Denne gir plutselig mening og dette var lenge før Peritoneal studiet…
Ikke bare det, pasienten med aller best effekt hadde ovariekreft. Tilfeldig? Svaret kommer 13 mai
Er jo gjort lovende preklinkse funn i ovarie også!
Abscopal effect = spesifikk immunaktivering.
Når viruset trigger en betennelse/inflammasjon i tumor så vil immuncellene starte en respons mot det de finner av fremmede antigener. Som da er spesifikt rettet mot denne kreftformen.
Det er derfor Onkolytiske virus er så himla sexy.
Stemmer!
Magnus sa jo på q2 2019:
And of course, that’s the beginning of an abscopal effect discussion. We have seen, just to remind you, both in our Phase I study and in previous work we’ve issued and published that we’ve seen clinical abscopal effect. This is in local data so I wouldn’t call it abscopal, but certainly, this is sort of what is the background to an abscopal effect in patients. And that’s, by the way, something we will measure and present to you as we have completed the trial, which will be towards the next spring.
Nå er vel next spring
Takk til alle aktive på denne tråden - det er en fryd å lese og jeg er imponert over evnen til å finne spennende og relevant informasjon. Jeg har vært aksjonær i TRVX i tre år, har alltid hatt tro på prosjektet og er relativt tungt inne, men det har jo vært noen opp- og nedturer. Det sistnevnte skyldes markedet og ikke forhold ved selskapet. Så kan man alltids sutre over emisjoner og tidspunkter for dette, men det blir som skrevet sutrete.
Nå skal det komme informasjon om pågående viktige studier i nær fremtid og jeg er svært optimistisk med tanke på oppkjøp eller andre lukrative avtaler. Det er mye som tyder på at det vil meldes positive resultater i studier BP er med på. At disse ikke vil agere på dette, er nærmest utenkelig for meg. Hvorfor skulle BP ellers være med på studiene?
Fortsett med det gode arbeidet, folkens!
Systemic immune response, vil det si at immunsystemet “husker” den spesifikke gen-strengen som tumorcellene hadde og dermed vil forhindre dem i å komme tilbake?
Jeg er (desværre) ikke faglært, men min forståelse af systemisk immunrespons er, at kroppens immunforsvar oparbejder et varigt (eller, længerevarende) kendskab til en signatur (dette sker via særlige celler, der fanger kræftcellens antigener når denne springes af virus), der efterfølgende bruges til at armere t-celler (dette sker i lymfekirtlerne).
Magnus Jaderberg har af flere omgange været forbi dette emne og jeg anbefaler, at se nogen af selskabets præsentationer, der foreligger på selskabets website.
Når immunforsvaret bevarer et varigt (eller, længerevarende) kendskab til denne signatur, har kroppen gode muligheder for at opdage evt. tilbagevendende kræftceller og angribe disse, før de bliver til et regulært problem.
Endvidere er det her værd at bemærke, at ONCOS-102 har påvist såkaldt abscopal effekt, der tilsiger, at ubehandlede metastaser reduceres samtidig med at man observerer reduktion i det lokalt behandlede område. Den abscopale effekt har stor betydning i vurdering af, om en virus reelt er i stand til at aktivere (optræne) immunforsvaret.
Kombinationen af ONCOS og TG fremstår svært interessant, dét må jeg sgu’ sige. Det vil være en utrolig milepæl, hvis man endelig er i stand til at finde de mekanismer der skal til for at give immunforsvaret den afgørende “upper hand” i kampen. Det vil være en utrolig bedrift og én, der vil være nærmest umulig at værdisætte (læs: aktiekurser der, selv på hegnar online, ville medføre evig karantæne).
Fra PI
The beauty of this strategy is that you don’t necessarily need to infect every single tumor cell. All you need to do is infect some tumor cells. The activation of immune responses against the infected tumor cells can promote tumor-specific T cells. We hope that these T cells can then act systemically and seek out and destroy cancer cells no matter where they are in the body.
Rart om PI skulle komme med denne uttalelsen hvis det viste seg at Oncos+Imfinzi ikke genererer gode data.
Mine 5 cent
InVivo,
AZ har allerede kjørt en stor studie i ovarian cancer med sin CPI med noe forbedring fra SOC, kommer de bedre data den 13 mai på kombinasjonen med Oncos tror jeg AZ tar føringen til et fase III. Lisensierer de Oncos eller kjøper de Oncos, de må gjøre et av to mulige.
Siden Targovax er priset til knapper og glansbilder så tror jeg de er tjent med å kjøpe hele sjappen. De får butikken for 60-70 kroner aksjen. En billig penge i forhold til potensialet.
I know!
I platinum refractory colorectal også, der kjørte AZ combo med pd-L1 hemmer og ctal-4 hemmer, og økte OS med ca 2 mnd, fra 4 til 6.
Så de trenger noe for å få det til å svinge skikkelig.
Noen som vil tippe hvor mange pasienter vi får data på ved ASCO? Bare spekulasjoner selvsagt, men interessant å se andres vurderinger.
Hele studien kan rekruttere opptil 78 pasienter. Tar vi “part 1” så skal den rekruttere 18+13. “Part 2” skal rekruttere 15+14 pasienter om de predefinerte målene oppnås fra “part 1”. Totalt 60 pasienter.
Jeg vil anta da at resterende er fra Safety-lead in + dose eskalering. Ca 18 pasienter. I oktober 2018 var 7 pasienter “enrolled”, og i Juli 2019 gikk man videre til “part 1” av studien fra safety+dose etter å ha meldt om bra til veldig bra rekruttering det halvåret. Helt til d.d har vi fått oppdateringer om at studien har “progressed well”.
På ASCO skal det meldes Interim data. Interim for meg er bekreftelse på at de går videre til fase 2 av studien, men det kan jo vurderes og tolkes på ulike måter. Kan jo også bli interim av interim.
Potensielt kan vi få data på 18(safety+dose-eskalering) + 18+13(fase 1) = 49 pasienter. Det syntes jeg nok kanskje hørtes litt mye ut allerede nå på ASCO. Hva tenker andre? .
Vanskelig å konkludere noe basert på dette, men at den blir en fin N det skal leses data utifra er noe jeg har greie forhåpninger om.
Ett sted mellom 30 og 49 er hva jeg tror er realistisk. Har vi flaks er tolkningen av 18 i safety korrekt og da kan vi få så høyt som 49 skulle jeg tro. Men helt innafor hvis det er en del færre da dette vel er open label. Må innrømme en viss skuffelse hvis N er vesentlig under 30.
Immunforsvaret vil huske tumor-spesifikke proteiner (kalt antigener) og være raskt klar til å bekjempe lignende “celler” i fremtiden.
Det er samme oppskriften som når virus har infisert en celle. Og det man ønsker oppnå med tradisjonell vaksinering.
Rekruteringen skal jo være ferdig i juni 2020 i følge govtrials.
Sånn sett bør jo de snart være ferdig med rekruttering og N kan komme inn på oppsiden.
Jeg gjetter mellom 30 og 49, samme som JCP ja.
Jeg mener det nedenfor støtter opp under at N på safety-lead in + dose eskalering er oppimot 18 personer. 7 personer ble meldt i oktober 2018 og Q1 19’ og Q2’20 var sterke rekrutterings kvartaler før de gikk videre til “expansion” fase. Ellers har det blitt meldt om bra rekruttering gjennom hele fjøla.
Q1 2019 :
“The mesothelioma and peritoneal trials recruited very well”
Q2 2019 :
“The trial is running at multiple top centers in the US, with strong recruitment”
Q3 2019
“The combination trial with AstraZeneca’s checkpoint inhibitor Imfinzi in peritoneal
malignancies has also progressed well”
Q4 2019
“The combination trial with AstraZeneca’s checkpoint inhibitor Imfinzi in peritoneal malignancies is also progressing well”
Sist endret i desember, så da må ting har gått på skinner frem til da mtp på rekruttering.
Blir vel et sted mellom 18-49 maks 78 om vi tolker ting riktig.
Med andre ord så dobbler vi potensielt datamengden vi har med oncos 102.
Edit:
Vi har vel oncos data fra:
Meso 20stk
Melanoma 9stk
POC study 12 stk
Totalt: 41 stk.
We speculate that patients with ovarian cancer expressing DSG2 may be more susceptible to the oncolytic activity of ONCOS‐102 and other oncolytic AD5/3 vector