtaler som Targo nettopp har inngått i Kina. Og hva er det egentlig denne kontakten bidrar med ? Er avtalen rett og slett et resultat av et oppdrag/mandat som Targo har gitt - finn en partner i Kina for vår TG plattform ? I så fall, kan vi forvente at samme aktør har det samme mandatet for andre geografiske marked som f.eks EU, Japan og US ? Eller er det noe som selskapet i større grad vil styre selv ?

?? Utdyp gjerne…

2 Likes

Detaljene fra avtalen er vel langt fra kjent. Ingen vits i å konkludere før det er offentlig.

Absolutt all info må på bordet ved en emisjon. Så spekulasjoner rett etter en emi er ikke alltid hodebryet verdt :slight_smile:

2 Likes

Xofigo har slitt med salget, så det spørs om ikke Algeta gikk for en god pris, sett i retroperspektiv.

2 Likes

Xofigo (produktet til Algeta) var spådd salg på 1,5 mrd$ i året, nå har ikke det akkurat slått til men alikevel…

2 Likes

ØS ga vel ganske klart uttrykk for hva de søkte etter, nemlig gratis CPI som han påsto var ganske vanlig. Enig der om dette hadde vært en fase II studie, men det er ikke det vi snakker om her, dette er en registrerings studie med ODD i en første linje behandling.

Stemmer. Blir vel ikke billigsalg da? :wink: vel heller si overpris. Altså svæææært god deal for Algeta aksjonærene.

Edit: siden han påpekte ettertid. Hadde det blitt en blockbuster kunne det nok blitt klasifisert som billigsalg.

1 Like

Helt enig, de burde klart å klemme noen kroner ut av BP.

Men sånn er det når kassen er tom, da er det ikke så enkelt å diktere betingelser.

Norsk biotek sliter med at de er underkapitalisert, det må man som investor/spekulant være bevisst på. Her må selskapene ta det man får rett og slett.

1 Like

Jeg godtar at de ikke betaler noe upfront og heller ingen milestone før godkjenning, men ved godkjenning bør det komme penger på bordet, uten er dette galskap.

Det blir oppkjøp vet du hvis det skjer. Og da må BP grave DYPT i lommene, så de lager bare ris til egen ræv(BP altså).

Jeg skal ikke male fanden på veggen her, men synes dette er verdt å si noen ord ifm finansiering.

Disclaimer: Selv trodde jeg på en avtale med cash (som fortsatt kan komme). Jeg gjorde en tabbe og tapte 10% av min TRVX investering i går. Solgte etter CC.

Synes data til TRVX ser lovende og bra ut, problemet er cash. Ledelsen har sagt at de 100 mill som er hentet inn holder til drift ut 2020. Blir det ikke noe cash eller spons av mesoteliom eller melanom må det hentes penger. Jeg gjør et forenklet forsøk på å regne ut hvor mye. Arrester meg gjerne.

PF2 i mesoteliom og melanom vil kreve omtrent 100 pasienter i hvert studie. Altså 200 pasienter til mulig markedsføringstillatelse. Veldig gunstig registreringsstudier etter mitt syn. Hva koster så dette? Hvis en tar utg i PCIB sin registreringsstudie ble det hentet 360 millioner kroner høsten 2018. FPD var i mai 2019. Dette gikk da primært til å fullføre pf2 med 186 pasienter. Pengene er guidet til å holde til H1 2022 til interimavlsening med omtrent 60 events (120 pasienter total). Som alle vet har PCIB veldig lav cash burn. Si 80 mill i året ca noe som tilsvarer ca bruk av 60 mill fra høst 2018 til mai 2019. Jeg tar utg at det tar ca ett år å starte pf2. 300 mill / 120 pasienter er 3 mill per pasient på 3 år. Si TRVX sine studier tar kortere tid og det tar 2 år til avlesning så blir det 1,5 mill per pasient per studie. Da har vi regnestykket 200 pasienter * 1,5 mill som er 300 mill. Skal TRVX kjøre andre studier så samtidig med PF2 studiene øker burn raten uteover dette.

300 mill er en veldig liten sum for to pivotale studier. Det er nå ca 75 mill aksjer i TRVX. 30 % utvanning vil på en kurs på 10 gi 225 mill i kassa.

Kanskje de må velge mellom mesoteliom og melanom? Må de innkalle til en ekstraordinær generalforsamling for å kunne gjøre en større emisjon?

Ved forrige emisjon ble det gitt ca 15 % rabatt. Før denne ca 30-40% rabatt. PCIB måtte gi ca 40% rabatt. NANO har vel klart seg best med omtrent 10 % rabatt på sine emisjoner. Ingen vet hvordan børsklimaet er ved neste emisjon. Det kan være bra, nøytralt eller dårlig.

Som dere sikkert skjønner er jeg skeptisk. Ikke pga data som er fremlagt, men cash problematikken. Synd at det blir slik, men det legger et lokk på aksjekursen i mitt hode. Jeg tror flere tenker som meg. Vi ser det også i NANO. De har kommet lengst i løypa men er veldig lavt priset. Interimavlesning er jo om ikke mange mnd! Helt utrolig. De trenger cash videre.

Jeg står utenfor inntil videre og heier. Håper jeg tar feil og at aksjekursen skyter opp. Kan god avtale med BP eller knall melanom data føre til dette? Det vil gagne hele sektoren etter mitt syn.

1 Like

Det er tydeligvis forskjell på å bringe et produkt frem til godkjenning/kommersialisering og det å generere verdier for aksjonærene.
Mulig at man på et eller annet tidspunkt må gjøre som i PHO å erstatte den CEO som har bragt produktet frem til godkjenning, med en CEO som har større fokus på kommersialisering av produktet.

Den siste emisjonen synes jo å tyde på at dagens CEO er mer opptatt av å få gjennomført de nødvendige studier for å få produktet godkjent, enn det å ivareta aksjonærene sine interesser. I går hadde TRVX en gruppe med aksjonærer som bestod av personer med større eller mindre andeler av selskapets aksjer. Når seøskapet hadde behov for mer kapital var det kun de største som fikk tilbud om å være med. De resterende fikk sin verdier utvannet. Noe som i utgangspunktet ikke bidrart til en positiv innstilling, men som i realiteten skape frustrasjon.

I en retferdig verden burde eierne/aksjonærene få mulighet til å beholde sin relative eiereandel av selskapet og således få være med på den videre verdiskapingen med samme eierandel som de hadde i går morges. Hvis ikke burde man satt emisjonen på så høyt nivå som var mulig. Når emisjonen var betydelig overtegnet, så viser det at prisen var for lav. Slikt ivaretar ikke eksisterende aksjonærers interesse. Og det gjør det aktuelt å sørge for at en ny CEO overtar stafettpinnen når selskapet skal kommersialiseres.

3 Likes