Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2020 (TRVX)

Øystein følger med på markedet, sier han til TDN. Skal tro hva han tenkte i formiddag? Tipper han var på tråden med ivrige meglerhus. Spent på meldingene som kommer/ikke kommer på newsweb i ettermiddag.

Hvor mye studien vil koste pr år vil han ikke gå ut med opplysninger om på nåværende tidspunkt.
-Vi har kostnadsestimater, men vi går ikke ut med disse. Det som er dyrt i disse studiene er sjekkpunkthemmere og det får vi nå finansiert gjennom partner. Det er et viktig bidrag for å finansiere denne studien, sier Soug.
(…)
-Vi monitorerer markedet til enhver tid og ser om vi finner et godt øyeblikk for å hente penger, slik vi alltid har gjort, sier Soug til TDN Direkt

Problemet er vel kanskje at de forventet at disse meldingene ville sende dem til 9 eller høyere, og at de da på et godt moment kunne kjøre emisjon på minst 8.50. Nå er det derimot et dilemma med heller dårlig respons, og emisjon på 7.50 eller lavere.

Hvorfor trenger det være pga av at “dealen ikke var bedre”?

Dealen var vel egentlig som forventet. De fleste har vel sikkert januar friskt i minne der kursen steg som en rakett på få dager fra 6 tallet til over 10, før emisjonen kom og datt ned igjen på 7. Kanskje det bare er en litt bedre “brace for impact” denne gangen?

1 Like

Det er ganske korrekt … ledelsen, ikke Øystein Soug specifikt. Jeg ser de sidste dages handel som et resultat af flere forskellige ingredienser, hvoraf skiftet i sentiment efter folfirinox og håndteringen af samme var særdeles skadelig for selskabet.

Jeg finder dealen med Merck acceptabel, såfremt årsagen er, at ledelsen (på den lange bane) ser for sig en bedre forhandlingssituation … når tid engang er, men lad os se, hvordan ledelsen vælger at finansiere vejen videre.

Så hvad er reaktionen nu?

Så langt er der ikke faldet melding om rettet emission … har markedet da solgt på et forkert grundlag? et grundlag, der historisk set siger “sell on news”, men som muligvis ikke gentager sig denne gang?

Du er inne på noe her:

Gjenkjente mønstre og frykt for overbetaling har for alvor slått inn denne uken og det er forståelig (for småsparerene) gitt oppsettet og nyhetsstrøm for de 2 foregående emisjonene.

Nyheter og fundamentale forhold (bl. annet sponset Peritoneal studie) er og blir ikke priset inn. Her må det åpenbart gjøres tiltak eller kommunisere veien videre bedre.

For min egen del ville jeg gjerne blitt med på en 40% emisjon på NOK 12 for å finansiere både mesothelioma og refractory melanoma (gitt at cohort 2 leverer best in class) men da vil jeg gjerne få svar på hva som skjer videre både forretningsmessig og finansielt med bl.annet TG, Parker, samarbeidspartnere (Sotio/AZ), Valo, Leidos og ONCOS-200 serien.

4 Likes

Drøyer de til etter Melanom, blir det drøyt kjedelig ørkenvandring i høst…

1 Like

Er det satt en dato for melanoma data eller er det før 1 juli (H120)?

Jeg kapitulerte idag. Med tap, men vil fortsatt følge med og eventuelt vurdere ny inngang på et senere tidspunkt. På et høyere nivå om nødvendig. Det er vanskelig å vurdere risiko for ny emisjon i det korte bildet, men jeg orker ikke tanken på å bli sittende over natta for 3 gang i løpet av knappe 15-16 måneder.

Så trøtt aksjonær - jepp, kjenner meg igjen i den beskrivelsen.

Lykke til.

edit: Emisjoner er jo en dyd av nødvendighet. Moderer derfor utsagnet fra “risiko” til “sannsynlighet for emisjon”, som uansett er en variabel som jeg ikke ønsker å ha i min vurdering av TRVX på kort sikt slik som markedet verdsetter TRVX pr idag.

8 Likes

Vurderte salg for å sikre en liten gevinst i dag, og vente på evt. emi, men holdt fingeren vekk fra knappen… Begynner å bli lei at trvx ikke tar av på news, men fyker opp fra morgenen, og så synker ned til startkurs igjen. Tilsvarende aksjer på OB går jo 10 - 20% på slike nyheter…
Noen som tror det kan komme mere nyheter ifbm Solebury Trout presentarsjon torsdag? Er vel lite trolig.

Hadde han guidet kostnaden på det hadde det vært rimelig enkelt å regne seg frem til hvor mye som trengs frem til potensiell markedsgodkjenning. Antar at det ikke er billig, og det hadde nok sendt kursen langt ned. Å si noe annet enn at de må hente penger og leter etter best mulig tidspunkt ville vært ren løgn.

2 Likes

turbist92,

Han guidet etter første avlesning i meso 200 mill 100 pasienter pluss drift selvfølgelig, da blir regnestykket 110 mill i 2021 + 110 mill i 2022 + 110 mill i 2023 til drift pluss 200 mill for selve studiet = 520 mill grovt regnet, mulig vi må legge til et års drift til endelig avlesning. Men best case om de starter studien I 2021 at de har en avlesning mid. 2023 som gir de grønt lys til registrerings studien. Dette er grove tall men ikke veldig langt fra sannheten. Hvor mye de planlegger i første emisjon vet vi ikke, men Ramsess indikerte 40% kurs 7 kroner og vi har litt mer 1/3 av kapitalbehovet på bok.

2 Likes

Ingen har sagt at det blir billig, og det er prisen en må betale for å komme til markedet. Hva Soug angår så vil jeg si at en mer karismatisk CEO antakeligvis hadde betalt seg, og jeg er enig i at kommentaren om kapitalinnhenting er unødvendig. Når det er sagt så er poenget mitt at han neppe kunne gitt noe annet svar.

Et svar ala dette; «vi trenger å hente ca 400 millioner for å nå markedet» - ville neppe aksjen vært tjent med. Spesielt ikke ved dagens mcap.

Hvor vanlig eller unik er avtalen Targo har inngått med Merck ?

Innlegget fra @Cinvest lenger ned er vel svar godt nok …

turbist92,

Men da forutsetter han/du at folk i aksjemarkedet ikke kan simpel addisjon eller subtraksjon og det er en sterk undervurdering.
Selvfølgelig er de fleste klar over kostnadene, men mye kan skje i mellomtiden, de har nye virus under utvikling og noen samarbeider som kan bli til noe. Problemet i et nøtteskall er vell om dagens ledelse har de forutsetninger som skal til for å profitere på nyskapningene, legger vi meso dealen i bunn kan vi ikke forvente noe som helst uansett resultat av prekliniske studier og samarbeids-resultater.

Merck/Keytruda er en fantastisk partner, og for meg kanskje best case av alle CPI leverandører. Er vell lite som er mer hot enn Keytruda om dagen. Skulle selvsagt som flere påpeker gjerne sett noe mer forpliktelser som f.eks utbetaling for milepæler, delt studiekostnad etc, men kanskje var det prisen å betale for å få den beste ombord. Det betyr ikke at det ikke kan endre seg etterhvert, og vi alle vet at vi har et svært viktig datapunkt foran oss, der Keytruda + Oncos allerede er sentrale.

Som påpekt, jeg vet ikke, men jeg kan bare tenke meg at det er flere hundre, om ikke tusen bioteks som stadig tar kontakt med Merck om sponsing av Keytruda. Jeg har en liten følelse av at dette henger litt høyere enn man får inntrykk av ved å lese ulike innlegg her.

Når det er sagt, selskapet må ha en god del penger inn nå eller senere, det vet vi. Og det skulle jeg selvsagt helst sett på en mye høyere kurs.

16 Likes

Jeg syntes det er positivt at ett selskap leverer som guidet, til guidet tidspunkt, og generelt gjør som de skal.

At andre syntes det er forferdelig å få resultater som guidet er deres sak.

For min del ville det ikke falle meg inn å være investert i ett selskap hvor jeg blir negativ hvis selskapet leverer som guidet, men hver sin smak.

ps: hvis man er genuint opptatt av å få vite hva trvx neste fase meso studie koster er det bare å se Q1 rapporten… det ble direkte svart på der.

10 Likes

litt “metaforisk” om mine følelser om aksjen, dette er småprat, men slett hvis det blir feil :slight_smile:

Det kan du se rapportframleggelsen for å finne ut av. Men det gis ett klart og tydelig svar.

1 Like

Cinvest,

På et generelt grunnlag er jeg ening i dine betrakninger, men MJ er ikke en ukjent figur ei heller S&K, Merck har sett synergien mellom Keytruda og Oncos i melanoma og Oncos har overbevist i flere sammenheng. I melanoma studien må trvx betale for Keytruda på lik linje med andre i samme fase og ingen kan forvente noe mer. Meso i første linje med en ODD henger høyt, bevisene MJ presenterte sist var overbevisende på immune-aktivering og tilsier at en kombinasjon med CPI vil overgå dagens SoC. Flere prestisje sykehus har meldt seg på og vi har lest utallige medisinske rapporter fra sykehus som har vært involvert i studien. Et sykehus i Spania rapporterte om økt livskvalitet på de som fikk Oncos, det er viktige observasjoner å ta med seg. Selvfølgelig kan det være slik at MJ har tolket dataene feil og at de sett fra Merck sitt ståsted ikke er i tråd med MJ sin tolkning. Men MJ har støtte fra flere prestisje sykehus for sin tolkning og jeg velger å legge hans påstand til grunn.
Min siste tolkning er at avtalen ikke er en avtale slik vi tror, det er mulig at trvx har kontaktet Merck og spurt om spons av CPI og fått et ja til spons. Vi/de tolker dette som en partneravtale isteden for en ren spons-avtale uten noe mer.

2 Likes

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20200507_9

Fra 38:20. Værsågo.

1 Like