Lurer på hvem det er som selger så mye i dag. En uke siden gikk aksjene for 9+, så får vi greie data og finansiering under kontroll. Så selger da folk ut langt under emi kurs…
Når Targovax først skulle ha en emisjon, kom den i grevens tid. Man kan vel knapt forestille seg hva emi-kursen ville vært i dag.
Det er vel trolig Nano som er neste biotek-selskap som må ut å hente kapital. Det er å håpe at corona-viruset har kulminert innen det skjer.
Hvis de ikke hadde kjørt CC og latt markedet tygge på kommende BP-avtale og gode meso-data er det fullt mulig at kursen hadde vært solid to-sifret nå. Så er ikke helt sikker på at jeg er så enig i denne grevens tid påstanden.
Den kom vel i grevens tid? Markedet går fort fra å være euforisk til depresjon. Det er blodrødt i norsk-biotek og se for deg Wall-Strett åpner blodrødt. Hvordan tror du en bok-bygging hadde endt i kveld?
I disse tider med globale helseutfordringer er det av en eller annen uforståelig grunn ikke helse-biotek investorene ønsker å tygge på.
Hvis aksjen nå lå på 12 kroner, og de skulle bygge bok i dag, hvorfor skulle ikke det klare å gi en bedre kurs enn 8?
Min påstand postet tidligere var at her lot de ikke momentumet bygge seg opp, de tok brodden av det første dagen etter meso. Altså en ren repeat av forrige emisjon; tre gode nyheter og pang emisjon…
Nå kom DNB med nytt kursmål på 19 NOK, de lanserte en superproff video sammen med resultatene og alle vet hva som løfter kursene i bio; forhåpninger om fremtidig medisin ut i markedet og avtaler med BP. Dette fikk ikke markedet absorbere i det hele tatt, da selskapet 08.58 på conf call ganske klart og tydelig sa at nå kommer emisjonen. Det betyr i praksis at fra den tid meldingen kom og til børsen åpnet, ble ikke aksjen handlet på de gode nyhetene fordi ny emisjon allerede var “lansert” for de som leste mellom linjene og skjønte budskapet fra callen.
Jeg ville ikke ha gjort det slik var jeg de, det skader ikke å la markedet tygge på gode nyheter noen dager, ref PCIB før jul.
Jeg er enig i dine tanker, men når markedene skjelver så er det vanskelig å hente penger i biotek. Oslo-børs er ned -2% nå og dersom Wall street også havner ned tilsvarende så tror jeg det hadde blitt vanskeligere, men det vil vi jo aldri finne ut. På langsikt så er det viktigste at de fikk hentet en del penger.
Hadde ikke fått det med meg før nå
Jepp, gjort er gjort, pengene er inne, så man må bare forholde seg til at valgene er tatt.
De kortsiktige aktørene som deltok i emi uten å klare å tjene penger på det selger seg nå ut, de er ikke inne i det for the long run.
Vi som er long caset og vet at data fra meso addet ytterligere verdi i caset sitter rolig og evt kjøper mer. Så for meg er det nå gull å kjøpe på lavt 7-tall, det sier seg selv når markedet var villige til å handle den på 12 kroner og DNB har nesten tredoblet kursmålet. Dette kun ved at LOA har økt fra 10 til 20 % innen meso.
I 3-mndrs perspektiv har aksjen gått 45%, så altfor ille er det ikke. Så lenge man ikke sitter og tenker på hvorfor man ikke tok en liten sikring med noe av porteføljen mellom 10-12 da
Strategien ser for meg som aksjonær ut for å være:
Spre nyheter om at det kommer nyheter, så stiger kursen, men så snart selve nyheten (utlesningen) kommer så vær rask til å kjøre en emi.
Som du sier, hvorfor dreper de momentum hver gang, mcap skal aldri over 600 mill?
Hvilke goder / insentiver ligger bak dette, god aksjonærpleie er det ihvertfall ikke.
Har du glemt at OB og biotek ikke er venner?
Nei, det var poeng nr. 2 på lista
Get the hell out of Dodge, over på Nasdaq (den i uniten) asap!
Men uansett så er det Targo med egen pistol som med viten og vilje skyter seg selv i akillessenen, om de er venner med OBX eller ikke…
Beklager for muligens dumt spørsmål her; Hvorfor påvirkes Targovax så sterkt av denne virus-situasjonen? eller er det kanskje ikke det som driver kursen ned i dag?
Generell frykt.
Med 175 selskaper i rødt og kun 20 i grønt er det vel bare å konkludere med at det er dager som dette man skulle hatt en fyldig sparegris man kunne tømt for å handle.
Hehe - skjønner
Etter en emisjon så vet man at det nesten alltid er mange kortsiktige i aksjen som skal selge seg ut. Helst med litt gevinst, men de skal ut i løpet av kort tid.
Når da indeks snur ned, så vet man med nesten 100% sikkerhet at det sitter en del som vil selge seg ut med tap i løpet av kort tid.
Da er det mange som selger umiddelbart for å spekulere i å kjøpe seg inn billigere, samtidig som man da har salgspress fra de som skal ut “uansett” fordi de bare gikk inn i emisjonen for å tjene raske penger.
Kursen forrige uke etter emisjon, og denne uken, sier nesten ingenting om hvor den langsiktige interessen for aksjene ligger. Det handler bare om å få tatt ut de kortsiktige selgerne fra emisjonen. Så får man se hvor kjøp og salgsinteresse ligger når de har blitt absorbert.
Svært ofte viser det seg at salgs og kjøpsinteresse blir liggende under emisjonskurs, men langt fra alltid. Uansett får man ikke fasiten før om noen uker.
Men svaret på hvorfor Trvx reagerer så sterkt på virus situasjonen er nok salgsinteressen fra emisjonen.
Kanskje de burde genmodifisere corona-viruset?
@anon80503862 Takk for utfyldende svar! Riktignok er jeg relativt “ny” i gamet, men blir stadig overrasket over hvor ekstremt mye detaljer det kan være rundt ting som jeg med mitt ikke-erfarne blikk ville ansett som irrasjonelt og uviktig.