Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2020 (TRVX)

Man kan velge å se på RSUer som far-in-the-money opsjoner. Da har de en verdiutvikling nokså lik aksjer (delta ~1, gamma~0) og mesteparten av verdien er “intrinsic”, dvs den kan handles direkte i markedet. Jeg liker at de gir RSUer for da er de mye mer i samme båt som aksjonærene enn ved tildeling av «vanlige» at-the-money opsjoner som har null “intrinsic value” og en mye mer eksplosiv verdiøkning (delta 0.5, gamma >0) og dermed mer utvannende hvis aksjen virkelig flyr.

Beklager språket. Kan ikke opsjonspråk på norsk.

3 Likes

Jeg foreslår at du leser hele avsnittet jeg postet ovenfor fra emisjonsprosjektet før du begynner å bli ufin.

Hvordan forklarer du dette da?

The number of RSUs granted was calculated as the NOK
amount of the RSU selected portion of the total remuneration to the board
member, divided by the market price for the shares, calculated as the volume
weighted average share price for the 10 trading days prior to the AGM, being NOK
23.88 per share in 2017 and NOK 14.33 per share in 2018.

In total were 88,272 RSUs settled, giving the RSU holders the right to subscribe for in total 88,272 shares, each with a par value of NOK 0.10, at a subscription price of NOK 0.10 per share. 

Står da vitterlig i meldingen at både pålydende og kjøpskurs er 0,10 NOK. Min egen forståelse av RSU’er (har fått tildelt disse på ulike måter med ulike kriterier der jeg arbeider) er forøvrig tilsvarende og mer i tråd med den forklaringen @busk1 forsøker å gi i sine innlegg.

2 Likes

Så de får oppgjør som er verdt noen tusen prosenter mer enn de som velger cash?

Hadde RSU’er verdt konstruert på den måten hadde det vært 100 % oppgjør i RSU i alle børsmeldte selskaper, og vanlige folk hadde trukket pengene av børs fordi det hadde vært pill råttent.

Det er jo lønn som blir til aksjer. Kursen står jo oppgitt.

Det er ikke noe innsidekjøp der noen fikk lyst til å kjøpe aksjer til 10 øre per stk.

2 Likes

Det er jo akkurat det jeg gjør i det første regneeksempelet.

Nettopp. Kjøpskurs = subscription price. Dvs. inngangsverdien er så og si null - dvs. det er et vederlag eller en bonus. Du velger i hvilken form du vil motta de ifht egen privatøkonomi, skattetrykk/planlegging, osv. Jeg snakker ikke språket så avslutter egen deltakelse i denne diskusjonen. Temaet (og meldingen) er etter min mening en veldig stor nothingburger.

3 Likes

Nei. De avstår fra cash mot å få aksjer en gang i fremtiden (1-3år). De får et fastsatt antall aksjer som er tilsvarende det de kunne fått i cash på det tidspunktet de velger cash eller RSUer.

1 Like

Ok. Hvordan hadde ditt eksempel sett ut dersom aksjen stod i 60 kroner nå?

Dette er ikke vanskelig folkens.

1 Like

Prisen ved innløsning vil vel alltid være pålydende, dvs. 10 øre. Om kursen for når antallet RSUer ble satt er høyere eller lavere er ikke relevant, da summen RSUene ble verdsatt til, og som var kompensasjon for styreverv, skjedde på tidspunktet RSUene ble tildelt.
Den faktiske verdien av RSUene for vedkommende som løser inn, og da kompensasjon for styreverv, vil da være kursen den dagen RSUene løses inn. Bente har derfor denne gangen fått vesentlig lavere kompensasjon enn om hun hadde valgt cash.
Hadde kursen i Targo vært 60 hadde hun fått høyere kompensasjon enn om hun valgte cash.
Valg av RSU er en bet på at verdien av aksjen er høyere i fremtiden enn på det tidspunktet man kan velge mellom RSU eller cash, og også et signal om tro på selskapet.

7 Likes

Det ville vært helt uendret. Dagens aksjekurs inngår ikke i regnestykket.

Kan vi ikke bare si det slik, noen mener at innsiderne kan kjøpe aksjer til 10 øre stykket, andre mener snittprisen var 18 kroner og at innsider mener det ligger større verdi å kjøpe på 18 kroner enn å få oppgjøret i cash.

Personlig synes jeg det er svært urovekkende at ikke styremedlemmene finner det attraktivt å kjøpe aksjer til 10 øre stykket. Nå selger jeg ut rubbel og bit, takk for følget.

PS! Fint hvis noen tipser meg om selskaper hvor nye aksjer ikke registreres til pålydende ved kapitalforhøyelser, men til faktisk markedsverdi. DET hadde vært bull :muscle::wink:

Har sendt forespørsel til Trvx og bedt om svar hva Romøren har betalt

Ja.

Ja, på det tidspunktet de valgte mellom kontanter eller RSUer.

Ja, de mente det i 2017 og 2018, i snitt. I dag vet vi ikke mer enn at de mener aksjen er verdt mer enn 10øre.

5 Likes

Nei vi kan ikke si det slik, da det er feil :laughing:

1 Like

Så da er vi enige? Ser ikke hva du spurte ham om, men svaret hans stemmer med det jeg har postet så langt.

1 Like

Når man deler vederlaget på en kurs. Har de da betalt kursen eller pålydende på 10 øre?

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies.