Mange bra innlegg og mye nyttig info her. Håper at vi kan la denne diskusjonen gå og at vi fortsetter å holde den på dette flotte nivået. Det er virkelig forfriskende å lese disse saklige innleggene etter å ha fått åndenød av alt surret som skrives på PCIB-tråden om dagen
Takk for godt innlegg.
Selskapet er klar over at de siste to emisjonene har blitt opplevd som smeller for aksjonærene, de gjør nok ikke denne manøveren en gang til.
Er dette ditt inntrykk gjennom samtalen, eller prata dere direkte angående dette?
Satt akkurat å tenkte det samme!
De fleste meldingene @anon63950876 lister opp over er ikke meldepliktige, så kanskje de tenkte å spre nyhetene utover kvartalet denne gangen ihåp om å få en mer gradvis oppgang.
Vi snakket om begge rundene som ble gjort, og CFO skjønner at markedet opplever at prisingen ble satt lavt i forhold til hva aksjen ble omsatt for samme dag, spesielt gjeldende for runden i 2019.
I siste runde handlet den på 12 kroner i tidlig handel og skled av helt ned til 9 kroner samme dag fordi man skjønte lusa på gangen og emisjon ble nevnt på callen like før åpning, så her er nok oppfattelsen fra ledelsen at rabatten ikke var like stor.
Blant mange av aksjonærene ser man nok på dette annerledes, fordi det hadde vært et alternativ å la markedet suge litt på de lovende data og gode presentasjonen gitt av MJ og latt kursen gå noen dager til før man adresserte emisjonen. Med dette synet / perspektivet for hånden kan man hevde en form for reprise av 2019-emisjonen. (Fra 12 kroner kl 9 om morgenen til emisjon på 8 kroner samme dag snakker vi dropp på 33 %)
Vi skal heller ikke glemme at det er en tilrettelegger med på laget her også. Vi kan jo undre oss over hvor god den jobben ble gjort (av DnB Markets) ved begge de siste anledningene. Selskapet kan jo prøve en ny aktør neste gang.
Er relativt ny som aksjonær i Targovax og har derfor ikke med meg historikken, men jeg oppfatter det slik at aksjonærene har følt seg lite verdsatt i to foregående emisjoner – derav avventende holdning. Dette er virkelig noe selskapet må ta inn over seg – og det bør kommuniseres med styrke. Jeg tror at det er lett for et R&D-selskap å tenke at aksjonærene er noen de henter penger hos en gang i året – og så lenge topp 20 er relativt stabile – så er børsen noe småsparerne holder på med. Det som da underslås er at børskurs som oftest er styrende for tegningskurs – og derved utvanningen – også for topp 20. Da har mann det gående.
Jeg har ikke satt meg inn i hvordan emisjonene er satt tidligere, men ser at i alle fall èn emisjon i 2019 ble gjennomført uten omsettelige tegningsretter. Kanskje TRVX burde ta en prat med PCIB om erfaringen med å sette emisjon med omsettelige tegningsretter. Jeg var selv med i emisjonen i 2016 som ble gjennomført slik at de som ikke ønsket å, eller kunne, delta fikk solgt sine tegningsretter. Hele arrangementet ble godt mottatt av aksjonærene, og ledelsen opprettholdt tilliten blant både de små og store. I et slikt scenario frikobles dessuten børskurs fra tegningskursen ved at prisdifferansen gjenspeiles i verdien på tegningsrettene. Kanskje omsettelige tegningsretter kunne vært spilt inn for CFO TheObserver?
Mener å huske at det har vært omsettelige t-retter en eller flere ganger. Blir ikke akkurat rik av å selge de.
Hvorfor mener du det er en fordel ?
Fordi det da ikke blir avgjørende for børskursen hvilken tegningskurs som settes.
Bremser kanskje noe en stund men resultatet var vel at kursen likevel gikk nedover …
Du har sikkert rett. Det er bare det at Targo ofte reagerer annerledes enn andre bioselskap.
I PCIB gikk kursen opp og mange realiserte tegningsrettene med god gevinst - herunder undertegnede. Poenget mitt er å få frikoblet tegningskursen fra børskursen. Da får det fundamentale styre kursutviklingen.
Edit: Dette er kanskje spesielt aktuelt hvis det er slik at aksjen nå er “død” fordi alle avventer hva neste tegningskurs settes til - og hva emi-rabatten blir.
Helt enig. Kun min egen oppfatning da, men ble selv oppringt fra DNB i 2018 og spurt om å delta. Det eneste, og da mener jeg det eneste de brukte som argument var stor rabatt for å delta… Ingen forsøk engang på å peke på det medisinske potensialet.
Trist og tragisk at de var så desperate etter penger at mekleren brukte “stor rabatt” som argumentasjon.
@anon63950876, jeg nevnte dette i innlegget mitt ref fortrinnsrettet emisjon. Det er da man får tegningsretter pr aksje man enten kan tegne for i emisjon, evt selge i markedet hvis man ikke skal delta i emisjonen.
Med Targovax’s aksjonærbase menes det at dette ikke er gjennomførbart. Hadde man hatt noen som garanterte for emisjonen hadde det vært lettere, men det har man ikke, ref poenget med å vise til Gjelsten og Mohn.
Jeg mener det burde være gjennomførbart, men det er en gamble. Kommer man ikke i mål med støtte fra egne aksjonærrekker blir det å betrakte som en gedigen flopp og kursen hadde blitt gruset. Da er det lettere å ringe til bordets gode kunder og lokke med 40 % discount.
Ja, jeg oppfattet at du skrev fortrinnsrettet, men ikke at tegningsrettene blir gjort omsettelige - altså at de noteres.
Jonas snakket litt rundt teamet på gårsdagens podcast. Fra 24.15 ish
Beste hadde vært om de hadde kjørt rettet emi tidlig i mai, så hadde nyhetene som kom i ettertid dratt den til himmels.
Beste hadde vært om aksjonærene forstod hvor bra det er å ha best in class data på melanom (bedre enn SoC i følge PI) og et 1L studie på gang med mulig markedsgodkjennelse innen mesothelioma med en av verdens største farmaselskaper med på laget
Jeg tror alle har forstått potensialet, men det som står i vente dersom kursen økes kortsiktig av småaksjonærene (igjen) er det ingen som ønsker å risikere… Hvor blir det av de store fiskene etter alle disse nyhetene?
De store fiskene har vel god tid når de ser hvordan aksjonærene responderer på good news…
De ligger helt rolig i sivet og ser kursen falle og venter på at DNB skal ringe de og komme med en kjempedeal. Det får bli opp til oss og ledelsen å vise at den strategien IKKE bør fungere en gang til.
Nettopp!
Det føler ble vist samme dag som sist emisjon ble foretatt…
og det du skriver her, har i praksis skjedd ihht dagens kurs og newsflow.