Kjapt trascript fra dagens Radium ang Targo:
fra 05:50
Andersen:
I tillegg så har Targovax sendt ut en melding om ett nytt samarbeid med noe som heter Valo Therapeutics hvor de skal utvikle en ny type RAS peptider som ett belegg rundt Oncosviruset da for å forsterke en immunrespons mot mutant RAS.
Der skal jeg ærlig innrømme at den pressemeldingen eller børsmeldingen har jeg lest ganske mange ganger og jeg skjønner det ikke hva de skal gjøre her.
Einarsson:
Det understeker vel igjen hvor vanskelig det er å gi en kort pressemelding og kommunisere dette på en riktig måte, det er en nøtt vi ikke har knekt godt nok enda, men jeg skal love deg at vi jobber med det i alle selskapene.
Dette her synes jeg er både morsomt og spennende fordi hun som er forskingssjef i dette lille selskapet Valo, heter Sari jeg husker ikke etternavnet i farta (Pesonen Ramsess. amn) og er fra Finland, og var ansatt i Oncos når vi i Targovax kjøpte Oncos sånn at hun har både jobbet med TG-plattformen og med Oncos-plattformen ikke minst i Targovax. Også fikk hun mulighet fra denne professoren i Finland som hadde fått den nye teknologien og det synes hun var så spennende at hun sluttet i Targovax og gikk inn i dette nye selskapet for å utvikle denne teknologien.
Så det betyr at hun kjenner til alle tre teknologiene som skal brukes i dette
Jeg snakket også med Jon Amund Eriksen (Pappa til TG, Ramsess. anm) tidligere Targovax, nå Hubro, som har jobbet med dette i mange, mange år. Han synes det var morsomt å kunne fortelle litt nå, for han jobbet med dette i Targovax før han slutta der, men han kunne ikke fortelle om det før dette var offentliggjort. Han syntes også dette er veldig spennende.
Kort fortalt.
Så er det sånn at disse peptidene som er i TG-01/02 vaksinene, de sprøyter vi inn i huden og så setter vi inn en adjuvant for å lokke for å lokke til oss antigen presenterende celler som igjen lager de riktige t-cellene, det er den vanlige vaksinasjons-modellen.
Mens i onkolytisk virus så sprøyter jo disse viruset inn i tumorcellene, intratumoralt og så vil både viruset ødelegge cellene viruset kommer inn i og de vi ha denne GM-CSF som er den samme adjuvanten som vi bruker i vaksinasjonteknologien som også er der for å tiltrekke seg dendrittiske celler og T-celler. Det man tenker seg å gjøre nå er å, er at man kobler disse peptidene, samme peptidene som vi bruker i vaksinen på det onkolytiske viruset. Så det onkolytiske viruset tar med seg disse peptidene inn i cellene og når de ødelegger så kommer jo alle disse forskjellige antigenene som sprer seg rundt men er ikke spesifikke. Så hvis man i tillegg til det som onkolytiske virus gjør fra før kan sende med en sånn styrerakett som peptidene da vil være for å finne de riktige t-cellene og gå til alle kreftceller som da har den RAS-mutasjonen. Da vil du få den generelle pluss den spesifikke.
Dette er preklinisk, det er lang vei å gå, men det er veldig spennende.
Andersen: Men dette er teoretisk, så må man teste det ut i dyre modeller og sånt før man går videre på… (jeg får ikke med meg hva hun sier…).
Einarsson:
Ja.
Andersen: Men for oss om ikke kan dette på rams, hvilke RAS, kreftformer er det man ser for seg da å gå til med RAS?
Einarsson:
Bukspyttkjertelkreft og kolorektalkreft er det som peker seg ut, men så kan man jo tenke seg at man kanskje på sikt på en enkel måte kan teste også andre krefttyper fordi det er jo 30% av alle krefttilfeller som har en RAS-mutasjon og det er enkelt å teste for om man har RAS-mutasjon. Så hvis dette skulle vise seg å være veldig effektivt, så vil man kunne teste også når man allikevel tester for mutasjoner fordi det kommer vi til å gjøre i fremtiden på alle kreftpasienter vi skal behandle og du får da en ticker på at den har en RAS-mutasjon så kan man kanskje tenke seg å bruke den, Men foreløpig kún på svulster og intratumoralt det er begrensingen i det.
Andersen:
Sa de noe om tidsforløpet i den pressemeldingen?
Einarsson:
Ikke som jeg kunne se.
De må gjøre de prekliniske testene nå også er jo dette Valo ett lite selskap og Targovax er ett lite selskap sånn at veien videre her med eventuelle samarbeidspartnere eller hvordan det skal gjøres, den, den strategien og veien må legges
Andersen:
Det høres veldig spennende ut.
Einarsson:
Det er veldig spennende!
Så går de videre og snakker om Oncoinvent med Jan Alfheim