Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2020 (TRVX)

Disse Locust Walk må vel også ta sin del av ansvaret for dette “ekteskapet”. Videre er de kanskje så sikker på de 3mill$ at de bare tok ut 20% i emi?

Jeg tror ikke du skal ha store forhåpninger om royalties fra Kina, ender denne opp som SoC i Kina kommer det et bud på TG for Kina, om ikke noe har skjedd i vest tar de hele plattformen. Kinesere er ikke leilendinger, og med staten i ryggen vil det ikke handle om penger men prinsipp.

De er dumme om de selger hele TG når de har fått dekket kostnadene med å utvikle, ja selvfølgelig om de ikke legger MYE penger på bordet da.

Det er flere ting ved denne opsjonen som enda ikke avklart, og som heller ikke ble avklart i siste podcast. Det refereres til avtalen som en «License Agreement», og med det som grunnlag så burde man jo tro at dette blir nettopp det og ikke noe annet. Jeg legger antakelig alt for mye i det, men i meldingen fra 8. januar så sies det f.eks:

• jointly define a development plan in the territory
  • full License Agreement remains to be finalized
  • pre-agreed the key commercial and operational terms
  • milestones for the TG01/02 license may reach up to USD 100 million
  • plus tiered royalties on net sales up to mid double digits
  • IOVaxis, a spin-off from ImmuOn Therapeutics

Den vanlige formen for samarbeid mellom vestlige og lokale selskap i Kina er JV. Altså et delt eierskap. Vi vet ikke hvem som eier IOVaxis. Ei heller om selskapet er privat eid, eller om det har et statlig/privat investeringsfond i ryggen. Er dessuten dette et spin-off selskap kun for denne anledningen, eller et selskap som skal utvikle en større portefølje ? Begrepet «commercial terms» kan jo være så mangt, og royalties må jo nødvendigvis ikke utbetales direkte til Targovax.

La dessuten merke til at ØS/EW la vekt på verdien i denne avtalen når det gjelder kommersiell utnyttelse i andre geografiske marked. Akkurat det synes litt underlig uten at den andre motparten i samarbeidet godtgjøres eller kompenseres på noe vis. Og som det nevnes av andre, så gjør jo selvfølgelig den kinesiske motparten sine kommersielle vurderinger, og beskytter sine interesser like bra eller bedre enn de fleste andre (det er jo mye av essensen i handelskrigen med USA).

Så når Targo ikke benytter vedtaket fra siste GF fullt ut (man henter penger når man kan hente penger jfr ØS), og fortsatt kan emittere de siste 10%, ja så lurer jeg. Antakelig mye mer enn jeg burde. Men det må jo være lov mens kursen spretter opp og ned under 8 blank etter emi.

3 Likes

IOVaxis er som mange andre selskaper i Kina; det består av svært kompetente kinesere som har flyttet tilbake etter opphold i Vesten, og som har svært gode vilkår for å etablere utviklingsselskaper innen kreftforskning i Kina.

Etter krisen med deres regulatoriske myndigheter har Kina de siste 5 årene hatt tilnærmet NULL fremgang innen tilbudet av medisinsk behandling, og det er verdens tetteste befolkede land. De tar ikke inn utenlandsk medisin uten at det har gått gjennom fase I, II og III i Kina!
De henger med andre ord enormt langt etter Vesten, og befolkningen har dårlige alternativer for behandling. Dette gjelder da spesielt immunaktivering som har blomstret de siste 5 årene.

Nå skal IOVaxis søke om godkjenning til å starte opp studie innen KRAS, med basis i materiale fra TG p.t. De har 15 dager på seg til å erklære opsjonen etter at de får godkjenningen, denne ventes å komme ganske kjapt i følge Wicklund. Da kommer det 27 MNOK inn på konto. Grunnen til at de tror at dette kan gå fort er fordi det finnes gode og dokumenterbare fakta på den første indikasjonen de går etter. Man velger “sikreste” veien først; den som allerede er tråkket godt opp fra Targovax sin side.

Targovax kan gjenbruke all data som kommer fra Kina i andre samtaler, og de er klare på at de prater med andre på flere hold om videre løp for TG. Denne avtalen er god den, og de må forholde seg til at man i Kina har snudd opp-ned på situasjonen rundt det regulatoriske.

IOVaxis har KUN rettigheter for disse fire landene, alle andre markeder er åpne for samarbeid med andre aktører, så jeg skjønte ikke hvor du ville hen når du henviste til andre regioner? Alt annet er åpent for andre, Targovax har ikke gitt fra seg retten til å styre dette selv i prosess med andre.

9 Likes

Jeg har ikke sagt noe om at avtalen ikke er god. Jeg bare lurer på hvilken fasong og form den ender opp med til slutt. Som en ordinær og likefrem lisensavtale, eller noe mer/annet enn det.

Ja, dette fremkommer av børsmeldingen:

1. Verdi av å sikre seg opsjonen: 250 000 USD
  2. Utøvelse av opsjonen: 3 MUSD upfront
  3. Milestones payment i utviklingsløpet og frem til filling / godkjennelse: 100 MUSD
  4. Deretter running royalties ved fremtidig salg, noe Ø.S selv nevnte i podkast kan bety svært gode inntekter i fremtiden.

Targovax har ikke kommitert seg på noen utgifter relatert til forskning og løp frem til approval, denne regningen tar IOVaxis.

4 Likes

Det er ikke det jeg hevder. Jeg bemerker kun at det synes merkelig om det er fritt frem for Targovax å høste av all erfaring fra dette samarbeidet uten noen som helst kompensasjon til partner som faktisk legger penger på bordet underveis. Det er en en av flere grunner til at jeg nevner/undrer om JV kan være det endelige endepunktet. Altså for Kina++ som avtalen nevner.

Hvor lang historikk og hvor mye penger er det lagt ned i TG 01 og TG 02 frem til nå?

Litt usikker på hvem av partene som kommer til det peneste dekkede bordet, jeg lurer på om det ikke er kineserne i dette tilfellet. Skulle bare mangle om ikke Targovax også skulle få tilbake i form av tilgang og gjenbruk av data. My view vel og merke, jeg ser ikke at kineserne har noe leverage her som gjør at de burde kreve kompensasjon fra Targovax for å vise verdien av TG / KRAS.

IOVaxis har fått enerett på det markedet de skal gå etter hvis de får grønt lys, og med 1.2 milliarder mennesker i regionen tror jeg eierne i det selskapet er sikret for de neste 10 generasjonene hvis de lykkes i sine fremtidige indikasjoner. Takket være TG og Targovax.

2 Likes

Det du sier er at dette er en lisensavtale. Verken mer eller mindre. Greit det. Som sagt, jeg bare spekulerer på en ellers traurig børsdag.

Targovax har jo lagt penger på bordet for å få resultater så langt. I utgangspunktet er alt ett forhandlingsspørsmål, og hadde selskapet betalt trvx vesentlig mer kunne de sikkert kjøpt hele plattformen. Det er gi og ta, og i dette tilfellet så ser det ut som om begge parter har fått det de ønsker ut av samarbeidet.

Med tanke på udviklingsomkostninger osv. og størrelsen på aftalen mener jeg IOVaxis har fået en pæn initiel behandling.

Alternativet er jo ingen vaccine. Og alle er efterhånden klar over, at det er den vej, vinden blæser jfr. RAS. Er næsten sikker på at den kinesiske regering er med inde over på finansiering og måske derfor selskabet fremstår relativt lukket udad.

Igjen. Det er formen på avtalen jeg stusser over, og med et skjelmsk blikk til gjennomføringen av emisjonen. Ikke så mye innholdet i avtalen slik den er presentert. De kommersielle vilkårene synes gode så langt jeg kan bedømme.

Det er som kjent firmaet Locust walk som har vært tilrettelegger i denne avtalen.

Som du ser her : https://www.locustwalk.com/our-engagements/
Så løser de denne problematikken på mange forskjellige måter.

Når X (godkjenning / ikke godkjenning) er ukjent, så virker denne avtalen bra for begge parter, dvs ingen taper mye om den ikke går igjennom.

Hvilket selskap?

Maxinovel Pharmaceuticals, Kina

Bakgrunn:

With the booming biotech environment in China, how have you found the experience of building a biotech here?

I am incredibly excited to be in China because I think I can accomplish things here that I cannot do in Big Pharma companies in the US! We think differently from Big Pharma. Big Pharma companies are extremely risk-averse. If someone has identified a successful mechanism of action or target, everyone else will follow. But if someone fails in that field, no one else dares to try again. This is understandable because they are large organizations, after all. For me, however, I run my own biotech company so I have the flexibility and capability to take risks.

The word ‘research’ already implies that you have to search over and over again – ‘re’ + ‘search’. If you only try once, it is not research! In China, I am able to test theories that would be difficult to test in Big Pharma companies in the US. This has given us room to explore and hopefully, to establish ourselves as leaders of doing disruptive innovation.

The overall environment in China today is indeed very constructive for biotech R&D. With the talent pool comprising many overseas returnees, the positive regulatory environment and more active capital markets, the timing is great.

In general, I believe I am very lucky to be building Maxinovel now. We would not have been able to undertake the kind of research we are doing now several years ago. New technologies like next-generation sequencing (NGS) have enabled us to understand more about the individual patient. This has allowed us to relook at tumours and reclassify them based on their genetic makeup and mutations. In five more years, even more tools and technology would have been developed to help us better understand and develop cancer therapies.

1 Like

Du tenker at avtalen er usannsynlig god for Targovax?
Klare kineserne å få godkjenning i Kina, noen som har noen formening om hvilken verdi dette har for Targovax? Hvor mye lettere blir det da å få godkjenning i USA? Kan man bruke data fra Kina for en USA godkjennning? Kanskje den største verdien i avtalen faktisk ligger i dette, og ikke pengene det er snakk om?

Det kommer litt an på hva som ligger i “double digits”.

Definition of double digits . chiefly US. : a number or percentage that is 10 or greater