Du mener åpenbart at børsfallet er midlertidig, og at dette er en ulogisk krise. Og derfor bør børsene holde stengt, og selskaper la være å melde positiv informasjon (så de kan få mer ut av det senere når ting er tilbake til normalen).
Problemet er at denne meningen er bygget på en hypotese som kun er en av flere muligheter - nemlig at dette er en liten dupp, vi skal bare forbi kneika, og så skal økonomien gå tilbake til å gå på skinner og alt er ved normalen.
Det er andre scenarioer som er like sannsynlige, eller mer sannsynlige, avhengig av øynene som ser. Og fasiten får vi ikke før tiden har gått og vi faktisk ser hvor vi ender opp.
Det virker svært ulogisk for meg å ta utgangspunkt i at absolutt beste mulige scenario selvsagt skal bli virkelighet, og derfor skal vi ta alle beslutninger ut fra at dette blir scenarioet som slår til.
Det er mange muligheter for utviklingen av pandemien, økonomien, og markedene framover. Og da bør man forholde seg til at vi rett og slett ikke vet hvor vi skal framover - sidelengs, opp eller ned. Ergo bør man ikke ta alle beslutninger ut fra teorien om at alt “må” gå til helvete eller at alt “må” gå bra. For det vet vi faktisk ikke per dags dato.
Ett like gyldig scenario som ditt er følgende:
- Pandemien gir resesjon ved stor nedgang i GDP i Q2 og Q3 2020.
- Kapitalmarkedene tørker inn fordi alle frykter langsiktig nedgang.
- Biden vinner presidentvalget i USA i 2020.
- Demokratene annonserer politiske planer for å nasjonalisere helseindustrien.
- Biotek blir ødelagt som investeringscase i 1H 2021 mens alle venter i frykt på hva de skal finne på.
Og så skal TRVX annonsere gode data som de har sittet på i 6 måneder fordi “katastrofen skal snart gå over” mens de må hente penger.
Dette er nærmest mulig worst case. Men fullt mulig. Ikke det at jeg tror det blir så ille, men saken er at vi vet ikke hvordan dette skal utspille seg.
Jeg tror det er mye bedre for TRVX å presentere gode data fortløpende, og gjøre seg lekre for oppkjøp og avtaler kontinuerlig. I stedet for å gå for en strategi hvor man gjemmer seg bort og venter med å presentere fordi man håper på bedre tider snart. For “snart” kan faktisk bli lenge til - vi vet ikke hvor lenge dette skal pågå.