Jaja, nå har jeg vært med her (forumet) såpass lenge at jeg er vant med slike reaksjoner.
Men uansett, forum som dette blir alltid ett ekkokammer for de mest populære meningene (i ett aksjeforum) de meningene som gir mest profitt. Jeg tror ikke jeg er kjent som en baiser her på forumet (eller kanskje jeg er det?).
Men min bakgrunn for å tro at en emi er forestående er bla at fullmakten på 40% ble vedtatt på bakgrunn av dagens markedsuro: den siste tids og nåværende markedsuro - som det står i utkastet som ble vedtatt.
Fullmakt på 40 % av aksjekapitalen |
|
For å gi styret mulighet til å beslutte at Selskapet skal utstede nye aksjer, foreslår styret at generalforsamlingen gir styret fullmakt til å forhøye Selskapets aksjekapital. Fullmakten foreslås å kunne benyttes i forbindelse med oppkjøp, fusjoner eller liknende transaksjoner, og til å gjennomføre emisjoner for å styrke Selskapets finansielle stilling. Det foreslås at fullmakten settes til totalt 40 % av Selskapets aksjekapital. |
|
Bakgrunnen for styrets forslag om en så vidt stor fullmakt til å forhøye aksjekapitalen er at Selskapet er et forsknings- og utviklingsselskap med et stort kapitalbehov, samtidig som den siste tids og nåværende markedsuro gjør at styret anser det som fordelaktig og hensiktsmessig at det kan benytte anledningen til å gjennomføre emisjoner når markedsforholdene vurderes som attraktive.
For internasjonale investorer generelt, og i et urolig marked spesielt, er det viktig for investorer at det går kort tid fra de binder seg til sin investering til oppgjør finner sted. Med den foreslåtte styrefullmakten unngås transaksjonsrisikoen for investorene knyttet til den forsinkelsen som oppstår ved at generalforsamlingen må godkjenne emisjonen på det aktuelle tidspunktet.
Det er således styrets oppfatning at det er i både Selskapets og aksjeeiernes interesse å sikre styret nødvendig fleksibilitet til raskt å kunne utnytte eventuelle muligheter for egenkapitalinnhenting.
Styret ønsker også å påpeke at det anser styrets sammensetning, bestående av både representanter for større aksjeeiere og uavhengige styremedlemmer, som et forhold som bidrar til at aksjonærfellesskapets interesser ivaretas på best mulig måte ved eventuelle emisjoner.
For å kunne utnytte fullmakten på best mulig måte, for eksempel i forbindelse med rettede emisjoner, foreslås det også at styret gis fullmakt til å fravike aksjeeiernes fortrinnsrett til tegning og tildeling av nye aksjer ved bruk av fullmakten.
På denne bakgrunn foreslår styret at generalforsamlingen treffer følgende vedtak:
a) I henhold til allmennaksjeloven § 10-14 gis styret fullmakt til å forhøye Selskapets aksjekapital med inntil NOK
3 043 499,68.|
Uansett, tror hva dere vil, jeg har ikke endret mening.