Bortkasta energi.
Når det gjelder rep emi:
-
Date on which the terms and conditions of the repair issue were announced: 22 January 2020
-
Last day including right: 22 January 2020
-
Ex-date: 23 January 2020
-
Record date: 24 January 2020
Forstår jeg det riktig om det er dagen i dag som avgjør “hvem” som har mulighet til å benytte seg av å kjøpe i rep emien?
Ja, jeg mener jo så klart også at denne bare bør avlyses slik at vi blir ferdig med emisjonen.
Eller dagen i dag avgjør kanskje om det blir repair issue, hvem som evt får tilbudet ble avgjort onsdag, dvs de som eide aksjer ved børsslutt 22.januar.
Ja, jeg tenker jo at det er mest naturlig sånn sett og med “Last day including right: 22 January 2020”.
Får vel bare se i løpet av dagen hva som kommer.
Det du foreslår kan være en god ide, men jeg lurer på om du samtidig overvurderer selskapets standing, omdømme og reelle posisjon i kapitalmarkedet. Både blant finansielle og evt mulige industrielle aktører. Spørsmålet er jo om selskapet egentlig har noen andre valg enn det vi har sett ved de to siste anledningene når det skal hente penger.
Jeg kan illustrere dette med mine egne erfaringer som aksjonær i TRVX. Jeg har hatt en posisjon i selskapet siden primo 2018. Størrelsen har variert, og den har i perioder vært ubehagelig å bære både av hensyn til tåleevne og likviditeten i aksjen. Jeg bruker DNB Markets, og jeg har derfor noen ganger tatt kontakt i et forsøk på å justere beholdningen. En skulle tro at det alltid finnes noen som i det minste vil vurdere off market transaksjoner på 50-150K. Men det har jeg altså aldri klart å få noe hjelp til . Siste gang var faktisk medio desember da hypen allerede var i gang, men fortsatt med mye momentum igjen i papiret i forhold til hvor vi endte før nesen pekte nedover mot emi-nivå.
Joda, det kan tenkes at DnB Markets gir jamt faen og ikke legger to pinner i kors ved slike henvendelser. Men som tilrettelegger i de to siste emisjonene så bør jo knapt noen andre være bedre informert om TRVX, og aktører i markedet som kan ha interesse av å ta plass eller å konsolidere sine posisjoner. Så for meg så fremstår disse øvelsene som jeg har hatt som svært besynderlige, og jeg har aldri kommet så langt som å avklare stykkpris en gang.
Den enkle konklusjonen kan faktisk være at TRVX foreløpig ikke har den nødvendige tilliten i kapitalmarkedet. Om det er en riktig observasjon eller ikke skal jeg ikke påstå, men dersom den er riktig, så har selskapet knapt noen andre valg ved gjennomføring av emisjoner enn det vi har sett det siste året. Her må man skyte spurv med kanoner.
De fundamentale brikkene som selskapet har presentert i forkant av de siste emisjonene har åpenbart ikke vært en tilstrekkelig avklaring av de underliggende verdiene i selskapet. Det er vel egentlig det kapitalmarkedet har fortalt oss.
På web-tv sending til dnb i går, viste de til at 8 var kursen senest i rom-julen og at emi-kurs dermed ikke burde sees som særlig discount bare pga siste dagers kursutvikling, som en av tilretteleggerne for emi så synes de det er smart at firmaet henter inn penger fra markedet når de kan. Ingenting om kursmål hverken før/etter emi.
Stille i Fjøset i dag ?
ned til 7 ??
Tenker du det?
Me dont know. Har bare en del ledig kapital. derfor jeg spør er Targo en god investering i dag ? På kort sikt… ser det tøft ut eller ?
I stedet for at vi klager på “19 kr i kursmål, så emisjon”, kan ikke noen vise at det kursmålet var feil i analysen? Om det var riktig kan de ikke klandres, da får vi sutre over Oslo Børs i stedet som priser aksjen feil.
Vil konkludere med at videre kurs utvikling avhenger av BP avsløring og hvilke forventninger folk har til dette , ergo kan gå begge veier.
Feilen med de resonnementet til DNB er jo at det kom en positiv nyhet som reduserte usikkerheten i caset og dermed økte verdien av selskapet. Så i mine øyne er det akkurat samme greia som i fjor, og rabatten må vurderes ut fra kursen etter nyheten og ikke før vi visste resultatet.
Helt enig med deg. Men nå når ting roer seg, så ser det - i lys av omstendighetene og helt isolert sett- litt pussig ut at onsdag så de 30% nedside, torsdag 100% oppside.
Når det har gått et par dager og reparasjonsemisjonen er avlyst sørger nok DNB for positiv oppmerksomhet slik at de gode kundene deres som deltok i emisjonen kan komme seg ut med 15-20 % gevinst. Skal vi tippe kurs mellom 9,50 og 10 i løpet av neste uke?
Slapp de en analyse onsdag også, eller var det den gamle? Fra det jeg hørte har de en modell for framtidig inntjening og når de satte opp sjansen for å komme til markedet med et av produktene fra 10% til 20% resulterte det i en markedsverdi som ga 19kr/aksje på datidens antall aksjer. Grunnen til endringen var dataene som kom.
Vet ikke, det går for lang tid mellom hver gang jeg benytter dnb for kjøp til at jeg har tilgang til analyse-sidene deres.
Nye analysen kom onsdag, kun denne som er kommet fra DNB.
Det kommer nok en oppdatert en. Hensyntatt økt antall aksjer blir vel kursmålet 16 tipper jeg. Nok oppside i første omgang det.
Nå skal jeg komme med en påstand, og så får det være opp til hver enkelt å ta stilling til om det er noe hold i denne eller ei, men jeg vil velge å påstå følgende:
Aksjonærene i TRVX er litt utpsyket om dagen. Hver gang det kommer noe bra som løfter kursen, så smeller det ned 30 % i etterkant. Dette gjør at mange mister selvtillit og tro, og ser at dette er litt nyttesløst. I denne psykologiske berg og dalbanen, fra eufori til fortvilelse fra mandag til tirsdag, så kommer rullegardinene ned. Så her er mitt key-point; det BLIR en avtale med BP, enten med ren spons av CPI eller med deling av utgifter i studiet.
Dette må man ikke glemme eller slutte å tro på, og det er en betydelig verditilførsel i caset. TRVX har klart å få til dette før, og det kommer nok en avtale på dette nå. Det er sterkt gjort!
Einarsson er klokkeklar; når MJ og Soug uttaler seg slik de gjør, så ER det en avtale på vei, den er ikke på retur eller usikker. De skriver ikke i børsmeldingene at de er i samtaler med Big Farma uten at en avtale vil komme.
Basert på at jeg tror, også ut i fra hva jeg leser her hvor noen mener at emisjonen kom fordi det ikke blir noen avtale med BP, at denne kommende nyheten vil bli tatt godt i mot i markedet, og løfte kursen bra opp igjen. Men om den kommer i morgen eller om en måned er selvsagt uavklart og ikke opp til meg å si noe om, men den kommer. Er da 8 kroner eller 600 MNOK i MCAP et godt nivå å øke på eller kjøpe sine første eller tidligere solgte aksjer på?
You tell me
Å selge nå blir som å score selvmål i frustrasjon fordi du ligger under 0-1.