Jeg tenkte jeg skulle dele noen betraktninger rundt Targovax, og hvor jeg mener skoen trykker for å forstå den manglende kursoppgangen.
Selskapet er by far lavest priset av sammenlignbare peers på OSE, og for å forstå hvorfor, må man skyve seg bort fra skjermen og se med litt lengre briller.
Før jeg gir en forklaring er det på det rene at jeg tror Oncos og TG har en lysende fremtid, hvis ikke hadde jeg ikke giddet å bruke penger og tid på selskapet.
Problemet er, sett fra en finansiell investors ståsted, kommunikasjonen og timing fra selskapet. Mange aksjonærer sliter stort med å forstå det medisinske aspektet, på TI er man heldig hvor det florerer med mange som har god innsikt i den verden, og som gjerne deler.
Noen er sikkert her også subjektive og tolker alt positivt, men likefullt klarer man med litt sjonglering å peke ut hvem som har tyngde i feltet. Disse tilfører stor verdi.
Men tilbake til kommunikasjon. Neste uke skal Ø.S på radium, og noen nevner at de tror det vil løfte kursen.
Personlig tror jeg ikke det, og jeg kan kort forklare dette med at sist gang han gjestet radium og fikk spørsmål om Melanom-data, svarte han at dette kom i H2 2020.
Einarsson var på med en gang, og sa at dette er vel ikke riktig, da tror jeg vi får mange hissige lyttere på tråden hvis vi ikke retter opp i dette.
Ø.S svarte noe ullent at det kommer kanskje noe data i H1 2020, og våkne lyttere skjønte at her forsnakket Ø.S seg, og de rotet det til i forhold til guidingen.
Så gikk det noen måneder så kom meldingen om complete enrollment, og at data ville bli lest av i H2 2020. Der kom den offisielle utsettelsen, mange hadde skjønt det for lenge siden.
Er dette noen big deal, er det ikke lov til å forsnakke seg?
Jo, men mønsteret fra de siste årene er at man som investorer blir stadig vekk “forvirret” av kommunikasjonen.
Den famøse “vi slipper to TG-meldinger med 20 minutters mellomrom” er et prakteksempel på dette.
Selskapet leverer solide 2 års data som alle hadde ventet på i 3 mnd, deretter legges satsningen ned.
Så kan man spørre seg selv; var det en rasjonell beslutning? Ja, med begrensede ressurser og Folfirinox-data som “uoverkommelig” så var det det, men det forvirret markedet og kursen fikk grisebank.
Deretter har selskapet de siste to årene kjørt en runde med 3 -4 news på en måned / halvannen, og plassert emisjoner i markedet med rabatter som ikke viser annet enn at investorene står ikke i kø.
Jeg har jobbet med emisjoner i 10 år, og det er ikke hvor lang tid i forkant av emisjonen den blir avtalt satt på som avgjør prisen, det er rett og slett betalingsvilligheten til investorene.
PGS henter 1 milliard uten rabatt, den er ikke noe mer forhastet eller gjennomtenkt enn TRVX sine emisjoner, men de har andre aspekter å selge inn emisjonen på. Det er likviditet i aksjen og det er daglig business i markedet, det har ikke TRVX som et utviklingsselskap med kun utgifter.
Men er ikke dette forståelig, at TRVX må emittere etter gode nyheter og gi rabatt?
Jo, men dette mønsteret vil adopteres av aksjonærmassen; etter gode nyheter kan man forvente emisjon. Hvor stor rabatt følger av den? Jo, 30 - 40 %, da selger mange aksjer for å unngå smellen.
Til og med de største aksjonærene på TI vet vi driver med trading i aksjen, og når aksjen har steget fra 4 til 9 kroner, og selskapet har sluppet gode data, da blir 1 + 1 = 2; de fleste frykter det kommer en emisjon.
Man kan ikke klandre oppegående mennesker for å tenke slik, det er “atferden” til selskapet slik vi har lært å forstå den.
Tilbake til dette med kommunikasjon rundt dette, og det er også forståelig, så blir det å undergrave mange oppegående investorers kunnskap å fortelle at emisjonen ble satt på 7 kroner selv om den stengte på 11 kroner fordi den ble avtalt i forrige uke.
Det er ikke korrekt, den ble satt på 7 kroner fordi der ligger betalingsvilligheten, og de proffe investorene ser forbi de siste tre børsmeldingene som kom i forkan,t som virket til å kun ha den hensikt å løfte kursen før emisjonen.
Merk at det er ikke mitt primærsyn at jeg tror selskapet slipper nyheter for å løfte kursen før emisjon, de slippes fordi man ønsker å dele og man er pliktig til det.
Men mønsteret blir at aksjonærene lærer seg å tolke det slik, og til dags dato har selskapet ennå ikke klart å sette en emisjon uten å gruse kursen i forhold til kursen like forut. i 2019 handlet den 11 kroner og ble satt på 7 samme dag, i 2020 handlet den på 12 kroner og ble satt på 8.
Så motargumentene; var det ikke taktisk riktig å sette emisjonene når de ble satt, og tenk hvilken krise det hadde vært skulle de hentet pengene i februar / mars 2020?
Jo, det var en god manøver. kursen var 4 kroner i april 2019, så kursen ble satt 100 % over laveste kurs i 2019, det sparte lange aksjonærer mye på, men at kursen nå faller tilbake skyldes jo ene og alene at man tenker hvorfor skal jeg bli med 30 - 40 % ned hvis jeg bare kan selge og kjøpe meg inn igjen?
Det er selvsagt ingen optimal tankegang for å bygge aksjonærverdier og støtte selskapet, men slik er gamet. Vi vet tradere gjør det, og vi vet at aksjonærene gjør det. De har longposter og swingposter, sånn er aksjeverden.
Så oppsummert fra en med ikke-medisinsk forståelse; caset ser uhyre spennende ut, det prises farlig lavt målt mot en veldig sannsynlig budpris, data som kommer inn er nesten utelukkende positivt og bekreftende for videre studier, men historikken rundt timingen i dette selskapet skremmer mange bort så fort aksjen har steget nok. Stigning = emisjon samme dag eller rett rundt svingen. Den vil ikke folk være med på, så de selger seg ned.
Nå sendte selskapet ut en børsmelding 20.mars om at de har likviditet nok og ser ikke noe behov for å hente penger på en god stund. Kanskje kan de nå redusere frykten aksjonærene / traderne har for emisjoner når det som minst er ønsket, og la aksjen få bygge opp et momentum og ikke minst slippe så gode og sterke nyheter at det er mulig å sette den neste emisjonen, når det måtte bli, med 10 % rabatt, og ikke 30 - 40 %.